• Mon 19 Sep 2022 13:12
    2164 visningar
    3 svar
    3
    2164

    Fler vitaminer vid missfall?

    Jag har fått två missfall (första barnet) och undrar om jag kanske behöver äta fler vitaminer? Äter såklart folsyra men inget över det, för några år sedan när jag tog prov så har dem sett bra ut och alla resultat inom ramarna.
    Ni som har fått flera missfall på raken, har ni ätit några fler vitaminer och har det gått vägen efter det? Vad kan ni i så fall rekommendera?

    Kan det vara skadligt att äta fler vitaminer fast man inte behöver? Man har ju sett lite forskningar om det som har delade meningar. 

  • Svar på tråden Fler vitaminer vid missfall?
  • Mon 19 Sep 2022 13:26
    #1

    Missfall beror inte på vitaminbrist. Ytterst få har öht vitaminbrist. Folsyra och kanske järn som gravid och ev. d-vitamin på vintern, men utöver det behövs inget extra. Bara onödiga pengar. Och ja, för mycket vitaminer och mineraler kan vara skadligt ja. 
    1-2 missfall beror oftast på nåt fel på fostret. Vid 3 eller fler beror det oftast på nåt fel hos kvinnan. Då finns det mediciner att testa som kan hjälpa som tex progesteron, Levaxin, Trombyl, Fragmin och Prednisolon.

  • Mon 19 Sep 2022 13:27
    #2

    Vitaminbrist kan inte orsaka missfall. Överdos av kosttillskott kan vara skadligt. 

  • Mon 19 Sep 2022 20:00
    #3

    Tack för alla svar! Tänker inte köra något mer än folsyra nu då, får hålla tummarna att de två missfallen jag fått bara varit en tillfällighet :)

Svar på tråden Fler vitaminer vid missfall?