• Härjed­arling
    Fri 16 Sep 2022 01:40
    7184 visningar
    63 svar
    63
    7184

    Hur slutar man ta åt sig?

    Hur gör man för att sluta bli så sårad över elaka kommentarer? Jag är så less på att gå omkring och vara sårad och arg! (Är högkänslig personlighet.) Säg inte att det bara är att inte bry sig, det funkar inte så för mig! 

  • Svar på tråden Hur slutar man ta åt sig?
  • AnnaZL
    Fri 16 Sep 2022 04:34
    #1

    Det låter helt orimligt att du ska behöva stå ur med elaka kommentarer. Vilken situation gäller det, jobbar du med dementa och kan inte byra?

  • Anonym (Någon som bekräf­tar)
    Fri 16 Sep 2022 06:24
    #2
    -1 +2

    Man hittar en person som bekräftar en. Karl som man ligger med eller hund (som man givetvis inte ligger med) är ofta väldigt duktiga på detta att förmedla en känsla av att en är uppskattad. När en person (karl eller hund) verkligen uppskattar en så har man en slags "bas" där man vet att man är uppskattad och andras kritik tar inte lika djupt.

    (Menar inte det som negativt att jämföra karl med hund här, utan bara att bägge kan vara väldigt duktiga på att få en att känna sig uppskattad) 

  • Anonym (Ivory­)
    Fri 16 Sep 2022 08:32
    #3
    +2

    Det beror på situationen, om det handlar om mobbning och trakasserier på arbetsplatsen så ska du egentligen snabbt berätta om vad som händer för överordnad, men även där beror det på. Är du vikarie är du sällan i position att klaga exempelvis. Jag har ofta gjort det ändå men det kan ha ett högt pris. Försök att skaffa dig allierade. Annars som någon skrev, ta stöd av någon du litar på, om det så är en hund.

    Jag har hittills löst min utsatthet som känslig genom att vara analytisk. Vad du INTE ska göra är att dela med dig av din analys. Du konstaterar för dig själv att personen har ett behov av att komma med elaka kommentarer av något skäl och undviker personen i fortsättningen. De som är elaka mot dig har inget intresse av ditt välmående. 

  • Anonym (Ivory­)
    Fri 16 Sep 2022 08:43
    #4

    Känner igen din signatur, Härjedaling. Du har gjort någon trådstart nyligen. Om trådstarten gäller elaka kommentarer på internetforum så finns absolut ingenting annat att göra än att inte skriva om sådant som är känsligt på internet. Det kommer alltid att finnas människor som kommenterar på ett sätt som du inte hade önskat. 

  • Härjed­arling
    Fri 16 Sep 2022 20:38
    #5

    Går som vanligt inte att citera.. Vad är det för fel på FL eftersom 2/3 av inlägg varken går att gilla eller citera?? 

    AnnaZL: det är ingen speciell situation eller viss person det handlar om!  Det handlar om att alla människor råkar ut för kritik, negativa kommentarer etc då och då i sitt liv, men att andra till skillnad från mig kan hantera det och skaka av sig! Kanske blir de upprörda och ledsna och det påverkar hela deras dag, men sedan lyckas de släppa det och gå vidare. Det är inte så för mig, utan saker som sägs fastnar i mitt huvud och läggs på hög, och jag har svårt att glömma det och sluta känna agg. Behöver inte ens vara så att det är illa menat från den andra! Jag blir så ledsen över sånt som omgivningen har svårt att förstå att man kan bli ledsen för! 

  • Anonym (S)
    Fri 16 Sep 2022 20:42
    #6
    +1
    Anonym (Någon som bekräftar) skrev 2022-09-16 06:24:05 följande:

    Man hittar en person som bekräftar en. Karl som man ligger med eller hund (som man givetvis inte ligger med) är ofta väldigt duktiga på detta att förmedla en känsla av att en är uppskattad. När en person (karl eller hund) verkligen uppskattar en så har man en slags "bas" där man vet att man är uppskattad och andras kritik tar inte lika djupt.

    (Menar inte det som negativt att jämföra karl med hund här, utan bara att bägge kan vara väldigt duktiga på att få en att känna sig uppskattad) 


    Håller inte alls med. Ens självkänsla varken kan eller ska vara avhängigt av vad någon annan tycker om en, den måste byggas inifrån. Det kan tvärtom bli rent skadligt om man ska förlita sig på en annan person eller ett husdjur för att få bekräftelse.
  • Härjed­arling
    Fri 16 Sep 2022 20:56
    #7

    Ivory:. Se mitt svar till Anna här ovanför. 

  • AnnaZL
    Sat 17 Sep 2022 10:05
    #8
    Härjedarling skrev 2022-09-16 20:38:38 följande:

    Går som vanligt inte att citera.. Vad är det för fel på FL eftersom 2/3 av inlägg varken går att gilla eller citera?? 

    AnnaZL: det är ingen speciell situation eller viss person det handlar om!  Det handlar om att alla människor råkar ut för kritik, negativa kommentarer etc då och då i sitt liv, men att andra till skillnad från mig kan hantera det och skaka av sig! Kanske blir de upprörda och ledsna och det påverkar hela deras dag, men sedan lyckas de släppa det och gå vidare. Det är inte så för mig, utan saker som sägs fastnar i mitt huvud och läggs på hög, och jag har svårt att glömma det och sluta känna agg. Behöver inte ens vara så att det är illa menat från den andra! Jag blir så ledsen över sånt som omgivningen har svårt att förstå att man kan bli ledsen för! 


    Då det låter som att detta har varit ett proylänge skulle jag råda dig att söka hjälp av vården. Tror absolut att det finns en massa  smarta sätt att göra det lättare för dig, men det kan  kräva en hel del jobb och kunskap, så bäst att ta hjälp av ett proffs. 
  • AnnaZL
    Sat 17 Sep 2022 10:06
    #9

    ?Problem länge? skulle det stå?

  • Härjed­arling
    Sat 17 Sep 2022 10:27
    #10
    AnnaZL skrev 2022-09-17 10:06:41 följande:

    ?Problem länge? skulle det stå?


    Jag går och pratar med psykolog 2 ggr i månaden. Men jag har inte tagit upp detta problem med henne än eftersom jag nyss lärt känna henne. 
    Jag undrar bara hur man kan göra och tänka på kortare sikt? Hur klarar andra att inte ta åt sig och bara släppa saker??
Svar på tråden Hur slutar man ta åt sig?