• Um Hamza
    Mon 15 Aug 2022 21:09
    4819 visningar
    27 svar
    27
    4819

    Hur hade ni hanterat det här?

    Min dotter på 12 snart 13 skulle passa lillebror (1år o 10 mån) ihop med mormor.  Jag pratade innan om att hon kunde få lite betalt då storebror som är 16 har fått det när han passat.  Vi har dock inte litat på henne tillräckligt för att låta henne barnvakta.  När jag kom hem berättade mormor att barnen hoppat på studsmattan ihop (en jättestor), något min sambo uttryckligen förbjudit. Han är rädd att sonen ska skada sig på studsmattan.
    Jag har många ggr erfarit hur dottern säger emot sambon ang omsorg och uppfostran av lillebror,  som att hon vet bättre.
    Så jag tog upp med henne att jag tycker det är konstigt att hon valde den leken av alla, och att hon måste respektera min sambo lika mycket som mig och när det gäller lillebror måste lyssna på hans pappa. Så hur skulle ni gjort med pengarna?  Skulle ni betalat,  efter tillsägelse,  inte betalat alls eller betalat en mindre summa än det var tänkt från början?  

  • Svar på tråden Hur hade ni hanterat det här?
  • Anonym (Xxx)
    Tue 16 Aug 2022 08:21
    #11
    +1

    mycket som har blivit knas här. Du har gett dottern ett ansvar som du redan på förhand tror att hon inte är mogen för. Mormor har varit med. Ska du bestraffa henne också? Hon har ju sagt att det är ok? Tycker för övrigt att man ska kunna hjälpa varandra i familjen utan att få betalt. 

  • Tue 16 Aug 2022 12:05
    #12
    Anonym (Xxx) skrev 2022-08-16 08:21:19 följande:

    mycket som har blivit knas här. Du har gett dottern ett ansvar som du redan på förhand tror att hon inte är mogen för. Mormor har varit med. Ska du bestraffa henne också? Hon har ju sagt att det är ok? Tycker för övrigt att man ska kunna hjälpa varandra i familjen utan att få betalt. 


    Fast hur tänkte du nu? Det är väl klart att man vill kunna ge sina barn ett visst ansvar, för att lära dem om mognad och just att ta ansvar. I det här fallet hade flickan stöd av mormor, för att föräldrarna kanske inte kände att hon var helt redo men ändå ville visa förtroende.

     Ja, mormor agerade kanske inte utifrån förväntningarna från barnens föräldrar - men flickan visste ju var regler och gränser gick och bröt dem ändå.

     Jag har själv bar, och min mamma (barnets mormor) gör tonvis med saker som jag avskyr och säger ifrån om gång på gång att låta bli med mitt barn - men hon är oförmögen att ta in det. Detta är jag medveten om nu, och skulle därmed aldrig lämna honom med henne för barnpassning. 


    Denna personen kanske inte var medveten om föräldrarnas åsikter gällande studsmattan, eller så är hon kanske som min mamma. 


    Hur som helst så hade jag inte gett flickan några pengar, barn ska inte ha åsikter om huruvida gränser och regler är rimliga eller inte.

  • Um Hamza
    Tue 16 Aug 2022 13:03
    #13

    Många olika åsikter här :)  När vi satte upp studsmattan i år, som är en sån jättestor var sonen 1,5 år. Han närmar sig två men kan,  som det flesta barn i hans ålder,  tex inte hoppa jämfota. Han har visat noll intresse för studsmattan,  så dottern måste ha föreslagit det och tagit med honom dit. Mormor är inte alls omdömeslös och jag är säker på att det hela gick lugnt och fint till.  Och att ge henne förtroendet,  jag vet inte hur andra fostrar barn men det är det enda sättet jag vet att testa något man tror kan funka, och om inte testar man igen när barnet är lite äldre, tex ha hand om hemnyckel, gå till bussen själv eller vad det är. Såklart väntar man tills man tror att barnet klarar det så inte hen behöver misslyckas. Jag tycker,  trots detta att jag beslutade rätt i att hon var med,  eftersom hon är välkänd hos sonen och mormor inte träffar honom så ofta.  Jag tror dagen som helhet blev bättre pga henne och hon fick mycket beröm av mormor. Nej man kanske inte behöver betala familjen,  men när jg har läkartid och likande och ber sonen skippa träningen och åka till oss för att passa har han fått timlön.  Nu ställde dottern upp hela dagen så jag tänkte att en liten slant skulle kännas rättvis för henne, men eftersom hon medvetet gick emot vad vi sagt är jag ambivalent till betalningen. 

  • Anonym (Teddy­)
    Tue 16 Aug 2022 13:16
    #14
    Um Hamza skrev 2022-08-16 13:03:46 följande:

    Många olika åsikter här :)  När vi satte upp studsmattan i år, som är en sån jättestor var sonen 1,5 år. Han närmar sig två men kan,  som det flesta barn i hans ålder,  tex inte hoppa jämfota. Han har visat noll intresse för studsmattan,  så dottern måste ha föreslagit det och tagit med honom dit. Mormor är inte alls omdömeslös och jag är säker på att det hela gick lugnt och fint till.  Och att ge henne förtroendet,  jag vet inte hur andra fostrar barn men det är det enda sättet jag vet att testa något man tror kan funka, och om inte testar man igen när barnet är lite äldre, tex ha hand om hemnyckel, gå till bussen själv eller vad det är. Såklart väntar man tills man tror att barnet klarar det så inte hen behöver misslyckas. Jag tycker,  trots detta att jag beslutade rätt i att hon var med,  eftersom hon är välkänd hos sonen och mormor inte träffar honom så ofta.  Jag tror dagen som helhet blev bättre pga henne och hon fick mycket beröm av mormor. Nej man kanske inte behöver betala familjen,  men när jg har läkartid och likande och ber sonen skippa träningen och åka till oss för att passa har han fått timlön.  Nu ställde dottern upp hela dagen så jag tänkte att en liten slant skulle kännas rättvis för henne, men eftersom hon medvetet gick emot vad vi sagt är jag ambivalent till betalningen. 


    Det verkar som att både du och mormor överlag är nöjda med dotterns insats och erkänner att hon gjorde dagen bättre för sonen. Att du funderar på att bryta överenskommelsen om "lön" för att din tolvåring inte lyckades vara perfekt hela vägen ger mig på riktigt ont i magen. Vill du straffa din dotter, förminska henne och få henne att känna skam så visst, håll inne med betalningen. Din dotter är tolv: hon verkar ha skött barnvaktandet, en hel dag dessutom, utefter sin bästa förmåga.
  • Tue 16 Aug 2022 14:00
    #15
    anonym2005 skrev 2022-08-16 12:05:42 följande:

    Fast hur tänkte du nu? Det är väl klart att man vill kunna ge sina barn ett visst ansvar, för att lära dem om mognad och just att ta ansvar. I det här fallet hade flickan stöd av mormor, för att föräldrarna kanske inte kände att hon var helt redo men ändå ville visa förtroende.

     Ja, mormor agerade kanske inte utifrån förväntningarna från barnens föräldrar - men flickan visste ju var regler och gränser gick och bröt dem ändå.

     Jag har själv bar, och min mamma (barnets mormor) gör tonvis med saker som jag avskyr och säger ifrån om gång på gång att låta bli med mitt barn - men hon är oförmögen att ta in det. Detta är jag medveten om nu, och skulle därmed aldrig lämna honom med henne för barnpassning. 


    Denna personen kanske inte var medveten om föräldrarnas åsikter gällande studsmattan, eller så är hon kanske som min mamma. 


    Hur som helst så hade jag inte gett flickan några pengar, barn ska inte ha åsikter om huruvida gränser och regler är rimliga eller inte.


    Vilken vidrig inställning. 
  • Anonym (Xxx)
    Tue 16 Aug 2022 15:38
    #16

    Ni kan såklart hålla inne med betalningen om ni vill. Men det kommer inte göra att dottern får mer respekt för sambon om det är det som är syftet. 

  • Anonym (B)
    Tue 16 Aug 2022 15:57
    #17
    anonym2005 skrev 2022-08-16 08:02:13 följande:

    Då ska hon heller inte ha någon belöning i form av pengar, det avgörande i det här fallet är att hon är uppkäftig och inte respekterar din sambo eller de gränser som ni sätter upp.

    Nej, en 1-åring har inte på studsmattan att göra.

    Jag hade förklarat för henne att eftersom att du bröt mot våra regler och inte visar respekt eller ett moget beteende gentemot din partner, kan hon inte få vara barnvakt och det blir inte heller någon belöning i form av pengar. 


    Om jag hade anlitat en barnvakt via ett företag och den personen betett sig ansvarslöst med mina barn, då hade jag självklart inte betalat dennes lön heller. Eller anlitat personen igen.


    Respekt måste förtjänas.
    Kan inte tvingas / straffas fram.  


    Men vill de att relationen mellan flickan och TS nya blir ännu sämre då är såklart jättebra att de lurar henne på pengar lovades.

  • Tue 16 Aug 2022 16:20
    #18

    Ni behöver jobba mer på relationen mellan dottern och bonuspappan. Men jag tycker att det är något som främst behöver ske i en positiv anda och som inte är kopplat till sen här händelsen. Nu var lite beroende av dotterns hjälp för att sonen skulle få det riktigt bra och då får ni ta att det inte blev exakt som ni ville ha det, det blir ju sällan så när någon annan tar hand om ens barn. Men det får man ju köpa när man behöver barnvakt. 

  • Um Hamza
    Tue 16 Aug 2022 16:58
    #19
    Räkan77 skrev 2022-08-16 16:20:53 följande:

    Ni behöver jobba mer på relationen mellan dottern och bonuspappan. Men jag tycker att det är något som främst behöver ske i en positiv anda och som inte är kopplat till sen här händelsen. Nu var lite beroende av dotterns hjälp för att sonen skulle få det riktigt bra och då får ni ta att det inte blev exakt som ni ville ha det, det blir ju sällan så när någon annan tar hand om ens barn. Men det får man ju köpa när man behöver barnvakt. 


    Det har vi gjort sen han kom in i hennes liv. I den här diskussionen sa han bara att vi skulle släppa ämnet och att han är glad att hon är hos oss. Idag när hon hade problem med skolbussen så ringde hon honom och inte mig och han hjälpte henne,  så de har en bra relation.  Men jag blir lite besviken på att hon vill att han ska ha lägst rang i familjen, och även underkänner hans föräldraskap till hennes halvbror. Jag tycker inte hon har rätt att göra det, min sambo är den vuxna.  Självklart är det svårt att vara bonusbarn och jag lyssnar alltid på henne och reder ut missförstånd och om nåt känns jobbigt. Men jag kommer betala henne har jag bestämt nu 
  • Anonym (Teddy­)
    Tue 16 Aug 2022 17:03
    #20
    Räkan77 skrev 2022-08-16 16:20:53 följande:

    Ni behöver jobba mer på relationen mellan dottern och bonuspappan. Men jag tycker att det är något som främst behöver ske i en positiv anda och som inte är kopplat till sen här händelsen. Nu var lite beroende av dotterns hjälp för att sonen skulle få det riktigt bra och då får ni ta att det inte blev exakt som ni ville ha det, det blir ju sällan så när någon annan tar hand om ens barn. Men det får man ju köpa när man behöver barnvakt. 


    Väl talat.
    Och ej att förglömma att ts själv lämnade över kanske lite för stort ansvar till sin tolvåring. Att det inte blev perfekt, enligt deras standard, är ett ansvar som hamnar på ts. 
  • Anonym (Mami)
    Tue 16 Aug 2022 17:03
    #21

    ge henne pengar. Hon var snäll o försiktig På Studsmattan

    när mormor har ansvaret är de mormors regler 

  • Anonym (Nja)
    Tue 16 Aug 2022 17:10
    #22

    Idag gjorde jag fel på jobbet. I te tusan drog chefen in min lön.
    Hon sa att hon skulle kolla upp det hela, dvs läsa min rapport....

  • Tue 16 Aug 2022 17:14
    #23

    Självklart ska du ge henne pengarna om du har lovat det.

    Men om hon ska vara barnvakt igen så gör klart vad som gäller. Det är ändå ni föräldrar som har huvudansvaret, mormor kanske också behöver  få höra.

  • Um Hamza
    Tue 16 Aug 2022 17:32
    #24
    Anonym (Nja) skrev 2022-08-16 17:10:50 följande:

    Idag gjorde jag fel på jobbet. I te tusan drog chefen in min lön.
    Hon sa att hon skulle kolla upp det hela, dvs läsa min rapport....


    Så du gjorde ett medvetet fel där du valde att göra som du ville fast du visste att det inte är så ni jobbar? 
  • Um Hamza
    Tue 16 Aug 2022 17:36
    #25
    Anonym (Teddy) skrev 2022-08-16 17:03:21 följande:
    Väl talat.
    Och ej att förglömma att ts själv lämnade över kanske lite för stort ansvar till sin tolvåring. Att det inte blev perfekt, enligt deras standard, är ett ansvar som hamnar på ts. 
    Alltså,  nej. Ansvaret var mormors. Jag hade inga förväntningar på att det skulle bli perfekt.  Blir du besviken (om du har barn) om ditt barn gjort något hen vet är fel när du inte såg?  Eller är allt alltid tillåtet så länge man är omyndig? 
  • Um Hamza
    Tue 16 Aug 2022 17:37
    #26

    Ingen verkar läsa i tråden. Jag har bestämt att hon ska få pengar,  hon var duktig 

  • Anonym (Teddy­)
    Tue 16 Aug 2022 17:50
    #27
    Um Hamza skrev 2022-08-16 17:32:39 följande:
    Så du gjorde ett medvetet fel där du valde att göra som du ville fast du visste att det inte är så ni jobbar? 
    Din tolvåring är inte vuxen, eller hur? Men du verkar ställa vuxna krav på henne, åtminstone i denna situationen. 
    Jag tänker att det kanske inte var medvetet som flickan valde studsmattan. Det kanske var en spontan tanke där hon föste undan eventuella minnen om att ni har förbjudit studsmatta för lillebror. En tolvåring kan inte förväntas ha samma minne, lösningsförmåga och konsekvenstänk som en vuxen. Därav att jag tycker ansvaret på att ni eventuellt har gett flickan lite för stort ansvar faller tillbaka på föräldrarna. 
    Jag blir glad att du bestämt dig för att hålla ditt löfte. Jag tror att det kommer att stärka självförtroendet och göra så att din flicka växer några centimeter av stolthet över att hon blev betrodd att vara barnvakt åt någon hon antagligen älskar högt.
Svar på tråden Hur hade ni hanterat det här?