• Thu 18 Aug 2022 05:55
    3170 visningar
    2 svar
    2
    3170

    Ätit carpaccio som gravid

    Är gravid i v 6 och för ett par dagar sen var jag dum nog att få i mig carpaccio. Krävs det att jag blir sjuk av toxoplasma för att sätta fostret i fara eller kan det överföras till fostret utan att jag får några symptom?

  • Svar på tråden Ätit carpaccio som gravid
  • Anonym (G)
    Thu 18 Aug 2022 07:13
    #1
    -1

    Risken är jätteliten, även om den finns där annars hade man ju inte haft de råden. Men om det var på restaurang i Sverige så är det verkligen jätteliten risk. 

    Vet inte om du behöver få symptom, googlade det nån gång och har för mig att du behöver ha symptom och att det inte var nån fara om man redan haft det, men att nästan ingen vet om de haft det då symptomen är så ringa. Men vågar inte svära på att jag minns rätt.

  • Thu 18 Aug 2022 07:42
    #2
    Anonym (G) skrev 2022-08-18 07:13:04 följande:

    Risken är jätteliten, även om den finns där annars hade man ju inte haft de råden. Men om det var på restaurang i Sverige så är det verkligen jätteliten risk. 

    Vet inte om du behöver få symptom, googlade det nån gång och har för mig att du behöver ha symptom och att det inte var nån fara om man redan haft det, men att nästan ingen vet om de haft det då symptomen är så ringa. Men vågar inte svära på att jag minns rätt.


    Tack!! Ska kolla med barnmorska också givetvis men det här lugnade mig!
Svar på tråden Ätit carpaccio som gravid