• Anonym (Moos)
    Wed 10 Aug 2022 21:21
    11517 visningar
    78 svar
    78
    11517

    Jag la upp en tråd om flicknamn

    Jag har gått över tiden 6 dagar och har väldigt tråkigt och längtar så mycket efter vår bebis nu så jag sitter och spånar på vår namnlista. Det här är vårt första barn. Jag la upp en tråd om flicknamnet Elvira idag men vi har även fler flicknamn som vi gillar. Hur skulle ni betygsätta våra 13 namnförslag? Tycker ni namnen är fula, fina eller jättefina, kommentera gärna  Vilket ska man välja när man gillar alla lika mycket? Jag har haft alla de här namnen på min önskelista om jag får en dotter sedan jag var liten. Är det något vi borde ha i åtanke angående något av namnen eller är det bra namn? 


    (Flickan ska börja på E efter fina mormor som gick bort alldeles för tidigt)Hjärta

    Våra namnförslag:
    Elvira
    Elise
    Emilia
    Ester
    Ellen
    Elsa
    Ella 
    Ellie
    Emma
    Elif
    Elvie 
    Emmy
    Elina

  • Svar på tråden Jag la upp en tråd om flicknamn
  • Anonym (Moos) Trådstartaren
    Fri 12 Aug 2022 13:48
    #61
    Anonym (Jible) skrev 2022-08-12 13:35:40 följande:

    Nej jag tycker namnet är fult för att jag tycker det är fult. Jag tycker låter fult helt enkelt. Gissar att de flesta har namn de tycker är fula, Ellen är ett av de namnen för min del. Det tilltalar mig inte alls. Om det sen rimmar på saker som jag tänker på varje gång jag hör det är det ännu ett minus. 


    Elina och slyna rimmar för övrigt inte ens lite.


    Jo så är det såklart. Mitt hatnamn är Desiré och det är nog faktiskt mycket för att det rimmar på diarré. Elina är fint men jag tycker verkligen att det rimmar på Slyna när man säger det snabbt Lydia är ett fint namn också trots rim på klamydia. Alla tycker vi olika, vem vet du kanske träffat någon Ellen du inte gillar och därför ogillar namnet. 

  • Anonym (XXX)
    Fri 12 Aug 2022 14:09
    #62
    +2
    Anonym (men) skrev 2022-08-12 13:46:15 följande:
    Men sånt kommer ju att förändras. Man plockar upp namn från andra länder som man gillar och som faller i klang med den svenska språkmelodin. Tidigare har det varit mest namn från Europa men ju fler namn från mellanöstern som blir välkända desto fler svenska barn kommer att få de namnen också. Allt är ju.... ovanligt, tills det kanske blir.... vanligt.
    Det hoppas och tror jag verkligen inte... Gränsen går vid ett namn som tillhör samma kultur och religion som Sverige, anser jag. Alltså Connor och Lothar går att importera... men där går gränsen. 
  • Fri 12 Aug 2022 14:15
    #63
    +4
    Anonym (XXX) skrev 2022-08-12 14:09:24 följande:
    Det hoppas och tror jag verkligen inte... Gränsen går vid ett namn som tillhör samma kultur och religion som Sverige, anser jag. Alltså Connor och Lothar går att importera... men där går gränsen. 
    Det är nog bara en tidsfråga innan någon ny woke vänsterpartist döper sin blonda blåögda son till Mohammed... eller son förresten, kön är ju påhitt så det kan väl vara ett flicknamn likväl. Spännande det blir.
  • Anonym (men)
    Fri 12 Aug 2022 14:42
    #64
    -2
    Anonym (XXX) skrev 2022-08-12 14:09:24 följande:
    Det hoppas och tror jag verkligen inte... Gränsen går vid ett namn som tillhör samma kultur och religion som Sverige, anser jag. Alltså Connor och Lothar går att importera... men där går gränsen. 
    Det spelar nog ingen roll vad du hoppas och tror, det kommer att hända. Och många av namnen som vi importerat tidigare känns ju som gamla svenska namn nu. Vem skulle reagera det minsta på namn som Caroline, Elisabeth, Adam, David osv? Men inte är de svenska ursprungsnamn direkt. 
    trollhona skrev 2022-08-12 14:15:35 följande:
    Det är nog bara en tidsfråga innan någon ny woke vänsterpartist döper sin blonda blåögda son till Mohammed... eller son förresten, kön är ju påhitt så det kan väl vara ett flicknamn likväl. Spännande det blir.

    Ja, så kan det säkert bli, även om kanske just Mohammed inte kommer att bli det mest populära namnet. Men andra namn från mellanöstern kommer säkert att bli både vanligare och i viss mån populära även bland svenska barn. Till exempel Amir, Idris, Sami, tror jag kan komma stort.

    Och som tur är så får man ju välja namn på sina barn utan att fråga dig om lov. Och det blir nog inte så mycket mer spännande än människor kant i alla tider om nya företeelser som till en början känts ovana. 
  • Fri 12 Aug 2022 14:50
    #65
    Anonym (XXX) skrev 2022-08-12 13:28:35 följande:
    :)
    Jaha, den har jag något vagt minne av nu när jag ser den. Men "estra" är fortfarande inte något vedertaget uttryck, i alla fall går det inte att googla på det, så det är nog rätt få människor i dag som skulle associera Ester till det. 
  • Fri 12 Aug 2022 17:10
    #66
    Anonym (Moos) skrev 2022-08-12 11:20:09 följande:
    Är Ester ett religiöst namn? Är det konstigt att ha en dotter som heter Ester om man är ateist? 
    Bara tänk på hur många namn som är bibliska. Namnen blir inte religiösa för det. Ett namn som Ester har länge varit vanligt i så många olika kulturer och grupper att det inte är ett religiöst namn. Ett bibliskt namn som däremot är mycket ovanligt och därför inte har så många andra associationer än just till Bibeln kan ses som religiöst.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Fri 12 Aug 2022 17:12
    #67
    +1
    Anonym (Moos) skrev 2022-08-12 11:25:05 följande:
    Ja det känns som att folk för det mesta associerar namnet Elvira till virriga, korkade tjejer. Vi får nog tänka bort det namnet. 
    Nästan alla Elviror jag känt har varit precis tvärtom. De har varit smarta ambitiösa tjejer som kommer ur akademiska övremedelklass-familjer.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Sat 13 Aug 2022 11:15
    #68

    Elif är ett för konstigt namn. Det är inte fint eller gulligt, bara knäppt.

    Elise är lite oklart hur det uttalas? 


    Ella, Emma, Ester, Elina och Emilia tycker jag är fina. 


    Ellen är trist. 

  • Anonym (XXX)
    Sat 13 Aug 2022 11:56
    #69
    fluu skrev 2022-08-12 17:10:45 följande:
    Bara tänk på hur många namn som är bibliska. Namnen blir inte religiösa för det. Ett namn som Ester har länge varit vanligt i så många olika kulturer och grupper att det inte är ett religiöst namn. Ett bibliskt namn som däremot är mycket ovanligt och därför inte har så många andra associationer än just till Bibeln kan ses som religiöst.
    De Estrar ( ) jag har känt har samtliga varit troende kristna. Men ingen av oss har väl något statistiskt säkerställt underlag. Det kan i och för sig vara så, att namnet har kommit tillbaka nu, och därför används i alla typer av familjer. Medan det i de generationer jag tänker på, mest var djupt troende som sökte i Gamla Testamentet efter namn till sina stora barnaskaror... och då kunde det även bli för tillfället helt omoderna namn. 
  • Sat 13 Aug 2022 18:50
    #70
    Anonym (XXX) skrev 2022-08-13 11:56:50 följande:
    De Estrar ( ) jag har känt har samtliga varit troende kristna. Men ingen av oss har väl något statistiskt säkerställt underlag. Det kan i och för sig vara så, att namnet har kommit tillbaka nu, och därför används i alla typer av familjer. Medan det i de generationer jag tänker på, mest var djupt troende som sökte i Gamla Testamentet efter namn till sina stora barnaskaror... och då kunde det även bli för tillfället helt omoderna namn. 
    Inte hos mig. Särskilt inte bland yngre barn där Ester är vanligt. Allra mest används namnet i stabila medel- och övre medelklass-familjer, men snart kommer det att vara vanligt i de flesta grupper. Senast Ester var poppis var samhället mer religiöst,  så man kan knappt använda det som ett argument för att det skulle vara ett religiöst namn.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Anonym (XXX)
    Sat 13 Aug 2022 20:09
    #71
    fluu skrev 2022-08-13 18:50:05 följande:
    Inte hos mig. Särskilt inte bland yngre barn där Ester är vanligt. Allra mest används namnet i stabila medel- och övre medelklass-familjer, men snart kommer det att vara vanligt i de flesta grupper. Senast Ester var poppis var samhället mer religiöst,  så man kan knappt använda det som ett argument för att det skulle vara ett religiöst namn.
    Njae. Jag tänker Estrar födda ungefär 1965-1975.
  • Sat 13 Aug 2022 21:54
    #72
    Anonym (XXX) skrev 2022-08-13 20:09:12 följande:
    Njae. Jag tänker Estrar födda ungefär 1965-1975.
    Då var de inte många och namnet inte poppis. 
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Anonym (XXX)
    Sun 14 Aug 2022 11:29
    #73
    fluu skrev 2022-08-13 21:54:32 följande:
    Då var de inte många och namnet inte poppis. 
    Precis. Så de som ändå hette det, hette det p.g.a. att föräldrarna var tokreligiösa, och hade finkammat Gamla Testamentet efter konstiga namn till de många barnen! 
  • Sun 14 Aug 2022 16:17
    #74
    Anonym (XXX) skrev 2022-08-14 11:29:16 följande:
    Precis. Så de som ändå hette det, hette det p.g.a. att föräldrarna var tokreligiösa, och hade finkammat Gamla Testamentet efter konstiga namn till de många barnen! 
    Fast att Ester just då var ur mode är ju inte samma sak som att det var eller är ett konstigt namn. Det förekom i Sverige redan på medeltiden. Konstiga bibliska namn (i Sverige, vissa är relativt vanliga i andra länder) som skriker "religiösa föräldrar" är snarare:

    Tirza
    Hiram
    Oholibama
    Hepzibah
    Jemima
    Kesia
    Rode
    Silas
    Febe
    Gideon
    Debora
    Esekiel
    Jeremia
    Nomi
    Kaleb
    Josia
    Josua


  • Sun 14 Aug 2022 17:48
    #75
    +2
    Anonym (men) skrev 2022-08-12 14:42:09 följande:
    Det spelar nog ingen roll vad du hoppas och tror, det kommer att hända. Och många av namnen som vi importerat tidigare känns ju som gamla svenska namn nu. Vem skulle reagera det minsta på namn som Caroline, Elisabeth, Adam, David osv? Men inte är de svenska ursprungsnamn direkt. 
    trollhona skrev 2022-08-12 14:15:35 följande:
    Det är nog bara en tidsfråga innan någon ny woke vänsterpartist döper sin blonda blåögda son till Mohammed... eller son förresten, kön är ju påhitt så det kan väl vara ett flicknamn likväl. Spännande det blir.

    Ja, så kan det säkert bli, även om kanske just Mohammed inte kommer att bli det mest populära namnet. Men andra namn från mellanöstern kommer säkert att bli både vanligare och i viss mån populära även bland svenska barn. Till exempel Amir, Idris, Sami, tror jag kan komma stort.

    Och som tur är så får man ju välja namn på sina barn utan att fråga dig om lov. Och det blir nog inte så mycket mer spännande än människor kant i alla tider om nya företeelser som till en början känts ovana. 
    1. Jag svarade inte dig utan XXX
    2. Jag har inte sagt att någon måste "fråga mig om lov"
    3. Du är extremt pretto och otrevlig mot människor som inte delar dina specifika åsikter.

    Tänker inte ens kommentera din vanföreställning att någon blond blåögd svensk pojke kommer heta Amir eller Idris,
  • Anonym (XXX)
    Sun 14 Aug 2022 19:45
    #76
    +1
    trollhona skrev 2022-08-14 17:48:46 följande:
    1. Jag svarade inte dig utan XXX
    2. Jag har inte sagt att någon måste "fråga mig om lov"
    3. Du är extremt pretto och otrevlig mot människor som inte delar dina specifika åsikter.

    Tänker inte ens kommentera din vanföreställning att någon blond blåögd svensk pojke kommer heta Amir eller Idris,
    ...och det blir dessutom dubbelfel i så fall. WOKE-aktivister kanske tror att de är snälla mot muslimerna, genom att ge deras namn till sina barn, och på så sätt minska stigmat att heta sådana namn (eller något liknande som brukar pågå i deras förvirrade hjärnor). Men muslimerna själva, skulle se det som en förolämpning, om en "otrogen hund" (alltså en kristen eller annan som inte är muslim) skulle bära ett av deras religiösa namn. 
  • Anonym (men)
    Mon 15 Aug 2022 09:54
    #77
    -3
    trollhona skrev 2022-08-14 17:48:46 följande:
    1. Jag svarade inte dig utan XXX
    2. Jag har inte sagt att någon måste "fråga mig om lov"
    3. Du är extremt pretto och otrevlig mot människor som inte delar dina specifika åsikter.

    Tänker inte ens kommentera din vanföreställning att någon blond blåögd svensk pojke kommer heta Amir eller Idris,
    1: Okej, men jag svarade dig. På ett öppet nätforum där man svarar vem man vill i tråden. 
    2. Nej, det är allt tur det, att ingen behöver fråga varken dig eller nån annan om lov vid namnval till sina barn.
    3. Du får tycka vad du vill om mina egenskaper, förstår inte relevansen bara. 

    Och du kommer nog att få se en hel massa blonda Amir och Idris inom en ganska snar framtid. Jag tycker själv att de namnen är väldigt vackra och skulle inte ha nåt emot att kalla min blonda son nåt av dem, men han är lite för gammal för att byta namn nu. 
  • Mon 15 Aug 2022 16:38
    #78
    +1
    Anonym (XXX) skrev 2022-08-14 11:29:16 följande:
    Precis. Så de som ändå hette det, hette det p.g.a. att föräldrarna var tokreligiösa, och hade finkammat Gamla Testamentet efter konstiga namn till de många barnen! 
    Men så är det inte längre och därför är inte Ester ett religiöst namn.  Du kan lätt googla upp namntrenderna.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
Svar på tråden Jag la upp en tråd om flicknamn