• Anonym (Förtv­ivlad)
    Thu 22 Sep 2022 08:36
    16387 visningar
    115 svar
    -3
    115
    16387

    Ett barn som dött

     


    jag är adopterad, innan mina föräldrar fick mig fick dom en dotter som dog efter bara tre dagar. 
    Min mormor sa att det var min syster men min mamma hävdar att så inte är fallet, att det är en del av hennes liv innan mig som jag inte har med att göra.
    Nu är jag ute och berättar om min adoption och har med ett kort på min ?syster? som jag fått av min moster. Mamma hävdar att jag inte har någon rätt att visa en sån bild för allmänheteN.
    Vem av oss har rätt, vems familj tillhör min ?syster? 
    endast min mamma eller mig också.

  • Svar på tråden Ett barn som dött
  • Anonym (xxx)
    Thu 22 Sep 2022 09:59
    #11
    Anonym (Förtvivlad) skrev 2022-09-22 09:02:58 följande:
    Långt innan jag adopterades tycker jag inte då hon föddes och dog fem månader innan jag kom. I min värld är det en väldigt kort tid. När jag är ute och berättar om min adoption så är det en viktigt del av det hela eftersom hennes död är lite uppkomsten till min adoption. Så det är i allra högsta grad relevant för mig att ha med. 
    Lika mycket som jag har en bild på min döda farmor som betytt mycket i mitt liv. 
    Menar egentligen att varför har min mamma större rätt än mig 
    Så 5 månader efter att barnet dog kom du till din adoptivfamilj?  

    Hur kunde det gå så fort? 
  • Anonym (xxx)
    Thu 22 Sep 2022 10:02
    #12
    Anonym (Förtvivlad) skrev 2022-09-22 09:02:58 följande:
    Långt innan jag adopterades tycker jag inte då hon föddes och dog fem månader innan jag kom. I min värld är det en väldigt kort tid. När jag är ute och berättar om min adoption så är det en viktigt del av det hela eftersom hennes död är lite uppkomsten till min adoption. Så det är i allra högsta grad relevant för mig att ha med. 
    Lika mycket som jag har en bild på min döda farmor som betytt mycket i mitt liv. 
    Menar egentligen att varför har min mamma större rätt än mig 
    Vad är det för foto du har, om hon föddes och sedan dog direkt? 

    Måste du visa fotot, räcker det inte att berätta om henne?
  • Anonym (ett)
    Thu 22 Sep 2022 10:09
    #13
    Anonym (xxx) skrev 2022-09-22 09:59:29 följande:
    Så 5 månader efter att barnet dog kom du till din adoptivfamilj?  

    Hur kunde det gå så fort? 
    Om TS är vuxen nu så var adoptionerna på den tiden snabba och inte så utredda som de är nuförtiden. På 60-70-talet var det inte så noga, man tog ett barn i ett land och gav det till en barnlös i ett annat land. Det gör man ju nu också, men med lite mer kringarbete och utredning av både barnet och adoptivföräldrarna.
  • Anonym (ett)
    Thu 22 Sep 2022 10:10
    #14
    Anonym (xxx) skrev 2022-09-22 10:02:13 följande:
    Vad är det för foto du har, om hon föddes och sedan dog direkt? 

    Måste du visa fotot, räcker det inte att berätta om henne?
    Enligt det första inlägget så levde barnet i tre dagar. Dessutom är det inte omöjligt att fotografera ett dött barn heller.
  • Anonym (X)
    Thu 22 Sep 2022 10:34
    #15
    +2
    Anonym (ett) skrev 2022-09-22 10:10:37 följande:
    Enligt det första inlägget så levde barnet i tre dagar. Dessutom är det inte omöjligt att fotografera ett dött barn heller.
    Osmakligt att visa kort oavsett.
  • Anonym (Förtv­ivlad) Trådstartaren
    Thu 22 Sep 2022 12:16
    #16
    Anonym (X) skrev 2022-09-22 10:34:37 följande:
    Osmakligt att visa kort oavsett.
    På vilket sätt då? kortet är ju taget när hon lever dessutom har väl jag rätten till min syster lika mycket som min mamma
  • Anonym (X)
    Thu 22 Sep 2022 12:21
    #17
    Anonym (Förtvivlad) skrev 2022-09-22 12:16:13 följande:
    På vilket sätt då? kortet är ju taget när hon lever dessutom har väl jag rätten till min syster lika mycket som min mamma
    Visar din mamma upp kort på henne på föreläsningar?
  • Anonym (X)
    Thu 22 Sep 2022 12:22
    #18

    Hade din syster levt hade du rimligtvis frågat henne om att visa bilder. Nu tycker jag fina göräldrar har rätt att bestämma.

    Men vi kan ta det såhär: du har inte tagit kortet och har därmed inte rätt att använda det.

  • Anonym (Förtv­ivlad) Trådstartaren
    Thu 22 Sep 2022 12:29
    #19
    Anonym (X) skrev 2022-09-22 12:22:46 följande:

    Hade din syster levt hade du rimligtvis frågat henne om att visa bilder. Nu tycker jag fina göräldrar har rätt att bestämma.

    Men vi kan ta det såhär: du har inte tagit kortet och har därmed inte rätt att använda det.


    Min moster har tagit kortet, HON har gett det till mig och sagt att jag får använda det.
  • Anonym (Sandr­a)
    Thu 22 Sep 2022 12:31
    #20
    +1

    givetvis är din mammas ev andra biologiska barn dina syskon. Adoptera betyder väl ordagrant  ?ta upp?  som sin egen. 


    konstig mamma som benämner att det avlidna biologiska barnet inte har med dig att göra. 


     

Svar på tråden Ett barn som dött