• Anonym (Anony­m)
    Thu 22 Sep 2022 13:38
    6579 visningar
    65 svar
    -1
    65
    6579

    Tänder inte på min partner längre pga viktuppgång

    Jag är inte attraherad av min partner längre, på grund av att hon i mitt tycke har lagt på sig för mycket vikt så nu är hon överviktig. Det verkar som att hon har slutat bry sig.

    Jag har såklart känslor för henne och vill egentligen inte lämna men hur gör man när man inte tänder på sin partner längre? Hon äter mycket fika, godis och sånt. Jag har försökt uppmuntra till en bättre livsstil men hon visar inget intresse för det. Har till exempel sagt att vi måste börja dra ner på sötsakerna, att det blir lite väl ofta vi äter gott. Men det funkar ej. 


    Vill ju försöka och inte bara lämna rakt av, men vad kan jag göra i denna situation? Hade ni bara lämnat?

  • Svar på tråden Tänder inte på min partner längre pga viktuppgång
  • Kockob­ello
    Fri 23 Sep 2022 12:28
    #40
    +2
    Anonym (Fia) skrev 2022-09-23 12:25:40 följande:
    Jo det är snällare att bara lämna. Din kärlek är inte tillräcklig för att du ska vara attraherad av henne. Det har inte med henne att göra det har med dig att göra. Så var en man och gör slut och som anledning uppger du att dina känslor har förändrats. Ingenstans är det hennes fel att dina känslor kring attraktion har dött.
    Var går gränsen? Menar du att om hon väger, låt säga, 250 kg så måste han fortfarande vara attraherad av henne? Nej, det fungerar inte så annat i någon löjlig Hollywoodfilm möjligen. 
  • Kockob­ello
    Fri 23 Sep 2022 12:46
    #41
    +1
    Kockobello skrev 2022-09-23 12:28:25 följande:
    Var går gränsen? Menar du att om hon väger, låt säga, 250 kg så måste han fortfarande vara attraherad av henne? Nej, det fungerar inte så annat i någon löjlig Hollywoodfilm möjligen. 
    Han var attraherad förut. Nu är utseendet ett annat. Inte det han attraherad av. 
  • Anonym (Äpple­t)
    Fri 23 Sep 2022 12:49
    #42
    +2
    Anonym (Fia) skrev 2022-09-23 12:25:40 följande:
    Jo det är snällare att bara lämna. Din kärlek är inte tillräcklig för att du ska vara attraherad av henne. Det har inte med henne att göra det har med dig att göra. Så var en man och gör slut och som anledning uppger du att dina känslor har förändrats. Ingenstans är det hennes fel att dina känslor kring attraktion har dött.
    I seriösa, vuxna förhållanden brukar man inte bara lämna utan att ha försökt. Sedan funkar det inte så som du beskriver, att man alltid är attraherad av någon om man älskar personen. Släpp fantasin. 

    Ingen har pratat om vems fel det är men att tro att partnern ska vara attraherad av en, oavsett vad, det är bara naivt. Lär dig skilja på sexuell attraktion och kärlek. Jag hade velat att min partner var ärlig med mig så jag fick en chans att ändra mig. Det är ju ingen som tvingar henne att gå ner i vikt och bli lite mer hälsosam men hon kanske vill fortsätta vara med ts och få en chans att ändra sig. Därför kan det vara bra att prata om saken istället för att bara göra slut. 
  • Fri 23 Sep 2022 12:53
    #43
    +1
    Anonym (Fia) skrev 2022-09-23 12:25:40 följande:
    Jo det är snällare att bara lämna. Din kärlek är inte tillräcklig för att du ska vara attraherad av henne. Det har inte med henne att göra det har med dig att göra. Så var en man och gör slut och som anledning uppger du att dina känslor har förändrats. Ingenstans är det hennes fel att dina känslor kring attraktion har dött.
    Haha!

    Då ger jag dig ett exempel: om man älskar sin partner då är man attraherad av denne även om personen väger, låt säga, 400 kg? Stackars dig som tror att det fungerar på det sättet.
  • Anonym (Äpple­t)
    Fri 23 Sep 2022 12:54
    #44
    +1
    Anonym (J) skrev 2022-09-22 14:23:40 följande:
    Om hon äter mer för att hon mår dåligt, vilket är vanligt, så blir det bara bli värre om du säger så. 
    De flesta som är överviktiga är väl knappast överviktiga för att de mår dåligt. Snälla någon.
  • Anonym (Äpple­t)
    Fri 23 Sep 2022 12:59
    #45
    +1
    Anonym (L) skrev 2022-09-22 14:35:42 följande:
    Nej, nej, nej... Det ska du INTE göra. Att skamma någon för sitt utseende och att det dessutom är "dig det är synd om" som inte tänder på henne är ditt problem. Du behöver inte rasera hennes självförtroende. Tro mig, hon VET att hon gått upp i vikt. Hon kanske trivs med det. Då får du väl ta och packa din lilla offerkofta och flytta hem till mamsen igen.
    Vem har pratat om att det är synd om ts? Det är ju något du hittar på för att du blir uppenbart kränkt.

    Om ts är ÄRLIG och säger som det är, att han funderar på att göra slut på grund av att han har svårt att känna attraktion nu när hon gått upp mycket i vikt, då ger han henne en chans att ta tag i vikten. Hon kanske vill fortsätta vara med ts och då förtjänar hon väl en chans, istället för att ts bara ska lämna direkt. Man måste kunna vara ärlig i ett förhållande. Sedan behöver man ju inte säga ''du har blivit så fet och ful'' utan det finns bättre sätt att lägga upp det på. Vad konstigt att du inte verkar förstå detta. 
  • Anonym (Äpple­t)
    Fri 23 Sep 2022 13:03
    #46
    +1
    Anonym (L) skrev 2022-09-22 15:06:30 följande:

    Nej, det skulle jag absolut inte göra. Jag skulle ge samma råd. 


    TS: Sluta handla hem snask, föreslå att ni ska gå promenader eller träna eller vad som. Eller gör slut. Men du behöver INTE tala om att du inte finner henne attraktiv. Det är bara elakt.


    Spelar väl ingen roll om han slutar handla hem snask, hon kan ju göra det själv ändå. Han har redan försökt med det du säger. Han har försökt uppmuntra henne till en bättre livsstil, utan resultat. Hon kanske inte förstår att ts faktiskt har svårt att tända på henne. Om hon visste det skulle hon kanske ta tag i saken, för att hon kanske faktiskt VILL vara med ts.
  • Anonym (Äpple­t)
    Fri 23 Sep 2022 13:06
    #47
    +1
    Anonym (Merry) skrev 2022-09-22 15:16:50 följande:
    För kvinnor är det ok att rata en man p g a att han blivit för fet för ett fuck. Kvinnor är inte ytliga då. Om en man gör samma så är han ett okänsligt svin, som säkert sitter och glor på småtjejer på Instagram och drar i snabeln. Män måste lära sig att se bortom ytan och förstå att hans kvinna har känslor. Det kan leda till trauman för henne. Vill han ha det på sitt samvete?
    Trauma om hon får veta att det krävs lite ansträngning för att hålla attraktionen vid liv? Tja, då har hon en hel del problem (och inte bara vad gäller vikten) hon behöver jobba på. Inte ts ansvar.
  • Anonym (Äpple­t)
    Fri 23 Sep 2022 13:13
    #48
    +1
    Anonym (Fia) skrev 2022-09-22 17:12:13 följande:

    Vad är det som gör att du älskar henne? Varför vill du vara med henne. De positiva måste överväga de negativa annars ska man såklart alltid lämna. Men kroppsligt kommer det hända massor med förändringar med människan under en livstid. Cancer kan påverka utseendet, graviditet, skador, Medicin, olyckor,  några mer påverkansbara än andra. Om din attraktion hänger pånågra kilo så i mina öron måste du arbeta med dig själv. Så små saker ska inte påverka ens attraktion. Så förmodligen älskar du inte ?på riktigt? det är nog inte din livs kärlek. Man kan absolut föredra ett visst utseende och uppskatta vissa saker men attraktionen till livspartner borde inte va så ytlig.


    Att råka ut för en olycka eller drabbas av en sjukdom är ju något helt annat än det ts beskriver. Man kan inte gå runt och oroa sig över vad som KAN hända, för NU är det ju inte så. Nu är läget som så att hon lever ohälsosamt och är lat. Det kan hon faktiskt göra något åt. Hon kan förändra det. En sjukdom kan man inte alltid göra något åt eller rå för. Nu är fallet så att hon är lat och äter onyttigt. 

    Givetvis kan man sluta tända på personen om denne går från att vara normalviktig till tjock. Det har ingenting med kärlek att göra. Kärlek och sexuell attraktion är två skilda saker. 
  • Anonym (Äpple­t)
    Fri 23 Sep 2022 13:14
    #49
    +1
    Anonym (Jk) skrev 2022-09-22 17:42:54 följande:

    Hon mår förmodligen dåligt psykiskt.


    Så du menar att de flesta som är överviktiga är överviktiga för att de mår dåligt psykiskt? Knappast.
Svar på tråden Tänder inte på min partner längre pga viktuppgång