• Mon 19 Sep 2022 19:22
    3437 visningar
    6 svar
    6
    3437

    Ändrade fosterrörelser

    Hej! 

    Gravid med barn nummer ett i veckan 24 (23+3). För ca 10 dagar sedan började jag känna rörelser och det har varit rätt livligt i magen fram tills onsdag förra veckan alltså 6 dagar sedan. Kände buffar ofta utanpå magen. Såg bebisen på ulj på onsdagen och allt var perfekt.
    Sen på torsdagen å sedan dess känner jag mycket mindre. Känner flera buffar varje dag men dem är rätt svaga å känner bara några få utanpå magen men också då rätt svagt. Var inne hos barnmorska i förrgår och fick lyssna på CTG och hjärtljud var precis som det skulle och hon sa att man hörde mycket rörelse även om jag inte kände det. Har moderkakan I framvägg. Känns därför som allt borde vara i sin ordning då allt var fint på ulj för mindre än 1 vecka sedan och CTG också för 2 dagar  sedan. Min fråga till är som vart/är gravida: är det vanligt att det kan variera såhär mycket hur man känner? Kan bebisen vända sig en längre period så man känner mindre? Eftersom det är första barnet vet jag inte vad som e normalt.känner ju rörelse dagligen som man ska men just att det är så mycket mindre och svagare sedan 5 dar tillbaka.. tacksam för erfarenheter. 

    Ni med skräckhistorier behöver helst inte svara å skrämma mig mer.var somsagt inne på förlossningen å kolla CTG för 2 dagar sedan samt såg normalt ulj för mindre än 1 vecka sen.

  • Svar på tråden Ändrade fosterrörelser
  • Mon 19 Sep 2022 20:08
    #1

    Så fick jag också en period (några dagar), vågar inte säga när dock... kan ha varit runt samma tid som dig. Jag kände helt enkelt mycket svagare/mindre rörelser. Pratade med vården men jag kände mig ändå trygg med att avvakta och sen blev allt som vanligt igen. Jag tror hon kanske vände sig så hon sparkade in mot ryggen och att det därför inte kändes lika mycket. 

    Jag tror inte du behöver oroa dig, men du ska heller inte avstå från att söka vård om du känner att du vill. :) 

  • Mon 19 Sep 2022 20:36
    #2

    Tack för ditt svar :) skönt att höra! Allt är så nytt å lätt skrämmande när man aldrig varit gravid innan. Skönt att få höra att andra har liknande erfarenheter utan att det varit nån fara :)

  • Anonym­4848
    Tue 20 Sep 2022 16:02
    #3
    +1

    Hade precis likadant. Också första barnet så man kände ju efter konstant. Var in på kontroll en gång i v. 27 typ då det hade minskat mer och mer i flera dagar men allt var lugnt. Kunde helt klart vara lugnare och mer livliga perioder. Hade också moderkakan fram. Dottern är nu 7,5 månad så allt gick bra.

    Lycka till!

  • Pez
    Tue 20 Sep 2022 18:52
    #4
    +1

    Jag hade också lugnare dagar i magen. Ändå sen jag började känna i vecka 18 så var det vissa dagar jag knappt kände nått och andra dagar då jag kände mer. Däremot kände jag alltid nått varje dag. Nu är han ute och han har fortfarande vissa lugnare dagar då han mest sover. Min BM så alltid att så länge han följer sitt mönster så är det bra. Min bebis sparkade aldrig sådär våldsamt heller som man kan se när magen bara åker runt. 

  • Wed 21 Sep 2022 20:33
    #5

    Skönt att höra! Igårkväll var hon aktiv för fullt och bökade runt, sen nu idag väldigt lugnt igen. Hon verkar inte ha något direkt mönster utan det varierar väldigt. Men hört från många att detta med att hitta mönster i barnets rörelser stämmer in på långt ifrån alla, många barn som randomly är superaktiva och sen lugna även i längre perioder..

  • Pez
    Fri 23 Sep 2022 13:45
    #6
    avrils skrev 2022-09-21 20:33:41 följande:

    Skönt att höra! Igårkväll var hon aktiv för fullt och bökade runt, sen nu idag väldigt lugnt igen. Hon verkar inte ha något direkt mönster utan det varierar väldigt. Men hört från många att detta med att hitta mönster i barnets rörelser stämmer in på långt ifrån alla, många barn som randomly är superaktiva och sen lugna även i längre perioder..


    Precis, jag hittade heller aldrig nått mönster och bebis har mått bra hela tiden i magen. Enda gången jag var lite orolig var när jag hade fått värkar för jag kände ingen rörelse pga alla sammandragningar men när de kopplade ctg så såg allt fint ut. 
Svar på tråden Ändrade fosterrörelser