• Fri 12 Aug 2022 21:33
    4675 visningar
    25 svar
    25
    4675

    Måste avreagera mig.. råd tack

    När jag kom hem efter jobbet idag hade sonen (7) sin kompis på besök. Kompisen är är något år yngre och de har känt varandra i några år. 
    Även jag tycker mycket om kompisen; en väldigt söt liten pojke .. men hans beteenden har börjat tära lite på tålamodet - både hos mig, min man och våra barn. 


    Har länge tänkt att det förmodligen är en vanlig trotsperiod.. men nu märker jag att han även trotsar andra vuxna, utöver sina egna föräldrar - oss t ex - och gör precis tvärtemot.


    Utomhus leker pojkarna hur fint som helst, men såfort de leker inomhus börjar problemen. Kompisen blir oförskämd, börjar att reta och provocera sonen, trotsar det vi vuxna säger, kan inte dela med sig leksaker och leker hellre bredvid än tillsamman. Alla träffar slutar i tårar och tandagnisslan. Så även ikväll.. 


    Gång efter annan fick jag säga till att ?stör nu inte den sovande katten? och gång fem springer pojken fortfarande in och ska störa och skrämma katten, som sitter skrämd och ihopkurad längst in under sängen. Sonen blir numera alltid väldigt ledsen efter deras träffar och orkar inte umgås med kompisen mer. 


    Vanligtvis tar jag inte parti för sonen, men nu har det gått lite för långt tycker jag. 


    hur tar man upp det här på ett bra sätt? 

  • Svar på tråden Måste avreagera mig.. råd tack
  • Fri 12 Aug 2022 21:35
    #1
    +3

    Bestäm en kortare lektid med honom. Inte längre än ni orkar med.

  • Fri 12 Aug 2022 21:36
    #2
    +1

    Säg som det är bara! 

  • Fri 12 Aug 2022 21:45
    #3
    -2

    Det värsta är att jag tycker att pojken är ouppfostrad.. att det finns en el två föräldrar som inte riktigt orkar med och är inkonsekventa med gränssättning.. 
    Pojken tar till gråten när något bär honom emot.. därav dessa gråtfester varje gång vi ses 

  • Fri 12 Aug 2022 21:49
    #4

    Ignorera hans gråt. 

  • Fri 12 Aug 2022 21:55
    #5
    +2

    Det låter som att de får leka ute hädanefter.

  • Fri 12 Aug 2022 22:03
    #6
    +1

    Vi vet ju inte hur våra barn är hemma hos andra när vi inte är med...  Tänker att hur skulle vi själva vilja att andra agerade mot vårt barn som uppförde sig på detta sätt?  Själv skulle jag vilja att du sa till mitt barn,  kanske prata med mig eller avbryta leken och skicka hem mitt barn för att markera att uppförandet inte är ok

  • Fri 12 Aug 2022 22:08
    #7
    Henrie skrev 2022-08-12 22:03:26 följande:

    Vi vet ju inte hur våra barn är hemma hos andra när vi inte är med...  Tänker att hur skulle vi själva vilja att andra agerade mot vårt barn som uppförde sig på detta sätt?  Själv skulle jag vilja att du sa till mitt barn,  kanske prata med mig eller avbryta leken och skicka hem mitt barn för att markera att uppförandet inte är ok


    Har sagt till någon gång när föräldrarna var med. Det var inte helt uppskattat .. men det är helt ok för dem att säga till min son. Inte heller en fråga om allt har gått bra .. när deras pojke har varit hos oss. Däremot sa jag nu att eftersom det ser ut såhär är det kanske dags att gå hem 
  • Fri 12 Aug 2022 22:14
    #8
    +1
    Mini700 skrev 2022-08-12 22:08:49 följande:
    Har sagt till någon gång när föräldrarna var med. Det var inte helt uppskattat .. men det är helt ok för dem att säga till min son. Inte heller en fråga om allt har gått bra .. när deras pojke har varit hos oss. Däremot sa jag nu att eftersom det ser ut såhär är det kanske dags att gå hem 
    Vissa föräldrar tycker det är känsligt när ens barn får tillsägelse,  vilket är synd.  Själv tycker jag det är självklart att vi föräldrar styr upp/säger ifrån även till andras barn.  Fungerar inte detta,  är det kanske dags för barnen att sluta ungås
  • Fri 12 Aug 2022 22:20
    #9
    +1
    Henrie skrev 2022-08-12 22:14:54 följande:
    Vissa föräldrar tycker det är känsligt när ens barn får tillsägelse,  vilket är synd.  Själv tycker jag det är självklart att vi föräldrar styr upp/säger ifrån även till andras barn.  Fungerar inte detta,  är det kanske dags för barnen att sluta ungås
    Jag håller med dig. Det är nog känsligt.. Jag är också sådan att jag uppskattar om andra kan säga till mig barn. Men jag har svårt för föräldrar som kan säga till andras barn, men inte sina egna.. Jag tror inte att vi ska träffa dem på ett tag 
  • Fri 12 Aug 2022 22:21
    #10
    Henrie skrev 2022-08-12 22:14:54 följande:
    Vissa föräldrar tycker det är känsligt när ens barn får tillsägelse,  vilket är synd.  Själv tycker jag det är självklart att vi föräldrar styr upp/säger ifrån även till andras barn.  Fungerar inte detta,  är det kanske dags för barnen att sluta ungås
    Jag håller med dig. Det är nog känsligt.. Jag är också sådan att jag uppskattar om andra kan säga till mig barn. Men jag har svårt för föräldrar som kan säga till andras barn, men inte sina egna.. Jag tror inte att vi ska träffa dem på ett tag 
Svar på tråden Måste avreagera mig.. råd tack