• Tue 16 Aug 2022 21:37
    2732 visningar
    4 svar
    4
    2732

    Donera ägg

    Jag funderar ibland på att donera mina ägg  men tvekar. Vill donera för att kunna hjälpa andra men känns också märkligt att ha vetskapen om att mitt DNA kan finnas i barn som inte är mina.

    Någon som donerat ägg och vill berätta lite hur ni tog valet att faktiskt göra det?

  • Svar på tråden Donera ägg
  • Anonym (A.)
    Wed 17 Aug 2022 06:36
    #1

    För mig var det ett lätt beslut eftersom min kusin är donatorbarn. 
    Jag ser inte det annorlunda än att ge ett par celler till någon annan, jag ser inte det som en del av mig.
    Är också blodgivare och har valt att donera organ om något skulle hända.
    Att någon har en genuppsättning från mig är inte något som jag direkt tänker på. Viktigt att se det som att du ger en äggcell, inte ett barn, om man ser det som att man ger bort ett barn så blir tanken ohanterbar.

  • Anonym (Q)
    Wed 24 Aug 2022 23:41
    #2

    Det du gör är något enormt stort och fint! Det finns inga ord för att tacka en donator tillräckligt. Du donerar inte ett barn, det är kvinnan dom föder barnet som är mor. Du är "bara" en oerhört fantastisk och ovärderlig donator! TACK ?

  • Tue 17 Jan 2023 07:34
    #3

    Hej. Igår gjorde jag min andra omgång av äggdonation/äggplock. Första gången var det väldigt milt, då fick de ut 18 ägg och själva ingreppet tog 20 minuter. Jag mådde bra efteråt och kände direkt en stor lättnad i magen. 


    igår var allt helt annorlunda (jag vill inte skrämma er) men jag hade producerat över 55 äggblåsor och de lyckades få ut hela 38 ägg vilken är fantastiskt (och väldigt ovanligt). Det var ett plågsamt ingrepp som tog 50 minuter (men hela tiden frågade läkaren mig om jag verkligen orkade fortsätta) och jag svarade ?kör på?. kag har kräkts hela dagen, kvällen och morgonen och hoppas mitt illamående släpper snart. Hade jag vetat att det skulle vara så här smärtsamt hade jag aldrig gjort det igen. (Som sagt, första gången gick Det jättebra och jag ville  göra om det). Jag får tacka morfinet och lustgasen till alla ägg och hoppas verkligen att många familjer kan ta del av dessa. 

  • Wed 18 Jan 2023 07:51
    #4

    Jag ska donera ägg nu, började med sprutorna i söndags.

    Ärligt talat så minns jag inte ens hur jag kom på tanken från första början, det är något jag har haft funderingar på i säkert 10 år. Jag och sambon kom dock fram till att vi ville ha barn själva först. När vi själva behövde lite hjälp (letrozolbehandling) så förstärkte det bara känslan att av vilja donera, så jag är så himla glad att jag blev godkänd!

    Jag ser inte dessa ägg som mina, när jag tänker på det så ser jag dem utanför mig själv i en separat låda. Jag tror att det dels beror på att jag har funderat på det så länge att jag i mitt huvud liksom har lagt undan dessa för donation, och dels lite på att vi själva varit en sväng i utredningskarusellen och att hela grejen med barn är medikaliserad för oss. 

    Jag har PCOS och borde därför ha goda förutsättningar att få ut ett hyfsat antal ägg, och dessa goda förutsättningar vill jag gärna dela med mig av.


    Through the darkness of future's past, the magician longs to see. One chants out between two worlds... Fire... walk with me!
Svar på tråden Donera ägg