• Anonym (Kaffedraken)

    Bästa/Sämsta soffan du haft

    Jag är på jakt efter en ny el begagnad soffa som är bekväm och håller formen ett hyggligt tag. Är därför nyfiken på andras erfarenheter vad gäller soffor. Vilken gillade du mest och varför? Vilken var sämt och varför? Vilken var av bäst kvalité? 

    Vi har exvis haft två olika modeller av Wave-soffan från Burhens för att den är gudomligt skön. Den är supermysig med rejält djup, hög rygg och stora kuddar. Alla älskar den. Den har dock problemet att sittkuddarna är mjuka och stora vilket gör att dom blir nedsuttna efter ett tag. Det är denna som nu ska ersättas för att den är nedsutten. 

    Skräckexemplet på soffa för min del var nog en skinnsoffa med rätt kantig modern form som jag hade för länge sen. Låg rygg och kantig gjorde den totalt omysig och obekväm även om den var rätt trevlig att se på då.

  • Svar på tråden Bästa/Sämsta soffan du haft
  • Anonym (Kaffedraken)

    Inga tips på märken eller så men jag föredrar helt klart en soffa som har lite "studs" i sitsen/ryggstöd så den slipper bli nedsutten. Alltså en soffa som är antingen konstruerad som en resårbotten eller tjock  och tät skumgummi typ memoryfoam. Dom typerna av soffor håller i en evighet och tål tuffa tag och är oerhört bekväma. För mig är dessa moderna soffor i moduler med bara ben och en massa fluffiga kuddar oerhört obekväma och tyvärr väldigt fula när alla kuddar är platta och nedsutten 

  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag har en Ihreborn soffa som jag köpte begagnat för 15 år sedan, den börjar bli lite nedsutten men är fortfarande fantastiskt skön och snygg. Dyr i inköp men den har verkligen gjort skäl för pengarna.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Vår bästa var en IKEA av modell Göteborg som vi hade i många år. Väldigt djup också så gick att sova på om  man fick besök, bara att plocka bort ryggkuddarna. Men tung som ett as och till slut fick den ge sig för en mer basic grå soffa med divan som vi nöjer oss med nu medan barnen är små. Tvättbar klädsel är the shit.  Skinnsoffa hade vi hemma när jag var liten (hörn!) men den minns jag som vidrig, pga man blev svettig om rumpan när man satt i den och att den kändes kall  när man satte sig. Det var svårt att få den bekväm. 

  • Anonym (Kaffedraken)

    Har haft en IKEA Ektorp i evigheter och den ser i princip ny ut, plus att den inte är nedsutten. Inte världens modernaste stilmässigt, men otrolig kvalitet. 

    Det finns även massor av överdrag till den både på IKEAs hemsida och på Bemz och liknande sidor.

  • Anonym (Kaffedraken)
    Mrs Moneybags skrev 2022-09-23 09:52:59 följande:

    Har haft en IKEA Ektorp i evigheter och den ser i princip ny ut, plus att den inte är nedsutten. Inte världens modernaste stilmässigt, men otrolig kvalitet. 

    Det finns även massor av överdrag till den både på IKEAs hemsida och på Bemz och liknande sidor.


    Såna har vi också, i gillestugan. Inte nedsuttna alls!
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Alba) skrev 2022-09-23 08:19:20 följande:

    Vår bästa var en IKEA av modell Göteborg som vi hade i många år. Väldigt djup också så gick att sova på om  man fick besök, bara att plocka bort ryggkuddarna. Men tung som ett as och till slut fick den ge sig för en mer basic grå soffa med divan som vi nöjer oss med nu medan barnen är små. Tvättbar klädsel är the shit.  Skinnsoffa hade vi hemma när jag var liten (hörn!) men den minns jag som vidrig, pga man blev svettig om rumpan när man satt i den och att den kändes kall  när man satte sig. Det var svårt att få den bekväm. 


    Jag hade också en Göteborg som jag gillade mycket innan, men jag var i en period då jag flyttade ofta så den fick stanna kvar på ett ställe till slut. 

    Skinnsoffa håller jag helt med om, fattar inte hur man kan vilja ha en skinnsoffa. Om man inte har hundar och kladdiga småbarn förstås och det var kanske så dina föräldrar tänkte. Men man kan ju täcka den med filtar så det blir mysigt att sitta på.
  • Anonym (Kaffedraken)

    Madison från Mio, lux (dun) varianten är både snygg och väldigt skön och håller formen i många år. Prisvärd är den också med tanke på livslängden.

Svar på tråden Bästa/Sämsta soffan du haft