• Anonym (Förtv­ivlad)
    Thu 22 Sep 2022 08:36
    16368 visningar
    115 svar
    -3
    115
    16368

    Ett barn som dött

     


    jag är adopterad, innan mina föräldrar fick mig fick dom en dotter som dog efter bara tre dagar. 
    Min mormor sa att det var min syster men min mamma hävdar att så inte är fallet, att det är en del av hennes liv innan mig som jag inte har med att göra.
    Nu är jag ute och berättar om min adoption och har med ett kort på min ?syster? som jag fått av min moster. Mamma hävdar att jag inte har någon rätt att visa en sån bild för allmänheteN.
    Vem av oss har rätt, vems familj tillhör min ?syster? 
    endast min mamma eller mig också.

  • Svar på tråden Ett barn som dött
  • Anonym (X)
    Thu 22 Sep 2022 18:49
    #51
    Anonym (Förtvivlad) skrev 2022-09-22 18:31:08 följande:
    Det är min familj också, dessutom får folk en större förståelse för min situation i familjen om dom vet om vad som ligger bakom
    Vad menar du med din situation i familjen?
  • Anonym (Själv förlor­at ett syskon­)
    Thu 22 Sep 2022 18:52
    #52
    Anonym (Förtvivlad) skrev 2022-09-22 18:31:08 följande:
    Det är min familj också, dessutom får folk en större förståelse för min situation i familjen om dom vet om vad som ligger bakom
    Ja fast du behöver inte visa fotot, din mamma vill inte inte det och för människor på en föreläsning är det bara ett foto av en bebis.
    Tycker att du ska respektera din mammas vilja angående fotot.
    Som sagt hon bar, födde och förlorade ett barn, ett trauma som hon bara delade med sin syster, mamma och svärmor.
    Hon har som sagt större känslomässiga band till din syster än vad du har som aldrig har träffat henne.
     Du undrar varför hon skulle ha mer rätt än du? men nu är det ju som du tycker att du har mer rätt än henne som går emot hennes vilja.
    Du visar upp ett foto på hennes döda barn offentligt och varken din mamma eller syster är offentliga personer. 
    Att du visar fotot för vänner mm är självklart ok men inte för den stora allmänheten. 

    Sen är det ju faktiskt så att en förälder är den som bestämmer om en bild ska få visas upp när det gäller minderåriga barn. Nu är det ett ganska så gammalt foto men te x skriver man ju som förälder på om foto får visas eller ej på barn på skolor, fritidsklubbar osv. Föräldrar bestämmer om foton på barn, inte syskon.
    Nu gäller detta ett foto på en bebis, hade detta hänt idag hade dina föräldrar fått bestämma om ett foto på din syster skulle ha få visats eller ej, dom är vårdnadshavare, inte syskon.
    Har du själv barn?
  • Anonym (Förtv­ivlad) Trådstartaren
    Thu 22 Sep 2022 20:18
    #53
    -1
    Anonym (Själv förlorat ett syskon) skrev 2022-09-22 18:52:09 följande:
    Ja fast du behöver inte visa fotot, din mamma vill inte inte det och för människor på en föreläsning är det bara ett foto av en bebis.
    Tycker att du ska respektera din mammas vilja angående fotot.
    Som sagt hon bar, födde och förlorade ett barn, ett trauma som hon bara delade med sin syster, mamma och svärmor.
    Hon har som sagt större känslomässiga band till din syster än vad du har som aldrig har träffat henne.
     Du undrar varför hon skulle ha mer rätt än du? men nu är det ju som du tycker att du har mer rätt än henne som går emot hennes vilja.
    Du visar upp ett foto på hennes döda barn offentligt och varken din mamma eller syster är offentliga personer. 
    Att du visar fotot för vänner mm är självklart ok men inte för den stora allmänheten. 

    Sen är det ju faktiskt så att en förälder är den som bestämmer om en bild ska få visas upp när det gäller minderåriga barn. Nu är det ett ganska så gammalt foto men te x skriver man ju som förälder på om foto får visas eller ej på barn på skolor, fritidsklubbar osv. Föräldrar bestämmer om foton på barn, inte syskon.
    Nu gäller detta ett foto på en bebis, hade detta hänt idag hade dina föräldrar fått bestämma om ett foto på din syster skulle ha få visats eller ej, dom är vårdnadshavare, inte syskon.
    Har du själv barn?
    Ja jag har barn och jag ger blanka sjutton i om någon visar en bild på dom eller postar en bild på facebook vad kan hända liksom?
  • Anonym (Me)
    Thu 22 Sep 2022 20:23
    #54
    +2

    Du räcker väl med att berätta om din syster, du behöver ju inte visa en bild på henne. Förstår faktiskt inte syftet, särskilt som det är ett foto av ett spädbarn som bara hann leva i 3 dagar. Det är såklart väldigt känsligt och privat för din mamma, jag förstår att hon inte vill att det ska visas upp för allmänheten. Visa lite medkänsla och respekt!

  • Anonym (Me)
    Thu 22 Sep 2022 20:25
    #55
    +1
    Anonym (Förtvivlad) skrev 2022-09-22 20:18:08 följande:
    Ja jag har barn och jag ger blanka sjutton i om någon visar en bild på dom eller postar en bild på facebook vad kan hända liksom?
    Men dina barn lever, eller hur? Din mammas dotter dog...Det är lite skillnad.
  • Anonym (Me)
    Thu 22 Sep 2022 20:26
    #56
    +2
    Anonym (Förtvivlad) skrev 2022-09-22 12:29:32 följande:
    Min moster har tagit kortet, HON har gett det till mig och sagt att jag får använda det.
    Din moster har ingen rätt att göra så, hon verkar vara lika empatilös som du.
  • Anonym (Själv förlor­at ett syskon­)
    Thu 22 Sep 2022 20:43
    #57
    Anonym (Förtvivlad) skrev 2022-09-22 20:18:08 följande:
    Ja jag har barn och jag ger blanka sjutton i om någon visar en bild på dom eller postar en bild på facebook vad kan hända liksom?
    Ja fast då borde du ju också fått skriva på om foton fått visats på skolor, fritidsklubbar eller liknande eller om dina barn är så stora att man inte gjorde det då.
    Du kan ju tycka att det är ok att någon visar bilder på dom men man får alltså INTE göra det hur som helst med minderåriga barn.
    Du måste idag ha föräldrars medgivande för att få visa bilder på barn offentligt.
    Du kan tycka att det är ok men måste ju kunna respektera att andra inte tycker att det är ok.

    Nu är bilden gammal men som sagt idag måste du ha föräldrars tillstånd för att visa bilder på minderåriga barn offentligt.

    När det gäller FB gäller att föräldrar bör ge samtycke.
    Om det gäller vänner brukar de flesta inte bry sig men föräldrar kan alltså reagera om bilder publiceras som dom inte tycker är ok.

    När det gäller barn under 13 år bör alltid vårdnadshavarens samtycke inhämtas. En annan person kan lägga upp barnets bilder på sociala medier endast om denne hämtar ett frivilligt och uttryckligt samtycke från föräldern eller från barnet (om barnet är över 13 år).
  • Thu 22 Sep 2022 20:47
    #58

    Om din mamma inte alls pratar om barnet så är det ju ingen du fått en relation till heller.
    När och hur fick du reda på att hon funnits och dött?

  • Anonym (Förtv­ivlad) Trådstartaren
    Thu 22 Sep 2022 20:55
    #59
    Fiona M skrev 2022-09-22 20:47:27 följande:

    Om din mamma inte alls pratar om barnet så är det ju ingen du fått en relation till heller.
    När och hur fick du reda på att hon funnits och dött?


    Min mormor berättade det för mig när jag var 4-5 år och jag har vetat det sedan dess det är mormor och jag som går till graven tillsammans, mamma är aldrig där och har aldrig haft något intresse. När man försökt ta upp det så är det inget hon tycker att man ska prata om. Enligt henne är det en glömd händelse som man varken ska diskutera eller påminnas om. Mormor och moster tycker helt annorlunda. Likaså min pappa han säger att jag får väl vida upp en bild om det känns bra för mig. De är ju hand barn också men mina föräldrar är skilda sedan jag var i trettioårsålder. 
  • Anonym (A)
    Thu 22 Sep 2022 21:04
    #60
    Anonym (Me) skrev 2022-09-22 20:23:33 följande:
    Du räcker väl med att berätta om din syster, du behöver ju inte visa en bild på henne. Förstår faktiskt inte syftet, särskilt som det är ett foto av ett spädbarn som bara hann leva i 3 dagar. Det är såklart väldigt känsligt och privat för din mamma, jag förstår att hon inte vill att det ska visas upp för allmänheten. Visa lite medkänsla och respekt!
    Håller med
Svar på tråden Ett barn som dött