• Sun 18 Sep 2022 16:08
    2561 visningar
    5 svar
    5
    2561

    Mjölbaggar efter sanering!!

    Jag har då och då under ett par veckor stött på mjölbaggar hemma (på diskbänken, golvet, väggarna, längs taklisterna och i badkaret) och rensat/städat alla mina skåp köket två gånger utan att hitta något i min mat eller i skåpen. Bor i bostadsrätt med loftgång och har krypvind med luckan i min hall, så vart nojig att de kom därifrån då många kröp längs taket i kök/vardagsrum. Till slut ringde jag och fick hit en saneringsfirma via Länsförsäkringar som sprutade i alla köksskåp och längs golvlister och trösklar i kök/vardagsrum och hall, men inget i badrummet eller i mitt eller sonens sovrum då han sa att ?där bor de inte, och sprutar jag tröskeln kommer de inte in heller?. Han ville inte heller gå upp och kolla på vinden för ?det är inte en chans att dom finns där?.. nu har det gått 3 dagar sedan han var här och jag har hittat baggar i hela hemmet, inklusive flera i min sons rum. Idag har jag plockat 30 baggar hittills och dagen är inte slut än!! 😩 jag förstår att man får dras med dom ett tag efter förstås, tills alla är utrotade, men är det normalt att hitta så många på så kort tid efter sanering, och i utrymmen jag inte hittat i förut?! Blir helt tokig på att plocka och plocka, och speciellt i sovrummen där han sa att de inte skulle vara!! Behöver lugnande råd här!! Någon som varit med om samma?

  • Svar på tråden Mjölbaggar efter sanering!!
  • Anonym (G)
    Sun 18 Sep 2022 16:10
    #1

    När jag hade mjölbaggar så räckte det med att slänga all torrvaror och dammsuga skåpen , efter det kom de aldrig tillbaka 

  • Sun 18 Sep 2022 16:26
    #2
    Anonym (G) skrev 2022-09-18 16:10:27 följande:

    När jag hade mjölbaggar så räckte det med att slänga all torrvaror och dammsuga skåpen , efter det kom de aldrig tillbaka 


    Jag önskar det kunde vara så här också.. jag har gjort precis så i två omgångar innan saneringsfirman kom hit, allt som är nyköpt sedan dess finns nu i täta förpackningar och är kollade innan dess. Jag hade aldrig något utbrott i mina torrvaror/skåp från början heller, utan ?problemet? finns bara i resten av lägenheten? det konstiga är ju att de är fler nu än innan det sanerades, och mer utspritt i mitt hem. Undrar liksom om det är normalt att de vandrar och ?kommer fram? efter sanering eller om jag ska ringa igen för att sanera hela lägenheten..
  • Anonym (Kusen­)
    Sun 18 Sep 2022 16:28
    #3

    Det låter lite konstigt att ha mjölbaggar i sovrummen faktiskt. Är du 100 på att det är mjölbagge och inte någon änger tex? Precis som för ovanstående har det räckt med att städa köksskåpen när vi haft dem, och jag har aldrig sett dem någon annanstans än i kök eller lokaler där man förvarar mjöl eller bröd. 

  • Sun 18 Sep 2022 16:41
    #4
    Anonym (Kusen) skrev 2022-09-18 16:28:14 följande:

    Det låter lite konstigt att ha mjölbaggar i sovrummen faktiskt. Är du 100 på att det är mjölbagge och inte någon änger tex? Precis som för ovanstående har det räckt med att städa köksskåpen när vi haft dem, och jag har aldrig sett dem någon annanstans än i kök eller lokaler där man förvarar mjöl eller bröd. 


    Ja eller hur! Han från saneringsfirman sa att det var mjölbaggar, helt klart! Det är ingen änger i alla fall, det är jag säker på. De är ju dock främst i kök/vardagsrum och jag bor väldigt litet. Jag tror jag får knacka på hos grannen under (86-åring) och fråga snällt om jag får kika i hennes skåp.. hon som bodde här innan mig (flyttade in i maj) hade haft baggar förut men saneraren sa att det finns ingen chans att de bor kvar så länge och att jag inte upptäckt dem för än nu, 4 månader senare.. då skulle jag ha sett dem tidigare.
  • Anonym (Kusen­)
    Sun 18 Sep 2022 17:07
    #5
    +1
    Nikititan skrev 2022-09-18 16:41:45 följande:
    Ja eller hur! Han från saneringsfirman sa att det var mjölbaggar, helt klart! Det är ingen änger i alla fall, det är jag säker på. De är ju dock främst i kök/vardagsrum och jag bor väldigt litet. Jag tror jag får knacka på hos grannen under (86-åring) och fråga snällt om jag får kika i hennes skåp.. hon som bodde här innan mig (flyttade in i maj) hade haft baggar förut men saneraren sa att det finns ingen chans att de bor kvar så länge och att jag inte upptäckt dem för än nu, 4 månader senare.. då skulle jag ha sett dem tidigare.
    Ja, säger han att det är det så lär det vara riktigt.   Om tanten är ok med det kanske det är en bra idé. Eller be saneringsfirman göra det. 
Svar på tråden Mjölbaggar efter sanering!!