• Anonym (Tråds­tartar­en)
    Mon 19 Sep 2022 11:30
    7409 visningar
    61 svar
    61
    7409

    Vad gör att ni inte köper begagnade barnkläder?

    Har sett att många tycker det är svårt att få begagnade barnkläder sålda. Vad är det som gör att ni inte köper begagnade kläder till barnen? Tänker främst på till små barn som inte bryr sig eller ens vet skillnaden.

  • Svar på tråden Vad gör att ni inte köper begagnade barnkläder?
  • Kockob­ello
    Tue 20 Sep 2022 09:18
    #51
    Anonym (Snåljåp) skrev 2022-09-19 21:56:37 följande:
    Jo, fast när vi pratar barnkläder så är det väldigt få som är intresserade av grejer i 5000-kronorsklassen för det finns ingen poäng i att köpa så dyra grejer oavsett om de har bättre kvalitet. Skillnaden är väl mer att en PoP-pyjamas eller valfritt dansk märke för 399 kr _har_ ett andrahandsvärde, medan en H&M-pyjamas för 199 kr nästan inte har det oavsett hur lite använd den är.

    Och jag är som sagt för att köpa begagnat, men inte om det måste skickas. 
    Nej, det var kanske ett dumt exempel, men för större barn som ska vara mycket i terrängen är det ju värt. Jag kanske har haft tur. Jag har både köpt och själv skickat massor på Blocket och det har oftast fungerat jättebra. Undantaget några gånger när folk ändrat sig och inte meddelat hur de ska ha det. Jag har aldrig blivit lurad eller fått kläder i annat än toppenskick. Många verkar ha motsatt erfarenhet.
  • Anonym (Emma)
    Tue 20 Sep 2022 16:04
    #52
    -1

    Märken som polarn och pyret är totalt värdelöst att köpa begagnat då folk säljer de för nästan samma pris som i butik trots att de är flera år gamla och slitna. Man ska fråga vilken säsong kläderna är ifrån ( står i kläderna från polarn och pyret) 

    Jag hade aldrig kunnat köpa kläder som är blekta, håliga, tappat färg och är noppriga och allmänt solkiga. Skulle själv aldrig ens komma på tanken att sälja kläder i sådant skick heller.

  • Anonym (B)
    Tue 20 Sep 2022 22:36
    #53

    För man inte vet vad man får. 


    Köpte begagnade bodys förut för var väldigt inne på Newbie. Var bajsfläckar som inte går bort i maskinenoch hål i vissa?.

    Kan iofs köp på loppis om man kan klämma och känna innan och det är BRA pris (läs: fint men väldigt billigt)

  • Anonym (Hmm)
    Tue 20 Sep 2022 22:52
    #54
    -5

    För att om jag valt att sätta barn till världen så skulle jag verkligen inte välja begagnade kläder till mitt barn.
    Andra barn kan gärna ta över men jag köper nog nytt till mirr/mina barn.

  • Fri 23 Sep 2022 11:16
    #55
    Anonvm skrev 2022-09-19 20:27:35 följande:

    Jag använder gladeligen det som jag får till skänks av vänner och bekanta som har barn som är äldre än mina, den lilla får även ärva mycket efter den stora...

    Men jag skulle aldrig palla att jaga runt efter begagnade kläder, jag har helt enkelt varken orken eller tiden... Det ska stämma med storlekar och säsong...

    Jag brukar ta 1 dag tidig vår och tidig höst där jag köper allt som de båda kommer behöva för kommande vår/sommar eller höst/vinter.
    Visst det blir en rätt saftig smäll, typ 10-12.000:- som ska ut på en gång, men det är ju bara 2 gånger om året, sen behöver man inte tänka på kläder till barnen övriga 363 dagar det året.....


    10-12 tusen per halvår? Vad köper du då som kostar så mycket?
  • Anonym (Djur)
    Fri 23 Sep 2022 11:23
    #56
    Anonym (Emma) skrev 2022-09-20 16:04:16 följande:

    Jag hade aldrig kunnat köpa kläder som är blekta, håliga, tappat färg och är noppriga och allmänt solkiga. Skulle själv aldrig ens komma på tanken att sälja kläder i sådant skick heller.


    Ibland undrar man vad folk säljer. Jag såg senast idag ett par Kavat-skor till salu. De var skitiga, slitna, det var hål i tyget vid ankeln och sulan var uppsliten framme vid tårna. Dessa skulle man 250 kronor för. 
  • Kockob­ello
    Fri 23 Sep 2022 11:29
    #57
    Anonym (Djur) skrev 2022-09-23 11:23:04 följande:
    Ibland undrar man vad folk säljer. Jag såg senast idag ett par Kavat-skor till salu. De var skitiga, slitna, det var hål i tyget vid ankeln och sulan var uppsliten framme vid tårna. Dessa skulle man 250 kronor för. 
    Galet. Nej men jag måste ha haft tur då. Jag har alltid fått fräscha och fina kläder. Det gäller nog att sålla ordentligt bland annonserna. Ofta ser man vilka annonsörer som är "problematiska", de som knappt kan stava, har dåliga bilder, röriga bilder etc.
  • Anonym (Jojo)
    Fri 23 Sep 2022 14:33
    #58

    På Internet är problemet dels att på exempelvis tradera så är frakten dyr och dels att det är svårt med passform. Jag har ett magert barn och framförallt byxor måste provas. I affär är annars priset problemet. Det är nästan alltid billigare att handla nytt på rea än att handla second hand.

  • Anonym (dels)
    Fri 23 Sep 2022 14:35
    #59
    Anonym (Trådstartaren) skrev 2022-09-19 11:30:07 följande:
    Vad gör att ni inte köper begagnade barnkläder?

    Har sett att många tycker det är svårt att få begagnade barnkläder sålda. Vad är det som gör att ni inte köper begagnade kläder till barnen? Tänker främst på till små barn som inte bryr sig eller ens vet skillnaden.


    Dels så är det jobbigt, man ska leta i secondhandaffärer eller på nätet efter just det man letar efter, i rätt storlek och i okej skick. Sen ska man ha kontakt med en säljare som kanske har en massa idéer och försvårar köpet.

    Och sen få sakerna skickade eller hämta om man köper på nätet. Och sen kanske man upptäcker att skicket inte alls var så bra som man trodde. Meckigt och jobbigt jämfört med att kolla en butik, snabbt hitta rätt sak i rätt storlek och i nyskick, bara handa hem utan diskussion. 

    Köpte iofs mer begagnat när barnen var små, men det var sällan värt besväret. 
  • Fri 23 Sep 2022 18:00
    #60
    +1
    Kockobello skrev 2022-09-19 20:18:26 följande:
    Fast jag tror inte portot kostar 1 500 kronor, vilket var det jag sparade på senaste plagget. 500 kronor mot nypris 2 000. 
    Jag köpte en Helly Hansen jacka på Intersport nyligen, nypris 999kr, nedsatt till 150kr för lagerrensning.
    Går jag in och kollar liknande jackor så ligger priserna på 300kr + porto...
  • Kockob­ello
    Fri 23 Sep 2022 18:18
    #61
    +1
    trollhona skrev 2022-09-23 18:00:53 följande:
    Jag köpte en Helly Hansen jacka på Intersport nyligen, nypris 999kr, nedsatt till 150kr för lagerrensning.
    Går jag in och kollar liknande jackor så ligger priserna på 300kr + porto...
    Ah det var ju ett riktigt fynd, toppen 
Svar på tråden Vad gör att ni inte köper begagnade barnkläder?