• Anonym (Förtvivlad)

    Ett barn som dött

     


    jag är adopterad, innan mina föräldrar fick mig fick dom en dotter som dog efter bara tre dagar. 
    Min mormor sa att det var min syster men min mamma hävdar att så inte är fallet, att det är en del av hennes liv innan mig som jag inte har med att göra.
    Nu är jag ute och berättar om min adoption och har med ett kort på min ?syster? som jag fått av min moster. Mamma hävdar att jag inte har någon rätt att visa en sån bild för allmänheteN.
    Vem av oss har rätt, vems familj tillhör min ?syster? 
    endast min mamma eller mig också.

  • Svar på tråden Ett barn som dött
  • Anonym (Förtvivlad)

    #17 hur menar du? min mamma föreläser inte det är det jag som gör 

  • Anonym (?)
    Anonym (Förtvivlad) skrev 2022-09-22 12:31:22 följande:

    #17 hur menar du? min mamma föreläser inte det är det jag som gör 


    Varför känner du att du behöver visa ett foto?
    Räcker det inte att prata om din syster? 
  • Anonym (X)
    Anonym (Förtvivlad) skrev 2022-09-22 12:31:22 följande:

    #17 hur menar du? min mamma föreläser inte det är det jag som gör 


    Nej, precis...
    Varför räcker det inte att prata om henne?
  • Anonym (att äga sin berättelse)
    Anonym (X) skrev 2022-09-22 12:22:46 följande:

    Hade din syster levt hade du rimligtvis frågat henne om att visa bilder. Nu tycker jag fina göräldrar har rätt att bestämma.

    Men vi kan ta det såhär: du har inte tagit kortet och har därmed inte rätt att använda det.


    Fast så kan man ju inte resonera, kortet är ju tagit av en annan släkting och faktiskt inte något som man kan hindra spridas.
    Föräldrar har inte för evigt makten över hur det förflutna tolkas och jag tänker att det ibland är viktigt att få lov att berättar om vilka förutsättningar man vuxit upp under. 
    I föräldraskapet ingår att barn växer upp till individer som förhåller sig till en själv. 

    Mamman kan ju pröva att göra som Ulf Lundell och Anna Wahlgren och starta ett offentligt kulturkrig... Eller helt enkelt acceptera läget.
    Som barn är man utelämnad till sina föräldrar, som vuxen väljer man själv.
  • Anonym (äckligt)

    Köper inte detta alls, verkligen inte men alltid 0,1% möjlighet så :


    Du visar upp din mammas trauma om och om igen för personer som inte känner henne. Någons missfall eller barn som dött är inte en del av din adoptionshistoria. Att t.om använda en bild är vidrigt. Det ger inget för någon, jag som besökare på en sådan föreläsning hade verkligen funderat hur det stod till i huvudet på dig.


     

  • Anonym (Förtvivlad)
    Anonym (X) skrev 2022-09-22 12:43:32 följande:
    Nej, precis...
    Varför räcker det inte att prata om henne?
    För att hon Faktiskt är en del av MIN familj och jag måste få berätta min historia på det sätt jag vill och bilder gör det hela mer personligt 
  • Anonym (äckligt)

    Adoption betyder ofta problem med fertiliteten, svåra och jobbiga saker som inte är någon annans historia att berätta på ett respektlöst sätt. Att nämna det på en offentlig föreläsning kan vara ok, att t.om visa bild är verkligen över gränsen.

  • Anonym (ett)
    Anonym (X) skrev 2022-09-22 10:34:37 följande:
    Osmakligt att visa kort oavsett.
    Det behöver det väl inte alls vara. I synnerhet om kortet togs när barnet fortfarande levde. Eller skulle du aldrig någonsin visa en bild av någon som levt och sedan dött? 
  • Anonym (ett)
    Anonym (äckligt) skrev 2022-09-22 12:56:27 följande:

    Adoption betyder ofta problem med fertiliteten, svåra och jobbiga saker som inte är någon annans historia att berätta på ett respektlöst sätt. Att nämna det på en offentlig föreläsning kan vara ok, att t.om visa bild är verkligen över gränsen.


    Adoption handlar inte bara om den som adopterar, utan i allra högsta grad även om den som adopteras. Att få prata om SIN historia på det sätt man själv vill borde vara var och ens rätt.

    Adoptivföräldrar brukar sällan ha några betänkligheter om vad de delar med sig av om sina adoptivbarn, saker som kan vara minst lika känsliga. 
  • Anonym (Förtvivlad)
    Anonym (äckligt) skrev 2022-09-22 12:56:27 följande:

    Adoption betyder ofta problem med fertiliteten, svåra och jobbiga saker som inte är någon annans historia att berätta på ett respektlöst sätt. Att nämna det på en offentlig föreläsning kan vara ok, att t.om visa bild är verkligen över gränsen.


    Det är saker och dödsfall som ägt rum i min egen familj att mitt syskon dött äger väl jag rätten att berätta om. Min familjehistoria precis som barn till alkoholister har rätten att berätta om det och kanske i vissa fall berätta en bild som föräldrarna är obekväma med
    Det är inget missfall utan en fullgången graviditet och ett barn som dött pga svårigheter med syresättning. 


     

Svar på tråden Ett barn som dött