• Anonym (Tråds­tartar­en)
    Mon 19 Sep 2022 11:30
    7397 visningar
    61 svar
    61
    7397

    Vad gör att ni inte köper begagnade barnkläder?

    Har sett att många tycker det är svårt att få begagnade barnkläder sålda. Vad är det som gör att ni inte köper begagnade kläder till barnen? Tänker främst på till små barn som inte bryr sig eller ens vet skillnaden.

  • Svar på tråden Vad gör att ni inte köper begagnade barnkläder?
  • Anonym (Skäl)
    Mon 19 Sep 2022 12:07
    #11
    Deeelicious skrev 2022-09-19 12:03:56 följande:

    Barnet bryr sig kanske inte men JAG och andra runt om mig ser ju barnet i kläderna. Dessutom tar man ju mycket foton på barnen i de åldrarna och jag vill gärna att mitt barn har fina kläder på foton och när man är ute bland folk. Kläder som ändå blir urtvättade eftersom har jag som hemmakläder till barnet men skulle aldrig få för mig att ha de utomhus.

    Sedan anser jag inte att priset på begagnade barnkläder gör det värt med tanke på hur skicket oftast är.


    Fast barn i stl 56-62? Där ser ju merparten av det begagnade helt nytt ut.

    Bryr mig själv inte om barnet inte ser moderiktig ut på foto, bilder på mig från min uppväxt är väldigt varierande i klädstil men jag bryr mig ärligt inte ett skvatt, viktigare att ha bilder med personer som gått bort tex.
  • Anonym (K)
    Mon 19 Sep 2022 12:08
    #12
    +1
    Kockobello skrev 2022-09-19 11:55:53 följande:
    T.ex. en Haglööfsjacka för 500. Nypris är 2 000. 
    Jag skulle inte ens köpa en NY jacka för 500 kr.
  • Mon 19 Sep 2022 12:19
    #13
    -2 +3

    För att jag inte gillar begagnat helt enkelt utan vill köpa nytt. Det är en helt annan känsla och dessutom kan jag köpa efter egen smak, tycker de begagnade barnkläderna jag sett oftast är rätt fula. 

  • Kockob­ello
    Mon 19 Sep 2022 12:21
    #14
    Deeelicious skrev 2022-09-19 12:03:56 följande:

    Barnet bryr sig kanske inte men JAG och andra runt om mig ser ju barnet i kläderna. Dessutom tar man ju mycket foton på barnen i de åldrarna och jag vill gärna att mitt barn har fina kläder på foton och när man är ute bland folk. Kläder som ändå blir urtvättade eftersom har jag som hemmakläder till barnet men skulle aldrig få för mig att ha de utomhus.

    Sedan anser jag inte att priset på begagnade barnkläder gör det värt med tanke på hur skicket oftast är.


    Ja, det gäller att hålla liv i konsumtionssamhället. Mycket viktigt. 
  • Kockob­ello
    Mon 19 Sep 2022 12:22
    #15
    Anonym (K) skrev 2022-09-19 12:08:03 följande:
    Jag skulle inte ens köpa en NY jacka för 500 kr.
    Nej ok. Då får man skräp.
  • Anonym (K)
    Mon 19 Sep 2022 12:25
    #16
    +3
    Kockobello skrev 2022-09-19 12:22:45 följande:
    Nej ok. Då får man skräp.
    Haha nej verkligen inte :) Man måste inte gå till märkeshyllorna för att få bra kvalitet. Våra kläder har då alltid hållit måttet.
  • Anonym (Skäl)
    Mon 19 Sep 2022 12:25
    #17
    +1
    Gullvivor skrev 2022-09-19 12:19:13 följande:

    För att jag inte gillar begagnat helt enkelt utan vill köpa nytt. Det är en helt annan känsla och dessutom kan jag köpa efter egen smak, tycker de begagnade barnkläderna jag sett oftast är rätt fula. 


    Vad olika. Jag tänker att jag kan hitta ett helt annat utbud om jag köper begagnat, då många fina tryck och varianter inte längre säljs. Min smak matchar kanske inte årets utbud i affärer.


    Tycker det känns som jag också blir lurad i butik, då jag vet att jag garanterat förlorar på det och priserna per användning lätt blir hutlösa. Plus miljötänket.

  • Mon 19 Sep 2022 12:26
    #18
    +1

    Eftersom begagnade kläder med frakt inte sällan kostar lika mycket som nya plagg. Säljare brukar vilja ha för mycket pengar för kläderna, helt enkelt, och deras förväntade pris stämmer inte eller alltid överens med skicket.

    Dessutom finns risken för bedrägeri när man köper begagnat via nätet, den existerar inte när man köper nya. Inte alla har second-hand-butiker inom bekvämt avstånd heller.

    Med det sagt har mina barn mycket ärvda kläder från syskon och släktingar. Jag bryr mig aldrig om att försöka sälja barnens urvuxna plagg, de i fint skick ger jag bara vidare till någon kusin eller kompis.

  • Kockob­ello
    Mon 19 Sep 2022 12:27
    #19
    -1
    Anonym (Skäl) skrev 2022-09-19 12:25:47 följande:

    Vad olika. Jag tänker att jag kan hitta ett helt annat utbud om jag köper begagnat, då många fina tryck och varianter inte längre säljs. Min smak matchar kanske inte årets utbud i affärer.


    Tycker det känns som jag också blir lurad i butik, då jag vet att jag garanterat förlorar på det och priserna per användning lätt blir hutlösa. Plus miljötänket.


    Du blir grundlurad. Bättre sätt pengar i aktier eller fonder till barnen. 
  • Anonym (Snålj­åp)
    Mon 19 Sep 2022 12:27
    #20
    Anonym (Trådstartaren) skrev 2022-09-19 11:30:07 följande:
    Vad gör att ni inte köper begagnade barnkläder?

    Har sett att många tycker det är svårt att få begagnade barnkläder sålda. Vad är det som gör att ni inte köper begagnade kläder till barnen? Tänker främst på till små barn som inte bryr sig eller ens vet skillnaden.


    Jag köper nästan bara begagnat, och säljer också en del. Varför det är svårt att sälja beror på att det finns SÅ extremt mycket begagnade kläder i omlopp. Särskilt i de mindre storlekarna, eftersom nästan alla köper mer än barnen hinner använda innan de växt ur storleken. Dessutom har förstagångsföräldrar ibland inte insett hur stor begagnatmarknaden är och var man ska leta. Eller så vill de gärna köpa nytt. Till nästa barn har de redan egna begagnade kläder.

    Det som hindrar mig från att köpa begagnat är det som folk tidigare nämnt; orealistiska prisförväntningar, dåligt skick och hög frakt. Jag har ett par second hand och klädbytardagar som jag vet är bra som jag håller mig till.
Svar på tråden Vad gör att ni inte köper begagnade barnkläder?