• Thu 11 Aug 2022 22:29
    188629 visningar
    815 svar
    -5
    815
    188629

    Någon som ör 40+ och gör/ska göra IVF?

    Vi drömmer om ett tredje barn och ska försöka förverkliga den drömmen genom IVF(ICSi). Vi har nämligen inte bara åldern emot oss (fyller 42 senare i år och mannen 48), mannens simmare är dessutom färre och många Av dem har ett avvikande rörelsemönster. 
    Vi har 2 IVF-barn sen tidigare som vi hade turen att få på 3:e respektive 1:a försöket ????


    Nu ger vi det tre försök att förhoppningsvis utöka familjen. 
    Är förväntansfull men också väldigt orolig och spänd inför detta . Vore kul att följa andra klinkande situation. Välkomna hit! 


     

  • Svar på tråden Någon som ör 40+ och gör/ska göra IVF?
  • Sat 17 Sep 2022 11:37
    #41

    Då var jag på äggplock igår 😊 De kunde plocka ut totalt 21 ägg. När jag har gjort plock så har det varannan gång gjort väldigt ont (detta var femte gången) och denna gång fick jag förutom morfin Alvedon via dropp och elektrisk muskelstimulator på magen vilket gjorde enorm skillnad och plocket kunde genomföras utan smärta 😁
    Kliniken ringde idag och totalt har 10 blivit befruktade ! Fem har annars blivit befruktade vid 3 tillfällen och en gång 17 då det är bättre än snittet! Något som också är annorlunda är att vi denna gång kommer att genomföra återföringen på dag fem och inte dag två som vi alltid annars har genomfört vid ET. Det ser jag som ett positivt tecken och hoppas det beror på attggen är av bättre kvalitet 😍
    Nu rä det bara att vänta tills onsdag för ET

    Drömmenom3 du borde haft återföring nu väl? Ruvar du?🥰

  • Sat 17 Sep 2022 12:24
    #42
    Lilleplutt2022 skrev 2022-09-17 11:37:37 följande:

    Då var jag på äggplock igår 😊 De kunde plocka ut totalt 21 ägg. När jag har gjort plock så har det varannan gång gjort väldigt ont (detta var femte gången) och denna gång fick jag förutom morfin Alvedon via dropp och elektrisk muskelstimulator på magen vilket gjorde enorm skillnad och plocket kunde genomföras utan smärta 😁
    Kliniken ringde idag och totalt har 10 blivit befruktade ! Fem har annars blivit befruktade vid 3 tillfällen och en gång 17 då det är bättre än snittet! Något som också är annorlunda är att vi denna gång kommer att genomföra återföringen på dag fem och inte dag två som vi alltid annars har genomfört vid ET. Det ser jag som ett positivt tecken och hoppas det beror på attggen är av bättre kvalitet 😍
    Nu rä det bara att vänta tills onsdag för ET

    Drömmenom3 du borde haft återföring nu väl? Ruvar du?🥰


    Grattis till ett lyckat och smärtfritt äp!{#emotions_dlg.flower} Håller tummarna för många fina blastocyster!
    Skönt att du har hela helgen nu att bara vila och ta det lugnt.

    Jepp jag ruvar sen i onsdags ! De andra sex embryon skulle de odla vidare till idag eller imorgon ( dag 5-6) innan de förhoppningsvis kan frysa en eller flera blastocyster. Hoppas så att det blir någon iallafall då det hade känts så skönt att falla tillbaka på om detta inte lyckas. Min klinik ringer dock inte på helger tydligen så jag får snällt vänta till imorgon . Eller egentligen skulle de inte ringa alls utan bara skicka ett brev. Tycker man åtminstone kan få ett telefonsamtal också när man lagt ner så mycket pengar och hopp till detta.Har för mig att det vara så när vi gick igenom detta med våra barn . Samma klinik men nu känns det mycket mindre personligt på nåt sätt . Lite trist.
    Tycjer denna ruvartiden är extremt jobbig psykiskt? Får för mig att jag inte vilar tillräckligt , att jag stressat upp mig, rört mig fel  mmm . Helst skulle jag vilja ligga raklång men det är ju lite svårt  ;)
    En annan helt sjuk noja jag fått plötsligt är att de ska ha blandat ihop våra ägg och/eller spermier ! Var så många som gjorde äp i måndags och också många som skulle göra återföring i onsdags . Skulle helst vilja göra studiebesök i labbet och få en lektion i hur det går till samt följa våra embryon?  Puh! Har jag sagt att jag är en  sann kontrollmänniska?!  :)
  • Sat 17 Sep 2022 12:43
    #43
    Lilleplutt2022 skrev 2022-09-17 11:23:55 följande:
    Men åhhh vad kul, grattis!!! 🥰
    Håller alla tummar och tår att lilla fröet håller sig kvar och växer på! 
    Tack snälla och lycka till du med ! 
  • Anonym (Shiny­)
    Sun 18 Sep 2022 12:10
    #44

    @ Blomma79 

    Stort grattis till plusset! 😊

    @ Lilleplutt2022

    Härligt att höra att ditt äggplock gick bra och att så många blev befruktade! Låter toppen att ni har möjlighet till överföring dag 5. 🌸
    Själv har jag ca en vecka dit? 

    @ Drömmenom3 

    Jag förstår verkligen din oro kring över att man ska ?leva rätt? och inte stressa osv.
    Känner också lite press att jag inte får stressa och inte tänka för mycket på ivf behandlingen men samtidigt är det nästan omöjligt? Det känns som att det står så mycket på spel. Vi satsar ju mycket pengar, tid och energi på detta och då är det ju självklart att man inte tar lätt på det och försöker göra allt man kan för att försöka optimera chanserna. Samtidigt så är livet hektiskt som det är med jobb och familjeliv.


    Så jag håller med om att det är lättare sagt än gjort att leva som vanligt. Men man får väl göra så gott man kan? 

  • Anonym (Shiny­)
    Sun 18 Sep 2022 12:14
    #45

    Ser att det smyger sig in frågetecken ibland när jag skriver andra tecken, ni får ha överseende med det. ☺️

  • Sun 18 Sep 2022 16:18
    #46
    Anonym (Shiny) skrev 2022-09-18 12:14:19 följande:

    Ser att det smyger sig in frågetecken ibland när jag skriver andra tecken, ni får ha överseende med det. ☺️


    Ja det gör det för mig också har jag märkt. Ser ut som om man ställer en hel del frågor Skäms
  • Sun 18 Sep 2022 16:34
    #47

    Lycka till shiny med behandlingen,  Hoppas du får ut många ägg!

    Drömmenom3 ja det är lättare sagt än gjort att försöka att inte stressa upp sig. Hoppas du kan fokusera på något annat så tiden kan gå snabbt under ruvningen! 
    Jag håller med om att man inte ska behöva vänta på brevet.Tack och lov har min klinik en app jag kan skriva och fråga . Denna gång behöver jag förhoppningsvis inte det om återföringen sker på dag 5, då kan jag få besked på plats om det är några ägg som har överlevt till frysen.

    Trodde jag hade klarat mig rätt bra denna gång men misstänker att jag har en lätt släng av överstimulering. Sov väldigt dåligt inatt pga värk i magen och det var varken bekvämt att sova på rygg eller sidan. Idag har jag varit sängliggande hela dagen med värk som känns som väldigt kraftig mensvärk och ömhet. Har tagit Alvedon men det hjälper inte så värst mycket. Har en diklofenax kvar som jag får ta ikväll om värken inte avtar. Är varken illamående eller kräks så än så länge behöver jag inte kontakta kliniken. 

  • Mon 19 Sep 2022 16:30
    #48
    Lilleplutt2022 skrev 2022-09-18 16:34:08 följande:

    Lycka till shiny med behandlingen,  Hoppas du får ut många ägg!

    Drömmenom3 ja det är lättare sagt än gjort att försöka att inte stressa upp sig. Hoppas du kan fokusera på något annat så tiden kan gå snabbt under ruvningen! 
    Jag håller med om att man inte ska behöva vänta på brevet.Tack och lov har min klinik en app jag kan skriva och fråga . Denna gång behöver jag förhoppningsvis inte det om återföringen sker på dag 5, då kan jag få besked på plats om det är några ägg som har överlevt till frysen.

    Trodde jag hade klarat mig rätt bra denna gång men misstänker att jag har en lätt släng av överstimulering. Sov väldigt dåligt inatt pga värk i magen och det var varken bekvämt att sova på rygg eller sidan. Idag har jag varit sängliggande hela dagen med värk som känns som väldigt kraftig mensvärk och ömhet. Har tagit Alvedon men det hjälper inte så värst mycket. Har en diklofenax kvar som jag får ta ikväll om värken inte avtar. Är varken illamående eller kräks så än så länge behöver jag inte kontakta kliniken. 


    Men stackare! Hur mår du idag Hjärta? Pratat med kliniken?


     


    Jag ringde kliniken och frågade om våra embryon och de hade kunnat frysa en och det var på dag 6. Jätteglad för det såklart men hade såklart hoppats på fler. Vi hade ju 7 normalt befruktade på återföringsdagen . Men alltså då endast ett av sex som utvecklats normalt?.  Vill inte vara för pessimistisk men kan inte låta bli att tvivla på embryot jag ruvar på? Varför skulle det klara sig liksom?! Får jobba på att tänka positivt!

  • Anonym (Shiny­)
    Mon 19 Sep 2022 17:25
    #49
    Drömmenom3 skrev 2022-09-19 16:30:30 följande:

    Men stackare! Hur mår du idag Hjärta? Pratat med kliniken?


     


    Jag ringde kliniken och frågade om våra embryon och de hade kunnat frysa en och det var på dag 6. Jätteglad för det såklart men hade såklart hoppats på fler. Vi hade ju 7 normalt befruktade på återföringsdagen . Men alltså då endast ett av sex som utvecklats normalt?.  Vill inte vara för pessimistisk men kan inte låta bli att tvivla på embryot jag ruvar på? Varför skulle det klara sig liksom?! Får jobba på att tänka positivt!


    Förstår att du hade hoppats på fler men så bra att du fick ett 6 dagars i frysen! Det är ju toppenbra! Samt att du ruvar på ett i tillägg. ❤️


     

  • Anonym (Shiny­)
    Mon 19 Sep 2022 17:45
    #50

    @Lilleplutt
    Usch , låter  inte roligt med värk och överstimulering. Mår du bättre idag? 

    Själv var jag på mitt andra ultraljud idag. Blev jättebesviken och ledsen när jag fick reda på att jag sannolikt blivit så överstimulerad att jag inte får tillbaka något alls denna cykel. 😔 Allt som plockas ut på fredag på äggplocket ska de istället försöka frysa. Om det blir som de tror så får jag vänta ca 2 månader för återförande. Det känns som en evighet men man måste tydligen låta det gå en hel ostimulerad cykel emellan, innan det blir aktuellt att på nästkommande cykel återföra något (om jag får något till frysen vill säga). Just nu känns det jättetungt. Detta kom lite som en chock. 

Svar på tråden Någon som ör 40+ och gör/ska göra IVF?