• Anonym (Tråds­tartar­en)
    Mon 19 Sep 2022 11:30
    7528 visningar
    61 svar
    61
    7528

    Vad gör att ni inte köper begagnade barnkläder?

    Har sett att många tycker det är svårt att få begagnade barnkläder sålda. Vad är det som gör att ni inte köper begagnade kläder till barnen? Tänker främst på till små barn som inte bryr sig eller ens vet skillnaden.

  • Svar på tråden Vad gör att ni inte köper begagnade barnkläder?
  • Mon 19 Sep 2022 20:06
    #41
    +1
    Kockobello skrev 2022-09-19 11:55:07 följande:
    Inte om det är kläder med lite kvalitet.
    Du kan köpa kläder med kvalitet nya för ett lägre pris än att köpa dem begagnade och med porto.
  • Kockob­ello
    Mon 19 Sep 2022 20:18
    #42
    -1
    trollhona skrev 2022-09-19 20:06:06 följande:
    Du kan köpa kläder med kvalitet nya för ett lägre pris än att köpa dem begagnade och med porto.
    Fast jag tror inte portot kostar 1 500 kronor, vilket var det jag sparade på senaste plagget. 500 kronor mot nypris 2 000. 
  • Mon 19 Sep 2022 20:27
    #43
    +1

    Jag använder gladeligen det som jag får till skänks av vänner och bekanta som har barn som är äldre än mina, den lilla får även ärva mycket efter den stora...

    Men jag skulle aldrig palla att jaga runt efter begagnade kläder, jag har helt enkelt varken orken eller tiden... Det ska stämma med storlekar och säsong...

    Jag brukar ta 1 dag tidig vår och tidig höst där jag köper allt som de båda kommer behöva för kommande vår/sommar eller höst/vinter.
    Visst det blir en rätt saftig smäll, typ 10-12.000:- som ska ut på en gång, men det är ju bara 2 gånger om året, sen behöver man inte tänka på kläder till barnen övriga 363 dagar det året.....

  • Mon 19 Sep 2022 20:42
    #44

    Jag köper gärna begagnat på loppis, barnprylmarknad och på secondhand- butik. Jag köper däremot inte av privatpersoner på tradera, eller blocket/marketplace i nån högre utsträckning. Just för att folk inte inser att deras kläder faktiskt inte är värda så mycket....
    Visst har jag ropat in något enstaka plagg, eller klädpaket, men rätt ofta så har folk värderat sina grejer långt mer än vad jag vill betala utifrån jobbet och portot. För det är ett jobb att gå till posten och hämta, eller nogrannt granska foton på kläder.

  • Anonym (Snålj­åp)
    Mon 19 Sep 2022 21:06
    #45
    +1
    Kockobello skrev 2022-09-19 20:18:26 följande:
    Fast jag tror inte portot kostar 1 500 kronor, vilket var det jag sparade på senaste plagget. 500 kronor mot nypris 2 000. 
    Det är klart att man kan göra fynd även om man behöver betala porto, men gäller det en barnpyjamas med nypris 200, någon vill ha 100 kr för den, och sedan tillkommer 50+ kr i porto, då blir det inte så intressant längre.
  • Mon 19 Sep 2022 21:23
    #46

    Jag visste redan från början, att jag ville ha flera barn. Därför köpte jag nya kläder, som kunde ärvas mellan syskonen.

  • Kockob­ello
    Mon 19 Sep 2022 21:28
    #47
    Anonym (Snåljåp) skrev 2022-09-19 21:06:18 följande:
    Det är klart att man kan göra fynd även om man behöver betala porto, men gäller det en barnpyjamas med nypris 200, någon vill ha 100 kr för den, och sedan tillkommer 50+ kr i porto, då blir det inte så intressant längre.
    Nej, precis. Men om man köper med kvalitet brukar det i princip alltid vara lönt. Kängor för 1 600 mot nypris ca 5 000 etc. 
  • Anonym (Snålj­åp)
    Mon 19 Sep 2022 21:56
    #48
    +1
    Kockobello skrev 2022-09-19 21:28:58 följande:
    Nej, precis. Men om man köper med kvalitet brukar det i princip alltid vara lönt. Kängor för 1 600 mot nypris ca 5 000 etc. 
    Jo, fast när vi pratar barnkläder så är det väldigt få som är intresserade av grejer i 5000-kronorsklassen för det finns ingen poäng i att köpa så dyra grejer oavsett om de har bättre kvalitet. Skillnaden är väl mer att en PoP-pyjamas eller valfritt dansk märke för 399 kr _har_ ett andrahandsvärde, medan en H&M-pyjamas för 199 kr nästan inte har det oavsett hur lite använd den är.

    Och jag är som sagt för att köpa begagnat, men inte om det måste skickas. 
  • Anonym
    Mon 19 Sep 2022 22:09
    #49

    För att de är för små.
    Köper inte barnkläder alls.

  • Anonym (Det tar för mycket tid)
    Tue 20 Sep 2022 09:02
    #50

    Det tar för mycket tid. Sen får vi en hel del begagnade kläder från släkt och vänner. Jag skänker alltid bort alla kläder barnen växt ur om jag inte hittar någon i bekantskapskretsen skänker jag det till Röda Korset. Skiljer mer än 10 år mellan barnen så jag har endast sparat ett fåtal plagg efter den äldre att ärvas av den yngre. Jag vill inte hyra ett extra förråd för att spara kläder det är oekonomiskt. Nästan alla i min bekantskapskrets skänker sina kläder till varandra. Blev förvånad då en ny vän sa att hon alltid fått betala sina vänner för kläder, att ingen ger bort gratis inte ens vänner och släkt. Jag kan förstå om man har väldigt dåligt med pengar att man gör så men det har inte dessa personer. 

    Rent ekonomiskt är det inte värt att hålla på med köp och sälj av begagnade kläder det finns effektivare sätt att tjäna pengar. Jag tycker också att man slänger inte kläder i fint skick utan ser till att de används igen antingen genom att skänka bort eller att sälja. Jag uppskattar mycket att jag får begagnade kläder från släkt och vänner men jag skulle inte lägga tid på att försöka hitta något begagnat att köpa när barnen behöver kläder.

Svar på tråden Vad gör att ni inte köper begagnade barnkläder?