• Anonym (Tråds­tartar­en)
    Mon 19 Sep 2022 11:30
    7388 visningar
    61 svar
    61
    7388

    Vad gör att ni inte köper begagnade barnkläder?

    Har sett att många tycker det är svårt att få begagnade barnkläder sålda. Vad är det som gör att ni inte köper begagnade kläder till barnen? Tänker främst på till små barn som inte bryr sig eller ens vet skillnaden.

  • Svar på tråden Vad gör att ni inte köper begagnade barnkläder?
  • Anonym (Djur)
    Mon 19 Sep 2022 11:37
    #1

    Vid flera tillfällen, har kläderna kommit med djurhår, trots att det angivits att inga djur funnit i hemmet. Jag vågar därför inte chansa mer. 

  • Anonym (K)
    Mon 19 Sep 2022 11:40
    #2

    Jag köper gärna begagnade barnkläder, men då ska de vara i gott skick! Inte nyskick menar jag då, man kan inte förvänta sig att använda kläder ska vara perfekta, men de jag låter bli att köpa är sådana där halva trycket är borta eller där tyget och sömmarna helt enkelt bara är slitna.

  • Anonym (Skäl)
    Mon 19 Sep 2022 11:41
    #3

    Jag köper mycket begagnat men följande saker har fått mig att tröttna:

    - spårbart frakt på varje enskilt plagg: det drar ihop mkt pengar när plagget kostar 15 och frakten 50.
    - parfymerat. Har varit med många gånger att inget står i annons och placget luktar så mkt att det måste vädras flera dagar. Känns ofräscht.
    - bedrägerierer. Har blivit lurad på pengar flera gånger. Polisen lägger ned anmälan då bedragare sätter det i system. Sjukt tråkigt.

    Handlar däremot gärna av privatpersoner beg om jag kan hämta eller kolla på plaggen på en loppis.

  • Kockob­ello
    Mon 19 Sep 2022 11:46
    #4

    Har köpt nästan allt second hand. Efter att det har blivit urväxt har jag sålt det vidare. Det funkar om man håller sig till plagg med kvalitet. 

  • Anonym (Mia)
    Mon 19 Sep 2022 11:48
    #5

    Ofta förväntar sig folk för mycket betalt I förhållande till vad nytt skulle kosta. Är det synligt begagnat så får det vara väldigt billigt om jag ska köpa det. Kläder med fläckar och hål vill jag inte betala för (jag rensar ju bort sådant själv, varför skulle jag köpa andras trasiga grejer?)
    ytterkläder kan ofta vara slitna. Använda overaller är oftast inte längre vattentäta tex. Skor tycker jag är äckligt med tanke på smuts, svett, vårtor, svamp, bakterier, lukt, så det går bort.
    Men fina fynd köper jag gärna, främst av grannar. Har även sålt en del själv, men förtjänsten är väldigt liten i förhållande till arbetsinsatsen, så nu skänker vi mest när vi hittar någonstans att skänka (Tex kyrkan /Ukraina).

  • Mon 19 Sep 2022 11:49
    #6
    +2
    Anonym (Trådstartaren) skrev 2022-09-19 11:30:07 följande:
    Vad gör att ni inte köper begagnade barnkläder?

    Har sett att många tycker det är svårt att få begagnade barnkläder sålda. Vad är det som gör att ni inte köper begagnade kläder till barnen? Tänker främst på till små barn som inte bryr sig eller ens vet skillnaden.


    Jag köper gärna begagnat, men postnord har höjt portot så mycket att det kostar mer att få kläderna skickade än att gå till närmsta affär och köpa helt nya.
  • Kockob­ello
    Mon 19 Sep 2022 11:55
    #7
    trollhona skrev 2022-09-19 11:49:27 följande:
    Jag köper gärna begagnat, men postnord har höjt portot så mycket att det kostar mer att få kläderna skickade än att gå till närmsta affär och köpa helt nya.
    Inte om det är kläder med lite kvalitet.
  • Kockob­ello
    Mon 19 Sep 2022 11:55
    #8
    Kockobello skrev 2022-09-19 11:55:07 följande:
    Inte om det är kläder med lite kvalitet.
    T.ex. en Haglööfsjacka för 500. Nypris är 2 000. 
  • Mon 19 Sep 2022 12:03
    #9
    +2

    Barnet bryr sig kanske inte men JAG och andra runt om mig ser ju barnet i kläderna. Dessutom tar man ju mycket foton på barnen i de åldrarna och jag vill gärna att mitt barn har fina kläder på foton och när man är ute bland folk. Kläder som ändå blir urtvättade eftersom har jag som hemmakläder till barnet men skulle aldrig få för mig att ha de utomhus.

    Sedan anser jag inte att priset på begagnade barnkläder gör det värt med tanke på hur skicket oftast är.

  • Anonym (Ruru)
    Mon 19 Sep 2022 12:05
    #10

    Jag har kollat på Tradera många gånger men aldrig köpt för det dels känns för dyrt när man lägger på frakten och dels osäkert när det är en privatperson man handlar med. Med frakt kommer många plagg upp i nästan nypris eller i alla fall vad du kan få nytt för på rea hos de stora klädkedjorna. Går till och med att hitta billigare grejer på butikernas reor och då är det nytt. Sen vet man inte om man blir lurad av säljaren heller. Man kanske inte får det man köpt eller så kanske det visar sig vara hål eller fläckar som inte går bort och man får inga pengar tillbaka. Så nej jag handlar inte därifrån eller från facebookgrupper. På marketplace, blocket och liknande känns det också dyrt trots inga fraktkostnader och då ska man hålla på att skriva med säljaren, åka och träffa den osv. Många är konstiga där och svarar inte när man skriver till dem eller beskriver varorna fel så man åker dit i onödan (säger att det är fint skick men när man kommer dit är det skrot och det visar de inte på bilderna). Finns många som säljer klädpaket där det ingår plagg jag inte gillar och då känns det ovärt att köpa. Finns överhuvudtaget extremt mycket begangade kläder både på nätet och loppisar som jag inte gillar och som är omoderna.


    För att jag skulle handla kläder så så skulle det krävas att det var väldigt billigt även med eventuell frakt, kläder jag tycker är fina, mycket bra skick, extremt tydliga bilder på varje plagg samt en trevlig säljare som är enkel att ha att göra med. Jag har köpt på Sellpy några gånger när jag hittat fina saker i deras lägsta prisnivå. Saker jag vet ligger/låg mycket högre i nypris och som jag verkligen tycker är fina. Känns bra och enkelt att handla med ett företag och bara kunna skicka tillbaka grejerna och få tillbaka pengarna om det skulle vara något. Det är ju som att handla i vanlig klädbutik på nätet. Har även köpt en del på barnloppis och fysiska second hand-butiker för 1-25 kr plagget nyskick eller nästan nyskick. Där kan jag själv kolla igenom plaggen innan köp, behöver inte ha kontakt med någon säljare utan det är som att handla i vanlig butik, inga fraktkostnader osv.

Svar på tråden Vad gör att ni inte köper begagnade barnkläder?