• Anonym (Anonym)

    Tänder inte på min partner längre pga viktuppgång

    Jag är inte attraherad av min partner längre, på grund av att hon i mitt tycke har lagt på sig för mycket vikt så nu är hon överviktig. Det verkar som att hon har slutat bry sig.

    Jag har såklart känslor för henne och vill egentligen inte lämna men hur gör man när man inte tänder på sin partner längre? Hon äter mycket fika, godis och sånt. Jag har försökt uppmuntra till en bättre livsstil men hon visar inget intresse för det. Har till exempel sagt att vi måste börja dra ner på sötsakerna, att det blir lite väl ofta vi äter gott. Men det funkar ej. 


    Vill ju försöka och inte bara lämna rakt av, men vad kan jag göra i denna situation? Hade ni bara lämnat?

  • Svar på tråden Tänder inte på min partner längre pga viktuppgång
  • Anonym (ärlighet)

    Har du berättat för henne att du har svårt att tända nu pga hennes nya kroppsform? Tror det kan vara bra att vara ärlig och rak, utan att såra för mycket.

    Men det sårar ju mer att bli lämnad, så hon kanske skulle uppskatta det?

  • Anonym (känner igen)

    Det var en tråd för ganska längesen med exakt samma frågeställning. Om någon kan hitta den och länka så fick TS där en massa bra svar. Jag är urusel på att hitta gamla trådar.

  • Anonym (Skalman)

    Säg som det är. Bäst att vara ärlig. Säg att du inte känner någon attraktion längre, att du givetvis tycker om henne men attraktionen finns inte riktigt där. Säg att du gärna hjälper och stöttar henne i hennes viktresa, om hon vill gå ner i vikt. Då har du varit ärlig, utan att vara elak. Samtidigt visar du då att du bryr dig och vill finnas där för henne, inte bara ge upp och dra. 

    Visar det sig att hon vill fortsätta vara överviktig och inte gå ner i vikt så får du välja mellan att acceptera eller lämna. Jag hade lämnat. I längden brukar det inte funka att vara med någon man inte är attraherad av, då blir det ju mer som en kompisrelation bara. 

  • Anonym (Skalman)
    Anonym (känner igen) skrev 2022-09-22 13:55:23 följande:

    Det var en tråd för ganska längesen med exakt samma frågeställning. Om någon kan hitta den och länka så fick TS där en massa bra svar. Jag är urusel på att hitta gamla trådar.


    Det finns många trådar som behandlar detta ämne. Väldigt många. 
  • Anonym (Anonym)

    Nej jag har inte varit ärlig och sagt att jag inte längre tänder på henne. Men jag kanske måste säga det då

  • Anonym (J)
    Anonym (Anonym) skrev 2022-09-22 14:02:54 följande:

    Nej jag har inte varit ärlig och sagt att jag inte längre tänder på henne. Men jag kanske måste säga det då


    Om hon äter mer för att hon mår dåligt, vilket är vanligt, så blir det bara bli värre om du säger så. 
  • Anonym (ärlighet)
    Anonym (J) skrev 2022-09-22 14:23:40 följande:
    Om hon äter mer för att hon mår dåligt, vilket är vanligt, så blir det bara bli värre om du säger så. 
    Fast det är ju inte hans ansvar att se till att hon inte går upp i vikt. Däremot är det hans ansvar att vara ärlig om relationen med henne. Även om det gör ont är det bra att veta sanningen. 

    Han tänder inte på henne som det är idag och det spelar ingen roll om hon går upp tio kg till i så fall.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (J) skrev 2022-09-22 14:23:40 följande:
    Om hon äter mer för att hon mår dåligt, vilket är vanligt, så blir det bara bli värre om du säger så. 
    Hon mår inte dåligt så är inte det.
  • Anonym (L)
    Anonym (Anonym) skrev 2022-09-22 14:02:54 följande:

    Nej jag har inte varit ärlig och sagt att jag inte längre tänder på henne. Men jag kanske måste säga det då


    Nej, nej, nej... Det ska du INTE göra. Att skamma någon för sitt utseende och att det dessutom är "dig det är synd om" som inte tänder på henne är ditt problem. Du behöver inte rasera hennes självförtroende. Tro mig, hon VET att hon gått upp i vikt. Hon kanske trivs med det. Då får du väl ta och packa din lilla offerkofta och flytta hem till mamsen igen.
  • Sanna43
    Anonym (L) skrev 2022-09-22 14:35:42 följande:
    Nej, nej, nej... Det ska du INTE göra. Att skamma någon för sitt utseende och att det dessutom är "dig det är synd om" som inte tänder på henne är ditt problem. Du behöver inte rasera hennes självförtroende. Tro mig, hon VET att hon gått upp i vikt. Hon kanske trivs med det. Då får du väl ta och packa din lilla offerkofta och flytta hem till mamsen igen.
    +1
Svar på tråden Tänder inte på min partner längre pga viktuppgång