• Anonym (Dyrt nu)
    Wed 14 Sep 2022 21:03
    5342 visningar
    39 svar
    39
    5342

    Vilket program är billigast på diskmaskinen?

    Behöver dra ner på elräkningen, vilket program är mest ekonomiskt att köra på maskinen ? Är 30 min snabbprogrammet bra ? Eller drar det mycket ?

  • Svar på tråden Vilket program är billigast på diskmaskinen?
  • Anonym (Handd­isken)
    Wed 14 Sep 2022 21:07
    #1

    Snabbdisken är troligtvist det mest ekonomiska.. Det kan finnas ett Ecoprogram på vissa, men det brukar ta lång tid, och jag tror det drar mer faktiskt!

  • Anonym (Handd­isk2)
    Wed 14 Sep 2022 21:09
    #2

    Kolla bruksanvisning eller fråga tillverkaren? 

  • Wed 14 Sep 2022 21:53
    #3
    +1

    Från Energimyndigheten


    Resultatet visar att energimärkningsprogrammet, det som på maskinen kallas för eco, är mest energieffektivt och dessutom använder mindre vatten. Disken blir lika ren med båda programmen. Med ekoprogrammet använder de testade diskmaskinerna i snitt 250 kilowattimmar (kWh) per år

    Jag misstänker att eco på diskmaskinen är detsamma som på tvättmaskinen, att vattnet inte är lika varmt och värms långsammare vilket är mer energieffektivt.
  • Anonym (Handd­isk)
    Wed 14 Sep 2022 22:06
    #4
    +1

    Att handdiska disken borde väl vara mest energieffektivt?

  • Thu 15 Sep 2022 00:26
    #5
    Anonym (Handdisk) skrev 2022-09-14 22:06:24 följande:

    Att handdiska disken borde väl vara mest energieffektivt?


    Det går åt både mer vatten och mer energi att handdiska men bor man i lägenhet där man inte betalar för varmvatten blir det såklart billigast. 
  • Thu 15 Sep 2022 00:27
    #6

    Ecoprogrammet är det som drar minst, tänk på att sätta på maskinen en tid på dygnet när elen är som billigast (oftast på natten) 

  • Anonym (Handd­isk2)
    Thu 15 Sep 2022 00:33
    #7
    Citronella skrev 2022-09-15 00:26:15 följande:
    Det går åt både mer vatten och mer energi att handdiska men bor man i lägenhet där man inte betalar för varmvatten blir det såklart billigast. 
    Jag handdiskar en gång om dagen, ibland två och  tror inte jag gör av med mer  än en maskin skulle. Vi är iofs bara två i hushållet. 
    Lägenhet, el ingår i hyran. Ingen diskmaskin finns här så jag har inget val. 
  • Thu 15 Sep 2022 05:06
    #8

    Alltså, I bruksanvisningen brukar det finnas en tabell där det framgår specifikationer för de olika programmen.

    Och EKO brukar vara det mest energi och vattenbesparande. Snabbprogram är toppen när man behöver hinna diska snabbare, men eko är bättre.

    Vår diskmaskin gör tyvärr inte intorkad disk ren på snabbaste programmet. Har. Därför ofta kört Intensiv men ni insett hur bra eko faktiskt är... Men tyvärr så är vårt ekoprogram långt över 3 timmar, så det gäller att inse när det passar.

  • sextio­talist
    Thu 15 Sep 2022 06:28
    #9
    Citronella skrev 2022-09-15 00:27:40 följande:

    Ecoprogrammet är det som drar minst, tänk på att sätta på maskinen en tid på dygnet när elen är som billigast (oftast på natten) 


    Endast om man har timtaxa. Har man inte det så gör det ingen skillnad 
  • sextio­talist
    Thu 15 Sep 2022 06:31
    #10
    Anonym (Handdisk2) skrev 2022-09-15 00:33:29 följande:
    Jag handdiskar en gång om dagen, ibland två och  tror inte jag gör av med mer  än en maskin skulle. Vi är iofs bara två i hushållet. 
    Lägenhet, el ingår i hyran. Ingen diskmaskin finns här så jag har inget val. 
    En diskmaskin gör av med 12 liter vatten och värmer upp vattnet mer effektivt.
    Vi diskar varannan dag och är två personer.
Svar på tråden Vilket program är billigast på diskmaskinen?