• Thu 22 Sep 2022 18:36
    9770 visningar
    38 svar
    38
    9770

    Känner att pappan sviker

    Hej alla,
    jag känner att min situation är väldigt jobbig och önskar få lite input. 


    vi har en niomånaders pojke. Mammaledigheten har varit rätt påfrestande mentalt och fysiskt (pojken har passerat 11,5 kg och ca 75 cm). Papplan var ledig ihop med mig i 2,5 månad men jag kände inte att jag fick så mycket hjälp. I bästa fall hjälptes Vi åt-förutom några dagar där vi var på semester med hans familj, då ville han nog visa hur mycket han gör ????
    Nu är jag sjukskriven och han envisas om att åka på en nöjesresa med jobbet i fyra dagar. Trots att jag vädjar om hjälp med sonen säger han otrevligt ?det är ditt barn, du får lösa det-jag KOMMER att åka, du bestämmer inte över mig-punkt slut!?

    Han menar på att hans vd (som han är polare med) ?behöver honom? och att han måste lyfta företaget, samt att ?alla andra har också småbarn och får åka?, men det sista är naturligtvis inte sant. (Har en team-koordinerande tjänst). Innan sommaren berättade han att resan var endast preliminärt bokad och att vi har tid att prata om det. I slutet av augusti visade det sig att han hade ljugit och bakom min rygg planerat olika saker relaterade till denna resa. 


    Jag känner mig så otroligt sviken av honom, att han prioriterar sin nöjesresa över min hälsa och pojkens välmående. 


    Hur resonerar man med en sådan person? Finns det instanser i samhället som kan hjälpa med ett mer jämlikt ansvar?

    /uppgiven och sliten mamma 

  • Svar på tråden Känner att pappan sviker
  • Thu 22 Sep 2022 18:40
    #1

    Om du är sjukskriven, betyder det att han nu tagit over fl-ledigheten?

  • Thu 22 Sep 2022 18:40
    #2

    Har ni haft en sådan ton mot varandra tidigare när ni diskuterat saker? Eller är det här en ny typ av kommunikation er emellan?

  • Anonym (F)
    Thu 22 Sep 2022 18:48
    #3
    MademoiselleO skrev 2022-09-22 18:36:15 följande:

    Nu är jag sjukskriven och han envisas om att åka på en nöjesresa med jobbet i fyra dagar. Trots att jag vädjar om hjälp med sonen säger han otrevligt ?det är ditt barn, du får lösa det-jag KOMMER att åka, du bestämmer inte över mig-punkt slut!?

    Hur resonerar man med en sådan person? Finns det instanser i samhället som kan hjälpa med ett mer jämlikt ansvar?


    Man svarar att man inte hade planerat att bli ensamförälder men att om det är så han vill ha det kan ni lika gärna separera så du slipper ta reda på efter er alla tre utan mycket till hjälp, särskilt som du är sjukskriven och skulle behöva ännu mer stöd än en vanlig mamma. Nej, du kan inte tvinga honom att stanna men du kan göra bättre livsval för dig själv. Jag skulle inte ens ta en diskussion med en så egotrippad person. Han skiter i att ni har barn (förlåt, att DU har barn) och du kan inte lita på att han finns där när du behöver honom. När han kommer tillbaka kan du glatt informera honom om att du har löst problemet, permanent, och meddela att du aktivt kommer att söka eget boende så du slipper sån här skit i fortsättningen. Undrar han varför så kan du förklara att du vill vara i en relation med någon som är pålitlig och som tar sitt ansvar.

    Nej, det finns inga instanser som uppfostrar vuxna män.
  • Thu 22 Sep 2022 21:16
    #4

    nej, han har ordnat familjestöd via kommunen 4 h om dagen, så han kan fortsätta jobba  


    Instanser som uppfostrar vuxna män.. det hade nog varit lösningen för mig 👌🏻


    tonen mellan oss blev värre under graviditeten, där jag lämnade honom ett tag då han kastade vatten på mig och ville inte hjälpa mig förrän jag imiterade en skalbagge på rygg och lät honom filma, det är nog top 5 de absolut sjukaste händelserna med denna man. sedan ännu värre när jag meddelade att jag inte känner att jag kan älska honom efter hot och kränkningar  


    Tyvärr återvände jag då jag ville att pojken skulle ha föräldrar som var ihop. Vi har emellanåt haft fina stunder också. Tyvärr för få. 


    Jag vet att han har svartmålat mig inför hans familj och vänner med massa lögner, troligtvis för att bränna broar:( jag vet att jag borde lämnat längesedan men ville så gärna rädda familjen 😪

  • Anonym (,,,)
    Thu 22 Sep 2022 21:26
    #5
    MademoiselleO skrev 2022-09-22 21:16:59 följande:

    nej, han har ordnat familjestöd via kommunen 4 h om dagen, så han kan fortsätta jobba  


    Instanser som uppfostrar vuxna män.. det hade nog varit lösningen för mig 👌🏻


    tonen mellan oss blev värre under graviditeten, där jag lämnade honom ett tag då han kastade vatten på mig och ville inte hjälpa mig förrän jag imiterade en skalbagge på rygg och lät honom filma, det är nog top 5 de absolut sjukaste händelserna med denna man. sedan ännu värre när jag meddelade att jag inte känner att jag kan älska honom efter hot och kränkningar  


    Vad är det du skriver?!

    Men vad fan, han säger ju rakt ut att det är DITT barn. Nå, så ta då DITT barn och dra därifrån. Gör det när han är på den där resan så ser han tydligt kopplingen mellan hans agerande och konsekvensen. 

    Planera innan, så att du har någonstans att ta vägen osv. 

    Du skrev att du ville rädda familjen . vilken familj? Ni är INTE en familj. Han tänker enbart på sig själv och du och barnet är bara nån slags utsmyckning, ni ska dansa efter hans pipa. Inte en miljö för barn att växa upp i. 
  • Anonym (URSÄK­TA?)
    Fri 23 Sep 2022 07:18
    #6
    MademoiselleO skrev 2022-09-22 21:16:59 följande:

    nej, han har ordnat familjestöd via kommunen 4 h om dagen, så han kan fortsätta jobba  


    Instanser som uppfostrar vuxna män.. det hade nog varit lösningen för mig 👌🏻


    tonen mellan oss blev värre under graviditeten, där jag lämnade honom ett tag då han kastade vatten på mig och ville inte hjälpa mig förrän jag imiterade en skalbagge på rygg och lät honom filma, det är nog top 5 de absolut sjukaste händelserna med denna man. sedan ännu värre när jag meddelade att jag inte känner att jag kan älska honom efter hot och kränkningar  


    Tyvärr återvände jag då jag ville att pojken skulle ha föräldrar som var ihop. Vi har emellanåt haft fina stunder också. Tyvärr för få. 


    Jag vet att han har svartmålat mig inför hans familj och vänner med massa lögner, troligtvis för att bränna broar:( jag vet att jag borde lämnat längesedan men ville så gärna rädda familjen 😪


    Det här är utan att överdriva bland det mest obehagliga och förnedrande jag har hört. 


    LÄMNA. Och det illa kvickt! Den här mannen kommer inte ändra sig och jag tror att du innerst inne känner det? 

  • Kockob­ello
    Fri 23 Sep 2022 07:24
    #7
    -1 +2

    Du packar, åker och kommer inte tillbaks. Det är en sjuk människa du skaffat barn med. Synd att han fick yngla av sig. 

  • Fri 23 Sep 2022 11:04
    #8

    Vad är det för jävla psykopat du är ihop med? Lämna honom! Vems är lägenheten/huset? Om et är hans, har du vänner eller familj du kan stanna hos tills du hittar eget? 

  • Fri 23 Sep 2022 11:14
    #9

    Men va? 
    Är du sjukskriven är väl han föräldraledig? Dvs ingen jobbresa aktuell och risken är att ni får problem med försäkringskassan pga fusk. 
    Hans föräldraledighet= barnet hans huvudansvar motsvarande tid. Resten delar ni såklart lika på ansvaret (utifrån vad din sjukdom tillåter). 

    Har man barn kan man inte bara åka bort för att "ingen annan bestämmer över mig" utan sånt måste diskuteras. Tyvärr verkar en del ha svårt att förstå detta... 

  • Fri 23 Sep 2022 11:15
    #10

    Prata med familjestödjaren som kommer och berätta om allt du blivit utsatt för. Hen kommer att hjälpa dig 

Svar på tråden Känner att pappan sviker