• Wed 21 Sep 2022 08:21
    2735 visningar
    8 svar
    8
    2735

    Flytta till Kanarieöarna

    Någon som har gjort det?
    Är så trött på klimatet här nu så jag funderar allvarligt på att flytta för gott men hur gör jag med katten? Hon måste med men är det fortfarande lång karantän som gäller?
    Och hur reser man dit med katt? Funderar på att köpa en gammal husbil och resa neråt lite sakta och se och uppleva resan på vägen. Kan man ha katt i husbil några månader till man hittar nåt boende därnere?

  • Svar på tråden Flytta till Kanarieöarna
  • Wed 21 Sep 2022 08:35
    #1
    Ingen karantän:
    www.grancanaria.com/turismo/en/with-your-pets/how-to-travel-to-gran-canaria-with-your-pet/

    Klart en katt kan bo i en husbil. Det jag skulle vara orolig för är att den rymmer någon stans på vägen. 
  • Wed 21 Sep 2022 08:44
    #2

    Tack för länken :) har inte nåt hälsopass, är det krav?

    Har oxå tänkt på rymlingsrisken men hon är väldigt försiktig o hängiven så jag tror det skulle gå bra men kanske bättre att flyga annars. Kan djur åka med i kabinen för jag vill inte att hon ska sitta packad bland allt bagage, hon är lite orolig av sig o skulle nog inte klara det :o

  • Wed 21 Sep 2022 09:38
    #3

    Du skaffar ett pass hos veterinären. Det är ett krav för att få resa inom EU. De fixar det medan du är där, och det kostar några hundralappar om jag inte minns fel. Sen gäller det så länge katten lever. Katten måste vara chippad också.

    Små djur får flyga som handbagage hos de flesta flygbolag. I alla fall reguljärt. Charter har säkert egna regler, även om du bara köper en flygstol. Kolla med aktuellt flygbolag, och fråga också vad som gäller för storlek på buren. Troligen måste den gå in under sätet framför.

  • Wed 21 Sep 2022 09:40
    #4
    +1

    Husbil till Kanarieöarna?

  • Wed 21 Sep 2022 09:56
    #5

    Om man bortser från katten, så blir det två väldigt olika grejer att flytta med flyg eller husbil. 

    Med flyg går det snabbt och du vet kostnaden för resan från början, men du får inte med så mycket mer än det som ryms i en stor resväska. Du kommer behöva köpa mer saker på plats, alternativt hitta ett annat sätt att frakta dit större saker när du hittat en bostad. Du behöver troligen ett tillfälligt boende till att börja med, medan du letar bostad.

    Med husbil tillkommer stora och inte helt översiktliga kostnader i form av inköp (om du inte äger en redan?), bensin, uppställning på vägen, färjebiljett etc. Det kommer också ta sin lilla tid att komma fram. Å andra sidan kan du packa bilen full, och du kan bo i den till att börja med och ta det lite lugnare med att hitta en bostad.

    Oavsett så bör du räkna med att ha en relativt stor buffert till de första månaderna. Du kan behöva betala deposition för boendet, och det kostar alltid lite extra i början när man ska skaffa elavtal, internet, nya försäkringar etc etc, plus det man behöver av möbler och utrustning.

  • Pilsne­r
    Wed 21 Sep 2022 09:59
    #6
    Daisy28 skrev 2022-09-21 09:40:42 följande:

    Husbil till Kanarieöarna?


    Man kan ta färja från spanska fastlandet. Kostar dock en hel del.

  • Thu 22 Sep 2022 11:15
    #7
    -1

    Ja jag såg det men de kräver hälsobevis på katten o d har jag inte o kommer aldrig mer vaccinera henne el nån annan i familjen så d blir att smuggla med henne i så fall :o

  • Thu 22 Sep 2022 11:42
    #8
    +2
    Qarina skrev 2022-09-22 11:15:48 följande:

    Ja jag såg det men de kräver hälsobevis på katten o d har jag inte o kommer aldrig mer vaccinera henne el nån annan i familjen så d blir att smuggla med henne i så fall :o


    Då blir det ingen flytt så länge du har katt. Eller så riskerar du att de tar katten från dig i tullen. 
Svar på tråden Flytta till Kanarieöarna