• Thu 22 Sep 2022 21:12
    2483 visningar
    5 svar
    5
    2483

    Min dotter haltar när hon går.

    Min dotter på 2 år lärde sig att gå ganska sent. Nu har hon gått själv i ca 3 månader. Nu när hon har börjat gå ser vi att hon haltar. Höger ben släpar efter. Hon fick en remiss till en neurolog på drottning Silvia och de vill nu börja en utredning. Hon har alltid haft svårt för att flexa med sin höger fot. Och den har alltid varit väldigt spänd när man försöker ?vinka? med foten. Hon har aldrig gått på tårna och de verkar inte vara en för kort hälsena. Det är jättestor skillnad på höger och vänster fo när det kommer till rörlighet. Höger foten känns helt spänd och som den aldrig kan slappna av. Under utredningen ska först en ortoped kolla på foten och även röntga. Om det inte visar något vill neurologen göra en hjärnröntgen för att se om det kan vara en nervskada..  Då måste hon sövas för att de ska kunna genomför denna. Känner mig jätte orolig för att det ska vara en nervskada. Någon som varit med om liknande? 

  • Svar på tråden Min dotter haltar när hon går.
  • Thu 22 Sep 2022 21:28
    #1

    Ja, ett av mina barn gick väldigt sent och haltade när hon väl börjat gå. Det visade sig att hon antagligen hade haft foten vikt när hon låg i magen och att hon skulle ha blivit behandlad redan efter födseln. Ena ledbandet var alldeles uttöjt, efter vad jag förstod. Hon fortsatte att halta ända upp i 3-årsåldern, men med tiden började hon gå helt normalt.

  • Thu 22 Sep 2022 21:36
    #2

    Okej! Gjorde dom någonting åt det eller blev det bättre med tiden? Nu när jag tittar på gamla videoklipp när hon bara var några månader så ser jag att foten är spänd i samma läge. Men det var ingenting vi tänkte på när hon var så liten. När jag ber min dotter vinka med fötterna, alltså sträcka ut och flexa, kan hon bara göra det med vänster foten.

  • Thu 22 Sep 2022 21:48
    #3

    Jag fick en övning att göra med henne varje dag. Kan inte för mitt liv komma i håg hur övningen var, men jag skulle stretcha foten på något sätt. I övrigt gjorde de ingenting.

  • Thu 22 Sep 2022 21:54
    #4

    okej! Var det som jag beskrev som att foten var ständigt stel och inte fick att vicka på? Hon verkar inte alls ha ont av det och det är därför jag är så rädd att det ska vara något neurologiskt..  

Svar på tråden Min dotter haltar när hon går.