• Fri 23 Sep 2022 12:09
    6631 visningar
    16 svar
    16
    6631

    Gravid direkt efter missfall. Någon som kan svara på frågor?

    Hej,
    Jag har varit med om 2 missfall - senaste den 4/9 i år. Missfallet var okomplicerat, och jag blödde endast i två dagar. Sedan fick jag ägglossning på dag 6 och eller 7 i menstruationscykeln, vilket är tidigare än jag brukar ha. Jag och min make hade då sex 2 ggr, och efter det har jag haft en del graviditetssymtom. Av den anledningen tog jag därför ett clearblue graviditetstest med veckoindikator både igår och idag. Igår visade det ingenting, men idag (ÄL + 13) visade testet GRAVID V.1-2.

    Kan någon bara svara på några frågor?

    Är det någon här som haft missfall och efter det haft ägglossning bara dagarna efter missfallet och blivit gravida? Blir nervös för om ägget är normalt eller inte. Vet att man inte kan se in i framtiden, men vill gärna höra om någon varit med om samma som mig?

  • Svar på tråden Gravid direkt efter missfall. Någon som kan svara på frågor?
  • Fri 23 Sep 2022 12:47
    #1

    Jag hade en kemisk graviditet och började blöda 16/3. Hade sedan ägglossning 31/3 och är nu i v.27. Allt ser bra ut med bebben. Kan oxå tillägga att jag är 40 år. Glad

  • Fri 23 Sep 2022 13:12
    #2

    Jag fick ett missfall i juni, ungefär 3 dagar efter jag slutat blöda blev jag gravid igen och är nu i vecka 15 och väntar en liten pojke 😊 Enligt ultraljud i förrigår och nipt verkar allt normalt med bebis.
    Lycka till! 

  • Fri 23 Sep 2022 13:28
    #3
    Cinapuffen skrev 2022-09-23 12:47:54 följande:

    Jag hade en kemisk graviditet och började blöda 16/3. Hade sedan ägglossning 31/3 och är nu i v.27. Allt ser bra ut med bebben. Kan oxå tillägga att jag är 40 år. Glad


    Beklagar sorgen, nen grattis till din graviditet!  :) Heja dig. Blev du överraskad av att det gick så snabbt? Och var du orolig den första tiden?
  • Fri 23 Sep 2022 13:29
    #4
    Blåbärsskogen skrev 2022-09-23 13:12:25 följande:

    Jag fick ett missfall i juni, ungefär 3 dagar efter jag slutat blöda blev jag gravid igen och är nu i vecka 15 och väntar en liten pojke 😊 Enligt ultraljud i förrigår och nipt verkar allt normalt med bebis.
    Lycka till! 


    Wow, ett stort grattis till dig! :) Heja dig! En fråga, innebär detta då att du fick ägglossning väldigt snabbt inpå missfallet?? Vad säger barnmorskan och gynekologen? Jag hade ju ägglossning ca 6-7 dagar efter missfallet, så jag är orolig... 
  • Fri 23 Sep 2022 14:29
    #5
    RG85 skrev 2022-09-23 13:29:45 följande:
    Wow, ett stort grattis till dig! :) Heja dig! En fråga, innebär detta då att du fick ägglossning väldigt snabbt inpå missfallet?? Vad säger barnmorskan och gynekologen? Jag hade ju ägglossning ca 6-7 dagar efter missfallet, så jag är orolig... 
    Ja precis, enligt uträkning på min nuvarande graviditetslängd så blev jag gravid 3 dagar efter jag slutat blöda av missfallet. Läkaren sa att förmodligen så förberedde kroppen ägglossning under tiden jag blödde, och det skulle INTE innebära att jag har någon större risk för missfall. Hon lät väldigt positiv och sa att kroppen är inställd på graviditet. 
    Orolig var jag och är fortfarande. Har inga symtom men har ju kommit in i de såkallade "spökveckorna". Man måste försöka tänka positivt och hålla tummarna att allting går bra! 😊
  • Fri 23 Sep 2022 17:25
    #6
    Blåbärsskogen skrev 2022-09-23 14:29:32 följande:
    Ja precis, enligt uträkning på min nuvarande graviditetslängd så blev jag gravid 3 dagar efter jag slutat blöda av missfallet. Läkaren sa att förmodligen så förberedde kroppen ägglossning under tiden jag blödde, och det skulle INTE innebära att jag har någon större risk för missfall. Hon lät väldigt positiv och sa att kroppen är inställd på graviditet. 
    Orolig var jag och är fortfarande. Har inga symtom men har ju kommit in i de såkallade "spökveckorna". Man måste försöka tänka positivt och hålla tummarna att allting går bra! 😊
    Tack för dina svar :) Så intressant med ägglossningen och att gynekologen hade en logisk förklaring. Hur räknar man på antal veckor som man är gravid då? :) 
  • Fri 23 Sep 2022 17:53
    #7
    RG85 skrev 2022-09-23 13:28:14 följande:
    Beklagar sorgen, nen grattis till din graviditet!  :) Heja dig. Blev du överraskad av att det gick så snabbt? Och var du orolig den första tiden?
    Jag blev inte så överraskad då jag läst att chansen för att bli gravid efter missfall är större. Men jag var orolig ända fram till första ultraljudet i v.12. Efter det kunde jag slappna av mer. Och när svaret på NIPT kom och allt såg bra ut så slappnade jag av ännu mer. 
  • Fri 23 Sep 2022 19:16
    #8

    Vad fint att höra :) Kan verkligen tänka mig att du blev överraskad. Blev också lite överraskad, även om jag hade symtom innan jag testade mig. Jag har också läst att det tydligen ska vara lättare att bli gravid efter missfall. Vad sa din gynekolog till dig om det?


    Cinapuffen skrev 2022-09-23 17:53:03 följande:
    Jag blev inte så överraskad då jag läst att chansen för att bli gravid efter missfall är större. Men jag var orolig ända fram till första ultraljudet i v.12. Efter det kunde jag slappna av mer. Och när svaret på NIPT kom och allt såg braut så slappnade jag av ännu mer.
  • Sat 24 Sep 2022 17:01
    #9

    Någon mer?

  • Anonym­4848
    Sun 25 Sep 2022 11:00
    #10
    +1

    Jag hade ett väldigt utdraget MA, blödde till och från i nästan 3 månader. Fick cytotec flera gånger och blev till slut skrapad. Ägglossning någon vecka efter och blev gravid direkt. Dottern sitter här bredvid och är snart 8 månader och fullt frisk vad vi vet! <3

  • Sun 25 Sep 2022 15:47
    #11
    Anonym4848 skrev 2022-09-25 11:00:51 följande:

    Jag hade ett väldigt utdraget MA, blödde till och från i nästan 3 månader. Fick cytotec flera gånger och blev till slut skrapad. Ägglossning någon vecka efter och blev gravid direkt. Dottern sitter här bredvid och är snart 8 månader och fullt frisk vad vi vet! <3


    Beklagar sorgen, usch.. Hur långt gången var du när du fick MA? :( Jag är dock glad över att du blev gravid direkt efter :) Var du orolig under graviditeten? Hur hanterade du oron?
  • Anonym­4848
    Sun 25 Sep 2022 16:26
    #12
    RG85 skrev 2022-09-25 15:47:31 följande:
    Beklagar sorgen, usch.. Hur långt gången var du när du fick MA? :( Jag är dock glad över att du blev gravid direkt efter :) Var du orolig under graviditeten? Hur hanterade du oron?
    Det var vidrigt verkligen, vi hade också försökt ett tag och var 35 och 41 så kändes som att det skulle vara kört. Men det gick ju bra :) var i v. 11. 

    Det var väldigt mycket oro hela graviditeten, kunde nästan inte glädjas nånting tyvärr, kanske några timmar efter varje ultraljud. Blev lite bättre när man började känna sparkar och så, men det blev ju en oro i sig när man tyckte det var för lugnt därinne osv.

    Hanterade det väl egentligen inte, bet ihop och tog en dag i taget. Skrev på forum och pratade med sambon och nära vänner.
  • Mon 26 Sep 2022 18:55
    #13
    Anonym4848 skrev 2022-09-25 16:26:45 följande:
    Det var vidrigt verkligen, vi hade också försökt ett tag och var 35 och 41 så kändes som att det skulle vara kört. Men det gick ju bra :) var i v. 11. 

    Det var väldigt mycket oro hela graviditeten, kunde nästan inte glädjas nånting tyvärr, kanske några timmar efter varje ultraljud. Blev lite bättre när man började känna sparkar och så, men det blev ju en oro i sig när man tyckte det var för lugnt därinne osv.

    Hanterade det väl egentligen inte, bet ihop och tog en dag i taget. Skrev på forum och pratade med sambon och nära vänner.
    Så himla trist att du behövde oroa dig under hela din graviditet :( Kvinnor besitter världens styrka, men det är inte lätt. Glad att det gick bra för dig <3
  • Anonym­4848
    Mon 26 Sep 2022 19:12
    #14
    RG85 skrev 2022-09-26 18:55:07 följande:
    Så himla trist att du behövde oroa dig under hela din graviditet :( Kvinnor besitter världens styrka, men det är inte lätt. Glad att det gick bra för dig <3
    Ja verkligen! Tack snälla, hoppas allt går bra för dig! <3
  • Tue 27 Sep 2022 15:37
    #15
    Anonym4848 skrev 2022-09-26 19:12:28 följande:
    Ja verkligen! Tack snälla, hoppas allt går bra för dig! <3
    Än en gång - tack för dina svar! En fråga till, du skrev att du fick ägglossning en vecka efter skrapningen -  efter hur många veckor fick du göra din första ultraljud ffån det att du testade positivt? Det är ju lite svårare att räkna veckor... Vet liksom inte hur jag ska räkna.
    Anonym4848 skrev 2022-09-26 19:12:28 följande:
    Ja verkligen! Tack snälla, hoppas allt går braför dig! <3
  • Anonym­4848
    Tue 27 Sep 2022 21:08
    #16
    RG85 skrev 2022-09-27 15:37:29 följande:
    Än en gång - tack för dina svar! En fråga till, du skrev att du fick ägglossning en vecka efter skrapningen -  efter hur många veckor fick du göra din första ultraljud ffån det att du testade positivt? Det är ju lite svårare att räkna veckor... Vet liksom inte hur jag ska räkna.
    Anonym4848 skrev 2022-09-26 19:12:28 följande:
    Ja verkligen! Tack snälla, hoppas allt går braför dig! <3
    Jag brukar vara rätt regelbunden, så räknade nog som att mensen hade varit typ 2 veckor innan. Gjorde ultraljud i v. 8+4 typ och det mättes till 8+1 och den dateringen höll sig även till KUB sen.
Svar på tråden Gravid direkt efter missfall. Någon som kan svara på frågor?