• Wed 21 Sep 2022 11:42
    28334 visningar
    24 svar
    24
    28334

    Västeråsare se hit!

    Jag och min man bor nu i i södra Sverige men har tänkt köpa ett hus som vi tittat på i Västerås som ligger i närheten av någon jättestor park som heter Djäkneberget. 

    Har nu googlat lite och läst att just runt Djäkneberget är det mycket stök, ungdomar, personrån och dessutom att det stör mycket de boende i närhetenFörvånad 

    Är det dumt att köpa ett hus precis där? 

    Någon här som verkligen har koll? Hjälp, vi har svårt att ta reda på detta själva. De vars hus vi tittat på säger ju såklart att det är så lugnt och mysigt och inget konstigt alls..

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2022-09-21 12:10
    Är det ingen här som bor i centrala Västerås? :-/

  • Svar på tråden Västeråsare se hit!
  • Wed 21 Sep 2022 12:32
    #1

    Om man vill bo i lugnt villaområde rekommenderar jag de östra delarna i Västerås. 

  • Wed 21 Sep 2022 12:38
    #2

    Djäkneberget ligger nära Pettersberg, som ofta nämns i polisrapporter.

  • Wed 21 Sep 2022 13:16
    #3

    Tack för svar, har hört om Pettersberg och frågat husägarna om det men de säger att de borta i Pettersberg verkar hålla sig inom sitt område. Men man vill ju inte att det ska traska in någon pundare eller rånare på tomten....

  • Fröken Allvar
    Wed 21 Sep 2022 13:24
    #4

    Delvis irrelevant kanske, men de vi köpte lägenheten av svarade på en rak fråga när jag fick en dålig magkänsla hos mäklaren, att den inte var lyhörd. Man hör ibland ordagrant vad folk pratar om.

    Så skriv inte på om du har en dålig magkänsla. Det finns andra hus och andra städer. 

    Säljaren kommer inte att vara ärlig, de har kanske redan köpt nytt boende och är måna om att få huset sålt. Då kanske samvetet blir lite tillfälligt rymligt.

    Sen kanske du får svar av andra som redan bor där. De kommer givetvis att säga att allt är bara bra. De du vill kontakta är de som flyttade från Djäkneberget, höra deras svar och göra en avvägning. Det förmånliga priset och de lägre levnadsomkostnaderna det medför, eller det dyrare huset med mindre pengar över till annat men mindre stök. 

  • Wed 21 Sep 2022 13:45
    #5
    Fröken Allvar skrev 2022-09-21 13:24:01 följande:

    Delvis irrelevant kanske, men de vi köpte lägenheten av svarade på en rak fråga när jag fick en dålig magkänsla hos mäklaren, att den inte var lyhörd. Man hör ibland ordagrant vad folk pratar om.

    Så skriv inte på om du har en dålig magkänsla. Det finns andra hus och andra städer. 

    Säljaren kommer inte att vara ärlig, de har kanske redan köpt nytt boende och är måna om att få huset sålt. Då kanske samvetet blir lite tillfälligt rymligt.

    Sen kanske du får svar av andra som redan bor där. De kommer givetvis att säga att allt är bara bra. De du vill kontakta är de som flyttade från Djäkneberget, höra deras svar och göra en avvägning. Det förmånliga priset och de lägre levnadsomkostnaderna det medför, eller det dyrare huset med mindre pengar över till annat men mindre stök. 


    Vi älskade huset, och även omgivningarna. Vi har inte sett något negativt själva, bara hört om det. Men även hört positiva saker så det är lite 50/50 på magkänslan.. Men vi har bara sett hus och område dagtid, då verkade det vara ett lugnt villaområde nästan ett lite folktomt ställe. Vi funderade på att ringa på hos några grannar men är oroliga att de inte kommer ge oss något ärligt svar eller bli förolämpade. Ska vi tälta bredvid huset för att få svar på frågan om stöket på helger/kvällar? Obestämd
  • Wed 21 Sep 2022 14:03
    #6
    TvillingmammaVästgöte skrev 2022-09-21 12:32:38 följande:

    Om man vill bo i lugnt villaområde rekommenderar jag de östra delarna i Västerås. 


    Vi har inte hittat något fint och tillräckligt stort hus där. Vi tyckte om Stallarholmen nere vid hamnen men det finns inga hus till salu där. 
  • Wed 21 Sep 2022 14:12
    #7

    Jakobsberg är ju ett fint villaområde, centralt beläget, jag vill inte avråda från det, om ni gillar huset. Men har ni barn skulle jag kolla upp vilket upptagningsområde ni tillhör. Den närbelägna Pettersbergskolan har inte så bra skolresultat och friskolorna i Västerås har långa köer. 

  • Fröken Allvar
    Wed 21 Sep 2022 14:15
    #8

    Kanske inte tälta vid huset, men kan någon av er ta in på hotell och promenera i närheten av huset på kvällen? Kanske inte krypköra förbi och stirra in i folks vardagsliv utan mer uppfatta något lite mer ogripbart? Å andra sidan verkar du redan lite orolig och då kanske du drar på för stora växlar?

    Många säljer väl hus nu av olika skäl, behöver verkligen inte vara för att det är ett dåligt område som säljarna flyttar. 

  • Wed 21 Sep 2022 14:17
    #9
    TvillingmammaVästgöte skrev 2022-09-21 14:12:58 följande:

    Jakobsberg är ju ett fint villaområde, centralt beläget, jag vill inte avråda från det, om ni gillar huset. Men har ni barn skulle jag kolla upp vilket upptagningsområde ni tillhör. Den närbelägna Pettersbergskolan har inte så bra skolresultat och friskolorna i Västerås har långa köer. 


    Pettersbergskolan går bort av just den anledningen. Men vi har tänkt på Fridnässkolan till den minsta och Fryxellska skolan till den äldre. 

    Så det är långa köer till just dessa tror du? 

    Måste kolla upp vilket upptagningsområde vi kommer tillhöra, tack för tips!
  • Wed 21 Sep 2022 14:20
    #10
    Fröken Allvar skrev 2022-09-21 14:15:28 följande:

    Kanske inte tälta vid huset, men kan någon av er ta in på hotell och promenera i närheten av huset på kvällen? Kanske inte krypköra förbi och stirra in i folks vardagsliv utan mer uppfatta något lite mer ogripbart? Å andra sidan verkar du redan lite orolig och då kanske du drar på för stora växlar?

    Många säljer väl hus nu av olika skäl, behöver verkligen inte vara för att det är ett dåligt område som säljarna flyttar. 


    Jag är inte orolig men försöker vara observant och noga, vill vara väldigt säker på vad vi sätter oss någonstans. Jag vill inte lura dit min familj bara för att jag älskade själva huset. Då blir mannen inte glad..
    Men hotell var ett bra tips.
Svar på tråden Västeråsare se hit!