• Anonym (Förtv­ivlad)
    Thu 22 Sep 2022 08:36
    16383 visningar
    115 svar
    -3
    115
    16383

    Ett barn som dött

     


    jag är adopterad, innan mina föräldrar fick mig fick dom en dotter som dog efter bara tre dagar. 
    Min mormor sa att det var min syster men min mamma hävdar att så inte är fallet, att det är en del av hennes liv innan mig som jag inte har med att göra.
    Nu är jag ute och berättar om min adoption och har med ett kort på min ?syster? som jag fått av min moster. Mamma hävdar att jag inte har någon rätt att visa en sån bild för allmänheteN.
    Vem av oss har rätt, vems familj tillhör min ?syster? 
    endast min mamma eller mig också.

  • Svar på tråden Ett barn som dött
  • Anonym (Barne­ts)
    Fri 23 Sep 2022 17:26
    #91

    Jag tycker oavsett vad din mamma tycker så är det problematiskt att visa upp en bild på ett svårt sjukt barn i det sammanhanget just med tanke på barnets egen integritet (även om det inte lever nu). Jag vet inte, men jag tycker bilden känns som en privat sak som inte ska visas upp i sådana sammanhang.

    Jag skulle inte vilja bli uppvisade svårt sjuk på föreläsningar.

    Jag är iof alltid restriktiv till att visa privata bilder i offentliga sammanhang.

  • Anonym (Mia)
    Fri 23 Sep 2022 17:33
    #92
    Anonym (Förtvivlad) skrev 2022-09-22 08:36:13 följande:
    Ett barn som dött

     


    jag är adopterad, innan mina föräldrar fick mig fick dom en dotter som dog efter bara tre dagar. 
    Min mormor sa att det var min syster men min mamma hävdar att så inte är fallet, att det är en del av hennes liv innan mig som jag inte har med att göra.
    Nu är jag ute och berättar om min adoption och har med ett kort på min ?syster? som jag fått av min moster. Mamma hävdar att jag inte har någon rätt att visa en sån bild för allmänheteN.
    Vem av oss har rätt, vems familj tillhör min ?syster? 
    endast min mamma eller mig också.


    Tycker din fråga är helt irrelevant. Din mamma har uppenbarligen en stor sorg över barnet som dött även fast det är länge sen. Det borde respektera oavsett vad som är rätt eller fel
  • Anonym (Mia)
    Fri 23 Sep 2022 17:37
    #93

    Att du och det döda barnet är syskon är däremot helt korrekt. 

  • Anonym (Dotte­r)
    Fri 23 Sep 2022 17:49
    #94
    Anonym (Förtvivlad) skrev 2022-09-23 10:07:43 följande:

    Nu kan man inte bestämma att ens båda barn inte ska räknas som syskon det går liksom inte! Det valet är redan gjort IOM adoptionen. När annans skulle den konstiga tingesten tillämpas om man adopterar ett barn och senare ett annat från olika biologiska familjer? Kan man bestämma att dom inte heller ska se sig som syskon
    Eller kan man plock bort arvsrätten för någon adopterad för att man inte ser det som ett barn helt och fullt ändå.
    klart att barnet räknas som en syster, när mina föräldrar dör så kommer hon att stå skriven som just min syster på dödsfallsbevis och liknande det går inte att komma ifrån att det är så. 
    Hade mamma velat ha på något annat sätt så borde hon inte ha adopterat mig!


    Vad har arvsrätt med din mammas döda barn att göra? Det går inte att jämföra en levande person du har växt upp med, med någon du aldrig träffat. Du har ingenting med din mammas dotter att göra, ni har aldrig träffats, du har inte behövt sörja henne och ni hade aldrig kunnat bli syskon, som du skrev tidigare hade du inte blivit adopterad om hon överlevt. Det här handlar om din mamma och hennes sorg inte om dig. Som jag sa innan hade min pappa en son som gick bort innan jag föddes, han skulle inte heller uppskatta att jag visade upp bilder hur som helst, jag respekterar min pappa så jag skulle aldrig medvetet såra honom. 


    Jag tycker det är märkligt att du tar din mammas historia och försöker göra det till din. Det är inte du som förlorat ett barn. 

  • Anonym (Betty­)
    Fri 23 Sep 2022 17:56
    #95

    Jag ser det som att ni är systrar. Men att visa fotot när din mamma inte vill det är bara onödigt och dumt. Du kan ju berätta om det som hände precis lika bra utan att visa en bild. Det låter mest som någon sorts revolt där du vill provocera din mamma. 

  • Anonym (Barne­ts)
    Fri 23 Sep 2022 18:09
    #96

    Visar du bilder på fler personer? Ber du isåfall dem om lov?

    Vad tror du det ger åhörarna för extra dimension att se en gammal bild på ett sjukt spädbarn? Du kanske kan ha en tecknad illustration av ett spädbarn om du vill visualisera?

    Om jag satt i publiken skulle jag inte uppskattat att se den bilden. Särskilt om jag visste din mammas ståndpunkt.

    Och som sagt främst med tanke på spädbarnets egen integritet. Spädbarn är också människor med ett eget liv - även om det sorgligt nog blir kort.

  • Fri 23 Sep 2022 19:15
    #97

    Anonym (ett): Ts är inte en del av det döda barnet och mammans trauma om detta. Hon borde förstå och respektera sin mammas önskan om att inte visa bilden eller prata med det med sin mamma. 

    Det döda barnet är inte ts trauma, utan mammans sorg och trauma. Som hon vill påminnas om. Är man 56 år så ska man kunna respektera det. Punkt. 

    Ts beter sig enbart som en omogen tonåring i nuläget. 

  • Fri 23 Sep 2022 19:17
    #98

    Anonym (ett): Om ts hade blivit adpoterad av den familjen även om barnet hade överlevt vet vi inte. Ingen här vet det. Förmodligen inte ens ts. Troligen inte ens hennes föräldrar. 

  • Anonym (Barne­ts)
    Fri 23 Sep 2022 19:53
    #99
    EpicF skrev 2022-09-23 19:15:58 följande:

    Anonym (ett): Ts är inte en del av det döda barnet och mammans trauma om detta. Hon borde förstå och respektera sin mammas önskan om att inte visa bilden eller prata med det med sin mamma. 

    Det döda barnet är inte ts trauma, utan mammans sorg och trauma. Som hon vill påminnas om. Är man 56 år så ska man kunna respektera det. Punkt. 

    Ts beter sig enbart som en omogen tonåring i nuläget. 


    Man kan även se det som att största traumat blev för barnet som bara blev två veckor. Ett liv är ett liv, oavsett det är kort. Varför ska barnets levnadsöde exploateras på en föreläsning?

    Dessutom vill din mamma inte att barnets bild ska visas upp offentligt vilket jag verkligen kan förstå. Varför är det så viktigt för dig att få visa upp den i såna sammanhang? Att du vill HA bilden själv och titta på kan jag mycket väl förstå men varför ska den promt visas upp?

    Sen tycker jag frågan inte har direkt med adoptionen att göra. Även om det varit ett biologiskt syskon hade jag tyckt samma sak. Att man ska skydda spädbarnets integritet samt visa respekt för din mamma.

    Vad går föreläsningarna ut på och för vilka föreläser du?
  • Fri 23 Sep 2022 20:03
    Anonym (Barnets) skrev 2022-09-23 19:53:50 följande:
    Man kan även se det som att största traumat blev för barnet som bara blev två veckor. Ett liv är ett liv, oavsett det är kort. Varför ska barnets levnadsöde exploateras på en föreläsning?

    Dessutom vill din mamma inte att barnets bild ska visas upp offentligt vilket jag verkligen kan förstå. Varför är det så viktigt för dig att få visa upp den i såna sammanhang? Att du vill HA bilden själv och titta på kan jag mycket väl förstå men varför ska den promt visas upp?

    Sen tycker jag frågan inte har direkt med adoptionen att göra. Även om det varit ett biologiskt syskon hade jag tyckt samma sak. Att man ska skydda spädbarnets integritet samt visa respekt för din mamma.

    Vad går föreläsningarna ut på och för vilka föreläser du?
    Barnet dog efter tre dagar. Inte två veckor. 

    Jag är inte ts, så vad föreläsningarna går ut på eller vilka hon föreläser för vet jag inte.
Svar på tråden Ett barn som dött