• Anonym (Isa)
    Wed 21 Sep 2022 21:30
    6521 visningar
    56 svar
    -1
    56
    6521

    Det fulaste och finaste namnen ni vet?

    Skriv de fulaste och finaste pojk och flicknamnen ni vet Glad

  • Svar på tråden Det fulaste och finaste namnen ni vet?
  • Anonym (.)
    Thu 22 Sep 2022 13:00
    #21

    Oj, det finns många namn som är fula. Kan inte rabbla upp alla. Exempel: Bert, Märta, Berta, Ragnhild, Orvar och andra typiska tantnamn och gubbnamn. Dubbelnamn är jag inte heller mycket för. Såg att någon i tråden hade skrivit Majken och någon hade skrivit Ursula och jag håller med om att de namnen är riktigt fula. Gillar inte namnet Tindra och inte heller engelska namn som svenska människo väljer att döpa sina barn till. Vet en tjej som döpte sonen till Jayden...


    Jag har alltid älskat namnet Isabelle. Ofelia är också ett riktigt fint namn. Julian är ett annat fint namn, likaså Zacharias. 

  • Anonym (E L)
    Thu 22 Sep 2022 14:26
    #22
    Embla twopointoh skrev 2022-09-22 12:37:56 följande:
    Du är medveten om att Noa/Noah är ett svenskt namn (i betydelsen vedertaget i Sverige sedan lång tid)? Det är ett bibliskt namn, och många av dessa finns av naturliga orsaker i kristna länder oavsett språk.
    Jo, jag vet att det är bibliskt. Men det är inte snyggt för det. Finns många namn i bibeln isåfall som är otroligt mycket bättre.
  • Thu 22 Sep 2022 14:40
    #23
    Anonym (E L) skrev 2022-09-22 14:26:08 följande:
    Jo, jag vet att det är bibliskt. Men det är inte snyggt för det. Finns många namn i bibeln isåfall som är otroligt mycket bättre.
    Snyggt har inte med saken att göra, utan att du kallade det "engelskklingande". Det var det jag invände emot, Noa/Noah är i mina ögon inte mer engelskklingande än Simon eller Lucas.
  • Anonym (E L)
    Thu 22 Sep 2022 15:04
    #24
    Embla twopointoh skrev 2022-09-22 14:40:06 följande:
    Snyggt har inte med saken att göra, utan att du kallade det "engelskklingande". Det var det jag invände emot, Noa/Noah är i mina ögon inte mer engelskklingande än Simon eller Lucas.
    Stavningen "Noah" är ju definitivt engelskklingande. Uttalas ju helt annorlunda än NOA.
  • Anonym (Gen)
    Thu 22 Sep 2022 15:29
    #25

    Lisen. 


    Wilda. 


    Noah. 


    Fy. Usch och blä. 

  • Anonym (E L)
    Thu 22 Sep 2022 15:35
    #26

    Sen tycker jag att Berta, Ursula, Regina, Tindra, allting med -Li eller -Lee som dubbelnamn, Tabita, Wilda/Vilda, Vilja/Wilja och namn som typ Juvelia, Diamantine/a är svinfula. 

  • Thu 22 Sep 2022 15:45
    #27
    Anonym (E L) skrev 2022-09-22 15:04:22 följande:
    Stavningen "Noah" är ju definitivt engelskklingande. Uttalas ju helt annorlunda än NOA.
    Uttalas Elisabeth annorlunda på svenska? Nej, det är olika vedertagna stavningsvarianter, bara, och på svenska uttalas såklart Sara likadant som Sarah. På engelska uttalas Sara likadant som Sarah, fast annorlunda mot svenska, såklart, men med eller utan H påverkar inte uttalet på någotdera språken.
  • Anonym (Isa) Trådstartaren
    Thu 22 Sep 2022 19:55
    #28
    Anonym (.) skrev 2022-09-22 13:00:12 följande:

    Oj, det finns många namn som är fula. Kan inte rabbla upp alla. Exempel: Bert, Märta, Berta, Ragnhild, Orvar och andra typiska tantnamn och gubbnamn. Dubbelnamn är jag inte heller mycket för. Såg att någon i tråden hade skrivit Majken och någon hade skrivit Ursula och jag håller med om att de namnen är riktigt fula. Gillar inte namnet Tindra och inte heller engelska namn som svenska människo väljer att döpa sina barn till. Vet en tjej som döpte sonen till Jayden...


    Jag har alltid älskat namnet Isabelle. Ofelia är också ett riktigt fint namn. Julian är ett annat fint namn, likaså Zacharias. 


    Håller med dig om Ursula, tänker bara på en sula som är ute i ur och skur. Majken är bara hemskt, stackars människor som måste bära det namnet. Tindra är också hemskt, jobbigt om hon blir en sur människa med social fobi och måste heta Tindra hela livet. Jayden är bara rysbart på en svensk unge.. 

    Isabelle är vackert, håller med! Julian är för kvinnligt för min smak Julia+n.. Zacharias vette tusan, smeknamnet zakke är ju inte så kul.  
  • Anonym (Orso)
    Thu 22 Sep 2022 20:02
    #29

    Rutger och Örjan är sjukt fula namn ljudmässigt. Totte, att ens tänka sig en vuxen som heter så... 


    Tindra, Vilda, Tiara, Glittra och Elda är egentligen fina som ord, men som namn: horribelt snuttifierade av kvinnor. 


     

  • Anonym (Kul)
    Thu 22 Sep 2022 20:20
    #30

    Så himla kul att läsa denna tråden. Vilken tur att vi tycker olika!

    Jag älskar Majken med tycker Isabelle/Isabella är ett hemskt namn. 
    Men topp bland mindre vackra namn är Ursula (tänker på häxan i lilla sjöjungfrun), Rakel, Kerstin, Bertil, Ove, Göran, 

    Fina är Maja, Lisa, Majken, pojknamn har jag inga. Tack och lov att jag bara har flickor;)

    Sen är jag enig med att det inte finns fina dubbelnamn, men min kollega heter maja-lisa så det måste jag ju tycka om...

Svar på tråden Det fulaste och finaste namnen ni vet?