• Fri 2 Sep 2022 16:38
    5421 visningar
    5 svar
    5
    5421

    Vad kostar elen i vinter?

    Vi är en familj med ett hus på 150m2, med en rörlig elkostnad på 2000kr/mån jämnt utslaget på ett år. 


    Hur blir det i vinter? Kan vi räkna på att få elkostnader på 50000 kr under vintern, som ett elbolag varnade för i Aftonbladet häromdan? Vill inte stå i mars månad med en enorm elräkning i mars. Vill veta i förväg. 


    Vilken procentuell höjning kan man räkna med? Hur är det/ hur blir det för era familjer med elkostnaden? 

  • Svar på tråden Vad kostar elen i vinter?
  • Kockob­ello
    Fri 2 Sep 2022 16:41
    #1

    85 000 för elområde 3 och 95 000 för elområde 4, läste jag någonstans.

  • Fri 2 Sep 2022 16:43
    #2

    4 gånger högre än förra vintern förutspåddes det häromdagen. 
    Eu jobbar med frågan dock, läste precis om ett förslag som kan halvera priserna. 

  • Fri 2 Sep 2022 17:16
    #3

    Förra vintern hade jag ca 4000kr/månad dec-mars dvs dubbelt pris mot vad jag brukar ha. I år räknar jag med att det kan bli 5 gånger så dyrt dvs 20000kr/månaden vilket jag klarar genom att ha en buffert men det är otroligt trist att ta dom pengarna till elkostnader. 

  • Fri 16 Sep 2022 16:04
    #4

    Gör allt ni kan nu för att sänka el-förbrukning och kostnaden. Viktigare än veta exakt vad det kommer kosta egentligen, det är ändå bara uppskattningar och beror på hur Putin, EU, svenska regeringen och elbolagen kommer agera. Det är för många faktorer helt enkelt.


    Enkla sätt att spara pengar på din el-räkning inför vintern:


    Isolering: Det kanske inte finns i kalkylen med ekonomi eller tid att tilllägsisolera men byta gamla fönster går snabbt och inte så dyrt om man gör det själv


    Värmesystem: Se till att ni har modern värme, byt till luft-värmepump om ni har direktverkande el. Och även 10-20år gamla luftvärmepumpar bör bytas. T.ex. Jula har superbilliga och bra pumpar ifall man inte vill ha top-of-the line.
    www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/varme-och-ventilation/uppvarmning/varmepumpar-luft-luft/luftvarmepump-022113/
    4499kr (pump) + 3799kr (installation) = 8298kr!!


    Byt till billigt tim-avtal: T.ex. Tibber ger dig dessutom 500kr att handla andra eneribesparande produkter med en rabattkod www.teknikrad.se/tibber-erbjudande
    Mina kwh är ca 40-60% av månadspriset genom köra värme innan vi går upp, diskmaskin körs på natten med timer, bilen laddas på natten, tvättmaskinen väntar till billiga dagar och liknande.


    Sänk innertemperaturen 1-2C


    Ta kortare dushar och skruva ner varmvattnet några grader


    Elda med ved & värmelogs om ni har kamin
  • Fri 16 Sep 2022 16:29
    #5

    Håll dock koll på varmvattentempen så det inte blir risk för legionella.

Svar på tråden Vad kostar elen i vinter?