• Anonym (S)
    Thu 22 Sep 2022 00:48
    22225 visningar
    169 svar
    -3
    169
    22225

    Hon känner sig utstött... tröttsamt

    Jag är uppriktigt trött på en i familjen. Min brors flickvän känner sig konstant utfryst av oss. Känner att det är skitgrejer att ens bry sig om. Hon la ut bilder på facebook att hon var gravid, jag gilla inlägget och även min mamma.Det här var för 5 år sen. Min halvbror (alltså en annan än min helbror) han har en flickvän som födde barn för 2 veckor sen. När hon var gravid så la hon ut bilder på sig och sin mage. Jag och min mamma skrev att vi ser framemot att få bli farmor och faster och att hon ser strålande ut som gravid samt vacker mage. Det har min brors flickvän hakat upp sig på, varför vi inte kunde skriva så om henne också, när hon var gravid. Hon nöjer sig inte med att vi gillade inlägget. 

    Vi skulle ses och hitta på nåt i helgen, jag, mina två bröder och deras flickvänner. Flickvännen till min helbror kunde inte delta då hon jobbade över den dagen. Vi skapade då en grupp på facebook med gårdagens bilder och skrev tack för en lyckad kväll. Hon blev då sur att hon inte var med i gruppen eller fick nån inbjudan då de fanns bilder på hennes son och dotter i gruppen. Hade fottat hennes barn och skickat i gruppen. Då hade min helbror nämt det för henne och hon blev sårad. Tycker inte de är nåt att bry sig om...

    När hon var inne på akuten och hade brutit benet så la hon ut ett inlägg om det på instagram med en bild att hon hade ont. Ingen av oss valde att kommentera eller fråga hur hon mådde. Hon blev sur och sa det till sin partner, som i sin tur hörde av sig till mig om det. Tycker inte man kan ta sånt fö givet av nån, att folk ska höra av sig. Vill man nåt så skriv själv? så tröttsamt, va ska vi göra? Ingen orkar speciellt inte jag. 

  • Svar på tråden Hon känner sig utstött... tröttsamt
  • Idaden­fina02
    Sat 24 Sep 2022 00:39
    +1

    du som sprider negativitet nu anonym. ingen idé att bli upprörd. Du borde inte kräva nåt av TS när du är värre själv . Väldigt nonchalant Att kalla nån rövhål som dessutom bett om ursäkt 

  • Anonym
    Sat 24 Sep 2022 01:37
    -1
    Idadenfina02 skrev 2022-09-24 00:37:02 följande:

    Du anonym borde ta det lugnt eller inte kommentera alls. Sista meningen var otroligt onödig 


    Var den? Det var ju ett uppriktigt erbjudande. Ärligt.
    Idadenfina02 skrev 2022-09-24 00:39:24 följande:

    du som sprider negativitet nu anonym. ingen idé att bli upprörd. Du borde inte kräva nåt av TS när du är värre själv . Väldigt nonchalant Att kalla nån  fpr nierövhål som dessutom bett om ursäkt 


    Men ni får ju skärpa er med språket ... Att EN tror att det heter "sprida negativitet" kan väl vara accepterat pga ni är trash-folk, men nu får ni ju lära er lite grundläggande svenska ...
    Hur som haver: Hur är mitt inlägg "nonchalant"? Det var väl ett märkligt ordval av någon som annars är uppenbart usel på språk, men jag lyssnar. Vad avses?
  • Anonym (N)
    Sat 24 Sep 2022 03:59
    Anonym (S) skrev 2022-09-23 22:58:45 följande:
    Min kille försöker prata med dom men leder ingenstans. Dom ser inte sin del i det hela. Dom tycker jag är för känslig :(

    Sånt beteende som hans familj håller på med får man inte slut på genom vänliga samtal. Han behöver visa med handling att han menar allvar och inte vill leka lycklig familj med dem om inte du är välkommen.
  • Anonym (Mob)
    Sat 24 Sep 2022 07:48
    Anonym (S) skrev 2022-09-23 22:58:45 följande:

    Min kille försöker prata med dom men leder ingenstans. Dom ser inte sin del i det hela. Dom tycker jag är för känslig :(


    Men vad gör han? Bjöd han in dig i gruppen där de delade foton? Kommenterade han systerns inlägg om ?Hela familjen? med att du saknades? Jag tror att han släpper igenom rätt mycket eftersom han är uppväxt med, och van vid, att de beter sig illa. Det har blivit en del av livet för honom. Vet inte om du känner till begreppet Normaliseringsprocess? Att även riktigt dåliga saker till sist blir vardag. 


    Vi har som sagt haft en situation som påminner lite om er. Det som skapade förändring var när min man sa ifrån ordentligt en gång. Och med handling visade att han menade allvar. Till sist sjönk det in att de inte längre kunde bestämma. Och det viktiga var att han och jag var ett team. Han stod inte mitt emellan sin familj (mig o barnen) och sin uppväxtfamilj utan han och jag var på samma lag och han tog ett tydligt steg ifrån dem. 


    Idag har vi en bra relation till hans familj. De har insett att det finns gränser och att de inte kan ta sin son för givet. Han följer inte deras ord längre.

  • Anonym (....)
    Sat 24 Sep 2022 09:11
    Anonym (S) skrev 2022-09-23 23:56:12 följande:
    Då får du tycka det. Men synd att sprida negativitet till nån som är väldigt skör som mig som bara vill ha stöttning. Hade gärna sagt sanningen från början i tråden men får alltid kritik på att jag redan skapat en tråd. förstår att du tycker illa om mig, men hade uppskattat om dom höll det för dig själv!
    kram på dig 
    Ts, sluta. Alla vet att du är systern. Du försöker du enbart desperat släta över allt, vilket inte fungerar. Ge dig. Betee dig som den vuxna 30-åringen du är istället för en omogen tonåring. Respektera din svägerska istället. Bjud in henne i fb-grupper etc. 
  • Anonym (S) Trådstartaren
    Sat 24 Sep 2022 09:16
    Anonym (Mob) skrev 2022-09-24 07:48:50 följande:

    Men vad gör han? Bjöd han in dig i gruppen där de delade foton? Kommenterade han systerns inlägg om ?Hela familjen? med att du saknades? Jag tror att han släpper igenom rätt mycket eftersom han är uppväxt med, och van vid, att de beter sig illa. Det har blivit en del av livet för honom. Vet inte om du känner till begreppet Normaliseringsprocess? Att även riktigt dåliga saker till sist blir vardag. 


    Vi har som sagt haft en situation som påminner lite om er. Det som skapade förändring var när min man sa ifrån ordentligt en gång. Och med handling visade att han menade allvar. Till sist sjönk det in att de inte längre kunde bestämma. Och det viktiga var att han och jag var ett team. Han stod inte mitt emellan sin familj (mig o barnen) och sin uppväxtfamilj utan han och jag var på samma lag och han tog ett tydligt steg ifrån dem. 


    Idag har vi en bra relation till hans familj. De har insett att det finns gränser och att de inte kan ta sin son för givet. Han följer inte deras ord längre.


    Han har pratat med dom, men Blir inte bättre. Han skrev inget att jag saknades. Men han bjöd tillslut in mig i gruppen. Hade hoppats hon som skapade den skulle ha gjort de? men men. 


    va bra att de löste sig och att din kille stod upp för dig! Tror dock inte de skulle förändra saken här.. då hans bror knappt hör av sig till min kille. Och hans flickvän är ännu värre. Hon var med på att utesluta mig på julen. Och har betett sig dåligt. Hon ska ha barn och jag hörde av mig till henne och grattade trots att hon hade uteslutit mig. Skrev att hon kunde få leksaker och barnkläder. Hon svarade snällt men fick väl inte riktigt svaren jag hoppades på. Hade väl hoppats på en ursäkt eller att hon kunde vara lite hjärtlig och bjuda till. men jag kände mig dum så återkalla mina meddelanden. Då blocka hon mig.. så ger upp nu? 

  • Sat 24 Sep 2022 09:35
    +1

    Hur är förhållandet till din familj? Hur vill din mina gå vidare (jag antar att han också vill ha en förändring)?

    Misstolka mig inte, för jag tycker att de verkar taskiga mot dig, men jag kan hålla med om att du framstår som känslig i detta med att hon skrev hela familjen när alla utom du var med. Hon borde ha skrivit "familjen" och inte "hela familjen" men att hänga upp sig på ett ord som förhoppningsvis var oavsiktligt blir jobbigt. Inte desto mindre måste de tänka på dina känslor och kanske tänka efter innan de skriver/säger något.

    Vi är alla olika känsliga och vi måste ibland lära oss hur vi bäst umgås med människor som vi kanske inte hade valt självmant. Med det sagt, de behöver tänka på hur de uttrycker sig och du måste försöka att inte bry dig om dem och deras åsikter, att inte ta vid dig.

    Jag hoppas verkligen att ni lär er  någon form av samspel. Och du har rätt till dina känslor! 

    Jag hoppas att du inte tar vid dig av mitt i lägg för det är verkligen inte meningen, det är svårt att få fram nyanserna i skrift.

  • Anonym (S) Trådstartaren
    Sat 24 Sep 2022 09:52
    Elin pelin skrev 2022-09-24 09:35:09 följande:

    Hur är förhållandet till din familj? Hur vill din mina gå vidare (jag antar att han också vill ha en förändring)?

    Misstolka mig inte, för jag tycker att de verkar taskiga mot dig, men jag kan hålla med om att du framstår som känslig i detta med att hon skrev hela familjen när alla utom du var med. Hon borde ha skrivit "familjen" och inte "hela familjen" men att hänga upp sig på ett ord som förhoppningsvis var oavsiktligt blir jobbigt. Inte desto mindre måste de tänka på dina känslor och kanske tänka efter innan de skriver/säger något.

    Vi är alla olika känsliga och vi måste ibland lära oss hur vi bäst umgås med människor som vi kanske inte hade valt självmant. Med det sagt, de behöver tänka på hur de uttrycker sig och du måste försöka att inte bry dig om dem och deras åsikter, att inte ta vid dig.

    Jag hoppas verkligen att ni lär er  någon form av samspel. Och du har rätt till dina känslor! 

    Jag hoppas att du inte tar vid dig av mitt i lägg för det är verkligen inte meningen, det är svårt att få fram nyanserna i skrift.


    Har bra kontakt med min familj:)
    ingen vet att jag blev ledsen utan har hållit just de för mig själv.. alltså de där med att hon skrev hela familjen istället för familjen. Tyckte själv att de va känsligt av mig. Men hade inte reagerat om de bara var de. Utan många små saker blir till en stor grej 
  • Sat 24 Sep 2022 10:28
    Anonym (S) skrev 2022-09-24 09:52:04 följande:
    Har bra kontakt med min familj:)
    ingen vet att jag blev ledsen utan har hållit just de för mig själv.. alltså de där med att hon skrev hela familjen istället för familjen. Tyckte själv att de va känsligt av mig. Men hade inte reagerat om de bara var de. Utan många små saker blir till en stor grej 
    Ah, då förstår jag.

    Vad skulle hända om ni valde bort hans familj och bara umgicks med din? Du ska inte behöva umgås med folk som får dig att må så dåligt. När man kommer in i en ny familj ligger mycket av att relationen blir bra på familjen, inte på dem nya familjemedlemmen. De verkar ju ärligt talat inte vilja försöka utan tycker att det ligger på dig, men det krävs två för att dansa (läs de behöver också bjuda till). 
    Du får ta ett allvarligt snack med din man om hur hans familj får dig att må, säga att du inte längre vill ha det så här och ni får komma fram till hur ni gemensamt ska agera. För du och din man är en enhet, den är viktigare. Var ärlig, vill du umgås med hans familj, kan skadan repareras om de blir mjukare?
  • Anonym (Linn)
    Sat 24 Sep 2022 10:36
    +1

    Kanske skulle du och din kille gå i parterapi? Prata om hans familj och hur de påverkar både er enskilt samt er som familj. 

    Sedan fokusera på hur du och din kille ska bli mer sammansvetsade, att ni ska vara en enhet som finns för varandra. Att hans familj nu är nummer 2 medan ni är nummer 1. 
    Hans familj ska inte få ta så mycket kraft och energi från er som de verkar göra.
    Låt de hålla på om de vill, men det ska inte beröra er så mycket som det tyvärr gör idag - det är dit ni ska komma.

    Fokusera på de människor ni har runt er som är okomplicerade, snälla och vill er väl. Begränsa de som skapar negativ energi. 

  • Anonym (Mob)
    Sat 24 Sep 2022 10:52
    +1
    Anonym (S) skrev 2022-09-24 09:16:43 följande:

    Han har pratat med dom, men Blir inte bättre. Han skrev inget att jag saknades. Men han bjöd tillslut in mig i gruppen. Hade hoppats hon som skapade den skulle ha gjort de? men men. 


    va bra att de löste sig och att din kille stod upp för dig! Tror dock inte de skulle förändra saken här.. då hans bror knappt hör av sig till min kille. Och hans flickvän är ännu värre. Hon var med på att utesluta mig på julen. Och har betett sig dåligt. Hon ska ha barn och jag hörde av mig till henne och grattade trots att hon hade uteslutit mig. Skrev att hon kunde få leksaker och barnkläder. Hon svarade snällt men fick väl inte riktigt svaren jag hoppades på. Hade väl hoppats på en ursäkt eller att hon kunde vara lite hjärtlig och bjuda till. men jag kände mig dum så återkalla mina meddelanden. Då blocka hon mig.. så ger upp nu? 


    Funderar bara. Om de knappt hör av sig till er, hur kan det då bli så mycket konflikter? Det låter snarare som ett bra läge att knoppa av dem utan att göra en grej av det. Sluta att kontakta dem, så slipper ni ha med dem att göra. 


    Jag får också uppfattningen att ni kommunicerar mycket genom sociala medier. Det hade jag slutat med. Ni verkar inte riktigt kunna hantera det någon av er utan sånt som lätt hade kunnat redas ut i ett telefonsamtal blir överdramatiskt med blockering tex. Ska ni ha någon kontakt alls så prata med varandra. 

  • Sat 24 Sep 2022 12:43
    Anonym (S) skrev 2022-09-23 22:58:45 följande:

    Min kille försöker prata med dom men leder ingenstans. Dom ser inte sin del i det hela. Dom tycker jag är för känslig :(


    Han är kanske för snäll.


    Det krävs kanske att han säger ifrån på skarpen.


    Anonym (S) skrev 2022-09-23 22:59:23 följande:

    Tack Molly50, gillar dina svar i mina trådar. Har hjälpt mycket <3 


    Tack! Det värmer att höra. 

  • Sat 24 Sep 2022 15:05
    +2

    Jag hade personligen dagtid upp kontakten med dem. Inte bjudit hem dem, inte träffat dem utan låta mannen sköta all kontakt så att barnen kan få en relation till sina farföräldrar och fastrar/farbror etc. 

  • Mon 26 Sep 2022 09:24
    -1
    Anonym (S) skrev 2022-09-22 01:23:04 följande:

    ja men de tror jag, tycker inte ni de är barnsligt att ens skriva så??
    enligt henne så skrev hon bara fakta att sonen ramla med sin pappa. Men enligt mig hängde hon ut min bror på ett sätt som inte är okej, man kunde läsa mellan radeerna att hon tycker han är en dålig pappa.
    Skrev också de till henne att hon skulle sluta skriva att min bror är en dålig pappa. Hon blev då sur och skrev att hon inte hade skrivit så, men nej de hade hon inte, men man kunde förstå va hon ville få ut av sitt skitinlägg...


    Det märks att du inte gillar henne, så det är ju itne direkt så att hon inbillar sig att hon är utstött...

    Tycker du borde fundera på om du själv kan vara lite mer trevlig... För hela familjens skull... Din brors flickvän har nämligen en poäng! 

    Och sedan borde du kanske kollat med din bror om han tog illa vid sig av hennes meddelande? För det kan ju vara så att flickvännen skrev att barnet var med sin pappa för att helt enkelt inte behöva svara på detaljerade följdfrågor? Jag brukar också markera om jag inte upplevt något first-hand... Du VILL tro att din svägerska är en dålig person som gör 'fel', det är min gissning...

    Särskilt med tanke på hur defensiv du blir när någon påpekar att du antagligen är den som har fel i allt detta...
  • Anonym
    Tue 27 Sep 2022 13:42
    olof 45 skrev 2022-09-26 09:24:53 följande:
    Det märks att du inte gillar henne, så det är ju itne direkt så att hon inbillar sig att hon är utstött...

    Tycker du borde fundera på om du själv kan vara lite mer trevlig... För hela familjens skull... Din brors flickvän har nämligen en poäng! 

    Och sedan borde du kanske kollat med din bror om han tog illa vid sig av hennes meddelande? För det kan ju vara så att flickvännen skrev att barnet var med sin pappa för att helt enkelt inte behöva svara på detaljerade följdfrågor? Jag brukar också markera om jag inte upplevt något first-hand... Du VILL tro att din svägerska är en dålig person som gör 'fel', det är min gissning...

    Särskilt med tanke på hur defensiv du blir när någon påpekar att du antagligen är den som har fel i allt detta...
    Och själv borde du kanske fundera på om du kan läsa tråden?
  • Wed 28 Sep 2022 11:11
    Anonym skrev 2022-09-27 13:42:59 följande:
    Och själv borde du kanske fundera på om du kan läsa tråden?
    Vad menar du?
  • Wed 28 Sep 2022 11:18
    olof 45 skrev 2022-09-28 11:11:04 följande:
    Vad menar du?
    NV - jag hade läst tråden tills meddelandena sa "snart kommer ts säga att hon ÄR svägerskan" och TS svarade "nej!" på det. men tydligen stämde det...

    Orka...
  • Anonym
    Wed 28 Sep 2022 12:23
    olof 45 skrev 2022-09-28 11:18:25 följande:
    NV - jag hade läst tråden tills meddelandena sa "snart kommer ts säga att hon ÄR svägerskan" och TS svarade "nej!" på det. men tydligen stämde det...

    Orka...
    Nej, orka inte. Bättre att bara svara utan att veta på vad.
  • Wed 28 Sep 2022 13:35
    Anonym skrev 2022-09-28 12:23:19 följande:
    Nej, orka inte. Bättre att bara svara utan att veta på vad.
    Teknisk sett så svarade jag på frågan i trådstarten och man ska ju anta att det inte är skrivet av troll, är tvärt-om trådar etc.

    Så du kanske ska lägga ner din attityd?
Svar på tråden Hon känner sig utstött... tröttsamt