• Anonym (Förtv­ivlad)
    Thu 22 Sep 2022 08:36
    16374 visningar
    115 svar
    -3
    115
    16374

    Ett barn som dött

     


    jag är adopterad, innan mina föräldrar fick mig fick dom en dotter som dog efter bara tre dagar. 
    Min mormor sa att det var min syster men min mamma hävdar att så inte är fallet, att det är en del av hennes liv innan mig som jag inte har med att göra.
    Nu är jag ute och berättar om min adoption och har med ett kort på min ?syster? som jag fått av min moster. Mamma hävdar att jag inte har någon rätt att visa en sån bild för allmänheteN.
    Vem av oss har rätt, vems familj tillhör min ?syster? 
    endast min mamma eller mig också.

  • Svar på tråden Ett barn som dött
  • Anonym (ett)
    Fri 23 Sep 2022 13:37
    #81
    Anonym (xxx) skrev 2022-09-23 11:22:23 följande:
    För att det är hennes mammas barn som dog, det är hennes mamma som förlorat ett barn. TS har inte förlorat någon, det är ett syskon som TS aldrig känt, ett syskon som antagligen inte blivit TS syskon om det levt, för då hade TS inte adopterats. 

    TS kan berätta sin historia lika bra utan fotot. 
    TS har förlorat hela sin ursprungsfamilj, separerats från sina biologiska föräldrar, tagits från sitt land, förlorat sitt språk och sin kultur. 

    Mamman förlorade ett barn, och som en följd av det så tog hon ett helt annat barn som fick lämna sitt land, sin kultur, sitt språk och skeppades över halva jorden för att laga adoptivmammans sår efter det förlorade barnet.

    Hur kan du påstå att TS inte har förlorat någon? TS har förlorat väldigt mycket för att tillgodose sin adoptivmammas behov av att ha barn. Såklart det döda barnet är en del av TS historia, det är själva ursprunget till TS historia. 
  • Fri 23 Sep 2022 13:46
    #82
    +1
    Anonym (ett) skrev 2022-09-23 13:37:55 följande:
    TS har förlorat hela sin ursprungsfamilj, separerats från sina biologiska föräldrar, tagits från sitt land, förlorat sitt språk och sin kultur. 

    Mamman förlorade ett barn, och som en följd av det så tog hon ett helt annat barn som fick lämna sitt land, sin kultur, sitt språk och skeppades över halva jorden för att laga adoptivmammans sår efter det förlorade barnet.

    Hur kan du påstå att TS inte har förlorat någon? TS har förlorat väldigt mycket för att tillgodose sin adoptivmammas behov av att ha barn. Såklart det döda barnet är en del av TS historia, det är själva ursprunget till TS historia. 
    Kan lika gärna vara så art hennes biologiska föräldrar var döda när hon adopterades och att hon genom adoptionen slapp att bo på barnhem. 

    Självklart har ts förlorat sin kultur etc. Men hon borde ändå respektera sin mammas önskan om att inte visa bilden. Bilden är förövrigt inte sentral i ts adoptionsberättelse. Hon kan på ett bra sätt fortsätta att föreläsa om sin adoption utan att visa bild på ett barn som dog innan hon kom. 
  • Anonym (äckli­gt)
    Fri 23 Sep 2022 13:56
    #83
    Anonym (ett) skrev 2022-09-23 13:37:55 följande:
    TS har förlorat hela sin ursprungsfamilj, separerats från sina biologiska föräldrar, tagits från sitt land, förlorat sitt språk och sin kultur. 

    Mamman förlorade ett barn, och som en följd av det så tog hon ett helt annat barn som fick lämna sitt land, sin kultur, sitt språk och skeppades över halva jorden för att laga adoptivmammans sår efter det förlorade barnet.

    Hur kan du påstå att TS inte har förlorat någon? TS har förlorat väldigt mycket för att tillgodose sin adoptivmammas behov av att ha barn. Såklart det döda barnet är en del av TS historia, det är själva ursprunget till TS historia. 

    Du skriver en hel del bra vinklar (i andra adoptionssammanhang) men inte något som ändrar just denna frågeställning. Ingen annan pratar om vad du verkar prata om.


    TS har inte förlorat detta barn, det är inte dennes trauma. Vill TS prata om sin uppväxt är det så mycket annat som är intressant än just en bild på ett svårt sjukt barn. Det ger verkligen noll för lyssnaren, samma med att berätta andra ingående detaljer om någon annans svårigheter med att få barn. Att höra om TS egna förluster, trauman och vad som kommer med en adoption är vad man går till en sån föreläsning för.


    Trist som sagt att mamman inte låtit TS anse barnet som sitt syskon men trauman är inte alltid logiska.

  • Anonym (ett)
    Fri 23 Sep 2022 13:57
    #84
    EpicF skrev 2022-09-23 13:46:27 följande:
    Kan lika gärna vara så art hennes biologiska föräldrar var döda när hon adopterades och att hon genom adoptionen slapp att bo på barnhem. 

    Självklart har ts förlorat sin kultur etc. Men hon borde ändå respektera sin mammas önskan om att inte visa bilden. Bilden är förövrigt inte sentral i ts adoptionsberättelse. Hon kan på ett bra sätt fortsätta att föreläsa om sin adoption utan att visa bild på ett barn som dog innan hon kom. 
    Och att förlora sina biologiska föräldrar är ju en enorm förlust och ett gigantiskt trauma i så fall. Att ovanpå det skeppas till ett helt nytt land med en helt annan kultur, ett annat språk, en okänd familj, det blir en extra krydda på traumat.

    Dessutom kommer det ju fram mer och mer att alla dessa föräldralösa barn som adopterades till Sverige inte alls alltid var föräldralösa, utan stals från sina familjer för att kunna adopteras bort till andra länder. Med en nätt liten summa på fickan till den som kunde hitta bra barn att ta. 

    Allt för att tillgodose rika svenskars behov av att få ett barn. 

    Bilden på det döda barnet kan kännas lika central för TS som den känns sårbar för mamman. Men inte bara mamman äger historian, även TS är en del av det hela. Och utan det döda barnet hade TS sannolikt aldrig hamnat i den här familjen. Det döda barnet är alltså huvudorsaken till att familjen adopterad överhuvudtaget. Och mamman påstår ju att barnet inte ens är TS syskon, vilket visar att mamman inte ser sitt adoptivbarn som jämställt sitt biologiska barn. Även det låter som ett trauma för TS att inse. 
  • Anonym (äckli­gt)
    Fri 23 Sep 2022 13:58
    #85
    Anonym (ett) skrev 2022-09-23 11:49:41 följande:
    Föreläsningarna är sannolikt hennes sätt att bearbeta sitt trauma. Mamman kanske borde ha bearbeta sitt tramua innan hon adopterade.
    Klart hon borde men det är en helt annan generation och fungerade annorlunda på den tiden med väldigt mycket.
  • Fri 23 Sep 2022 13:59
    #86

    Det är inget som säger att TS är adopterad från ett annat land. 

  • Anonym (ett)
    Fri 23 Sep 2022 14:00
    #87
    Anonym (äckligt) skrev 2022-09-23 13:56:37 följande:

    Du skriver en hel del bra vinklar (i andra adoptionssammanhang) men inte något som ändrar just denna frågeställning. Ingen annan pratar om vad du verkar prata om.


    TS har inte förlorat detta barn, det är inte dennes trauma. Vill TS prata om sin uppväxt är det så mycket annat som är intressant än just en bild på ett svårt sjukt barn. Det ger verkligen noll för lyssnaren, samma med att berätta andra ingående detaljer om någon annans svårigheter med att få barn. Att höra om TS egna förluster, trauman och vad som kommer med en adoption är vad man går till en sån föreläsning för.


    Trist som sagt att mamman inte låtit TS anse barnet som sitt syskon men trauman är inte alltid logiska.


    Fast det döda barnet är ju hela upprinnelsen till att familjen valde att adoptera TS.

    Och bilden kanske illustrerar på ett tydligt sätt det biologiska barnets likhet med föräldrarna medan TS utseende tydligt avviker från resten av adoptivfamiljens och därför blir viktig i kontexten av TS föreläsning. 

    TS trauma är säkert inte heller logiskt. Men inte ett dugg mindre än mammans trauma. 
  • Anonym (äckli­gt)
    Fri 23 Sep 2022 14:09
    #88
    +1
    Anonym (ett) skrev 2022-09-23 14:00:27 följande:
    Fast det döda barnet är ju hela upprinnelsen till att familjen valde att adoptera TS.

    Och bilden kanske illustrerar på ett tydligt sätt det biologiska barnets likhet med föräldrarna medan TS utseende tydligt avviker från resten av adoptivfamiljens och därför blir viktig i kontexten av TS föreläsning. 

    TS trauma är säkert inte heller logiskt. Men inte ett dugg mindre än mammans trauma. 

    Nej, man ser inte såna likheter på ett litet sjukt barn. Knappt man kan se hudfärg, kortet ska vara kring 56 år gammal antagligen taget med enkel kamera.


    TS har rätt till sina trauman. Mamman har rätt till sina och TS ska inte sprida saker som inte är nödvändiga när de skapar så mycket smärta hos en annan. Någonstans i livet lär man sig ta hänsyn till sina medmänniskor. Man har inte rätt att dela allt, hur mycket det än påverkat en själv.

  • nernu
    Fri 23 Sep 2022 14:35
    #89
    Anonym (ett) skrev 2022-09-23 11:05:11 följande:
    Varför ska TS avkrävas mer empati för sina adoptivföräldrar än de visar henne? Har hon månne en tacksamhetsskuld för att hon fick ynnesten leva hos adoptivföräldrarna och vara deras adoptivbarn (dock inte syskon till deras biologiska barn) i fina Sverige?

    Och nej, alla adoptivföräldrar tar inte hand om barnen de adopterar som de ska. De är individer och har olika fallenhet för föräldraskap precis som andra föräldrar.

    Skillnaden ligger väl i att de tar ett barn som genomgått trauma och det kräver en del mer av föräldrarna än att få biologiska barn som inte varit med om trauma och flyttats över halva jorden för att fixa någons barnlöshet. 

    Ts har ett adoptivsyskon som hon aldrig träffat och aldrig behövt sörja. Mamman har burit på ett barn i nio månader, hållt det i sina armar och sedan förlorat det. Det är INTE ts det är mest synd om när det gäller det döda barnet. 


    Jag vet att adoption är problematiskt och att många föräldrar gjort ett uruselt jobb. Det är därför jag frågar. Anknytningsproblem kan leda till att man får svårt med relationer senare i livet. Såg det som en tänkbar förklaring till att ts uppenbarligen inte har något intresse av någon annans behov och känslor. 


    TS behov av att bearbeta sin adoption och huruvida hon har blivit illa behandlad av sin familj har ingenting med det döda syskonet att göra. Två fel gör inte ett rätt. 

  • Anonym (Sysko­n)
    Fri 23 Sep 2022 16:05
    #90

    Ni är ju syskon eftersom ni har samma föräldrar (juridiskt och praktiskt men inte biologiskt förstås). Ni hör till samma familj. Något annat vore en väldigt märklig syn på det hela, anser jag.

    Sen skulle jag nog välja att respektera min mammas vilja att inte visa bild på systern för allmänheten om hon inte vill det. Tycker det handlar om att visa hänsyn till varandra. Tänker också att det inte behövs en bild för att berätta historien om henne?

Svar på tråden Ett barn som dött