• Um Hamza
    Mon 15 Aug 2022 21:09
    4814 visningar
    27 svar
    27
    4814

    Hur hade ni hanterat det här?

    Min dotter på 12 snart 13 skulle passa lillebror (1år o 10 mån) ihop med mormor.  Jag pratade innan om att hon kunde få lite betalt då storebror som är 16 har fått det när han passat.  Vi har dock inte litat på henne tillräckligt för att låta henne barnvakta.  När jag kom hem berättade mormor att barnen hoppat på studsmattan ihop (en jättestor), något min sambo uttryckligen förbjudit. Han är rädd att sonen ska skada sig på studsmattan.
    Jag har många ggr erfarit hur dottern säger emot sambon ang omsorg och uppfostran av lillebror,  som att hon vet bättre.
    Så jag tog upp med henne att jag tycker det är konstigt att hon valde den leken av alla, och att hon måste respektera min sambo lika mycket som mig och när det gäller lillebror måste lyssna på hans pappa. Så hur skulle ni gjort med pengarna?  Skulle ni betalat,  efter tillsägelse,  inte betalat alls eller betalat en mindre summa än det var tänkt från början?  

  • Svar på tråden Hur hade ni hanterat det här?
  • Anonym (lll)
    Mon 15 Aug 2022 21:13
    #1

    Pengar är väl inte grejen här. En 12-åring ska väl aldrig vara barnvakt? 

    Var befann sig mormor i detta? Det var väl ändå hon som var barnvakt på riktigt. 

  • Anonym (Em)
    Mon 15 Aug 2022 21:13
    #2
    +1

    Jag skulle betalat som bestämt. Herregud låt barnen leka! Annars blir det om nu, när katten är borta dansar råttorna på bordet :) 

  • Um Hamza
    Mon 15 Aug 2022 21:18
    #3
    Anonym (lll) skrev 2022-08-15 21:13:01 följande:

    Pengar är väl inte grejen här. En 12-åring ska väl aldrig vara barnvakt? 

    Var befann sig mormor i detta? Det var väl ändå hon som var barnvakt på riktigt. 


    Ja det var mormor, allt skedde ju med hennes överinseende. Hon var den riktiga barnvakten och dottern var med som en trygghet eftersom sonen känner henne bättre.  Studsmatteleken gick väldigt försiktigt till tydligen,  så mormor tyckte bara att dottern var duktig.  Det blev en miss helt enkelt då jag inte tagit upp något om studsmattan. Jag tycker inte det var så konstigt att tillåta det,  men det irriterar mig ju då dottern vet att sambon inte vill att han är däruppe. 
  • Mon 15 Aug 2022 21:33
    #4
    Um Hamza skrev 2022-08-15 21:18:13 följande:
    Ja det var mormor, allt skedde ju med hennes överinseende. Hon var den riktiga barnvakten och dottern var med som en trygghet eftersom sonen känner henne bättre.  Studsmatteleken gick väldigt försiktigt till tydligen,  så mormor tyckte bara att dottern var duktig.  Det blev en miss helt enkelt då jag inte tagit upp något om studsmattan. Jag tycker inte det var så konstigt att tillåta det,  men det irriterar mig ju då dottern vet att sambon inte vill att han är däruppe. 
    Hon tycker väl att det är orimligt vilket det ju också är. Sambon kanske behöver ompröva beslutet - vuxna har inte rätt bara för att de är vuxna så antingen bör han förklara varför han är överbeskyddande eller så borde han be din dotter om ursäkt och säga att hon hade rätt. Det skulle garanterat få henne att respektera honom mer än hon gör nu. 
  • Um Hamza
    Mon 15 Aug 2022 21:45
    #5
    Pope Joan II skrev 2022-08-15 21:33:43 följande:
    Hon tycker väl att det är orimligt vilket det ju också är. Sambon kanske behöver ompröva beslutet - vuxna har inte rätt bara för att de är vuxna så antingen bör han förklara varför han är överbeskyddande eller så borde han be din dotter om ursäkt och säga att hon hade rätt. Det skulle garanterat få henne att respektera honom mer än hon gör nu. 
    Han förklarar alltid noga varför han säger nej till något,  och ger henne förtroende på förtroende. Det är som är negativt tycker jag är att hon passar på, istället för att tex fråga igen om han får komma upp nu när han är äldre. Det kanske är svårt att förstå bara av den här trådstarten,  men hon vill undergräva honom och lyssnar bara när jag sagt något,  inte min sambo 
  • Tue 16 Aug 2022 00:30
    #6
    Um Hamza skrev 2022-08-15 21:45:20 följande:
    Han förklarar alltid noga varför han säger nej till något,  och ger henne förtroende på förtroende. Det är som är negativt tycker jag är att hon passar på, istället för att tex fråga igen om han får komma upp nu när han är äldre. Det kanske är svårt att förstå bara av den här trådstarten,  men hon vill undergräva honom och lyssnar bara när jag sagt något,  inte min sambo 
    För mig låter det som om hon inte respekterar honom och heller inte litar på hans omdöme. Det är aldrig en 12-13-årings fel. 

    Vad är det för förtroenden han gett henne och hur ser deras relation ut i övrigt? 
  • Anonym (My)
    Tue 16 Aug 2022 06:56
    #7

    Reagerar mest på varför sonen inte får hoppa? Han är ju närmare två år?

  • Anonym (Hm)
    Tue 16 Aug 2022 07:06
    #8

    verkar ju inte ha varit ett jättestort övertramp men kan ändå vara bra att markera och fråga varför hon gjorde nåt som sambon inte vill.
    antingen dra av lite pengar eller vara tydlig med att det är viktigt att hon även lyssnar på honom och att om samma sak sker igen så kommer hon inte få använda studsmattan på en vecka(eller liknande konsekvens)

  • Tue 16 Aug 2022 08:02
    #9
    -1

    Då ska hon heller inte ha någon belöning i form av pengar, det avgörande i det här fallet är att hon är uppkäftig och inte respekterar din sambo eller de gränser som ni sätter upp.

    Nej, en 1-åring har inte på studsmattan att göra.

    Jag hade förklarat för henne att eftersom att du bröt mot våra regler och inte visar respekt eller ett moget beteende gentemot din partner, kan hon inte få vara barnvakt och det blir inte heller någon belöning i form av pengar. 


    Om jag hade anlitat en barnvakt via ett företag och den personen betett sig ansvarslöst med mina barn, då hade jag självklart inte betalat dennes lön heller. Eller anlitat personen igen.

  • Tue 16 Aug 2022 08:09
    #10

    "Att många barn hoppar samtidigt är den största orsaken till att olyckor sker och många barn skadar sig också när de landar på studsmattan eller ska ta sig ner från studsmattan.


     


    Små barn löper stor risk att bli skadade när de hoppar tillsammans med större barn, då de väger mindre och inte har ett lika utvecklat balanssinne. Det är absolut säkrast om ett barn hoppar åt gången, men se till att det åtminstone aldrig är fler än två barn på studsmattan samtidigt och att barnen som hoppar är i ungefär samma ålder"
    "


    Säkrast är att hoppa en åt gången, men ha som regel att inte hoppa fler än två på en gång ? det är viktigt att kunna ha ögonkontakt. Många skador beror på att barnen krockar under hoppandet."


    Så här står det på trygg hansas sida, men googlar man får man upp liknande rekommendationer.
    Min dotter är 3 och jag är inte jätteförtjust i att hon skulle hoppa tillsammans med någon. 

    Förmodar att stora tjejen inte hoppade så mycket för egen räkning utan att det var lillen som var i fokus. Helt ok då, men klumpigt uttryck av mormor att isåfall säga att de hoppade tillsammans. 

    Förstår inte heller varför du lovat henne pengar när det är mormor som är barnvakt. Antar att 16 åringen inte var det ihop med mormor så då går det ju inte att jämföra.
Svar på tråden Hur hade ni hanterat det här?