• Anonym (oplan­erade barn)
    Fri 23 Sep 2022 13:55
    4411 visningar
    56 svar
    -1 +1
    56
    4411

    Abortförbud ska inte påverka antalet aborter?

    Det kan påstås vara så att abortförbud leder inte till färre aborter, men hur?


    "3. Restriktiv abortlagstiftning minskar inte antalet aborter

    Studier från bland annat WHO visar att en strikt abortlag inte hänger samman med låga aborttal. Aborter genomförs ändå, men under osäkra former."
    Citat Rfsu
    www.rfsu.se/vad-vi-gor/i-sverige/fragor-vi-jobbar-med/ratten-till-abort/abort---argument-och-myter/
    I så fall  så borde det inte leda med mera till fler oönskade barn om abortlagstiftningen blir hårdare, för dessa personer skulle ändå ha gjort en olaglig abort. 
    Eller hur räknar dom som påstår det?

    Min tolkning är att många fler kvinnor och män skulle vara mer noggrann så de inte hamnar i en ofrivillig graviditet om abortlagstiftningen blir hårdare

  • Svar på tråden Abortförbud ska inte påverka antalet aborter?
  • Anonym (S)
    Fri 23 Sep 2022 14:52
    #21
    Embla twopointoh skrev 2022-09-23 14:23:57 följande:
    Har du någon konkret statistik som backar upp det där "många", eller är det bara din åsikt? Jag skulle nämligen spontant vilja påstå att följden av abortförbud blir tvärtom, att fler behåller och det är bara de mest desperata som riskerar att göra abort ändå. Människor funkar så. Men jag har inget konkret som stödjer det, så insatt är jag inte och det kan nog vara svårt att få fram tillförlitlig statistik på det också.

    Precis som du så skriver jag mina personlig åsikter, och du och jag har säkert olika uppfattning om vad som är "många". För mig krävs det inte många för att det ska vara för många, eftersom varje kvinna som dör eller blir stympad i underlivet pga en illegal abort, är en kvinna för mycket.

    Hur många kvinnor tycker du det är ok att förlora i illegala aborter? 
  • Anonym (S)
    Fri 23 Sep 2022 14:57
    #22
    Anonym (Ping) skrev 2022-09-23 14:50:05 följande:
    Njaooo. Din fråga var om många ändå gör abort. I USA skulle jag vilja påstå att det är så. 

    Medelklassen fortsätter göra abort som att (nästan) inget hänt. Gissningsvis är det _någon_ som väljer att ändå få barnet, men då är det ett val. De resurssvaga tvingas föda barn de inte vill ha, eller försöka sig på farliga hemmarborter.
    Håller med, de välbeställda eller medelklassen utför aborter ändå, det är de fattiga som föder eller gör illegala aborter. Och i fattiga länder görs fler illegala aborter än i rika länder. 
  • Fri 23 Sep 2022 14:59
    #23
    +1
    Anonym (S) skrev 2022-09-23 14:48:02 följande:
    Ja, jag tycker att det är bättre att ha legala aborter i varje land, än att kvinnor utför illegala aborter eller föder oönskade barn.
    Inte för att människor som gör kriminella inte följer lagen, utan för kvinnornas skull. Det är inte samma sak som att jag tycker att man ska tillåta all kriminalitet. 

    Finns saker som var olagligt förr som idag är tillåtet i vissa länder, t ex homosexualitet. Så vad som uppfattas som olagligt/lagligt ändras över tid. Samma med saker som förr var lagliga men idag, i vissa länder, är olagliga, t ex barnaga. 
    Det är dock skillnad när man ändrar synen (t.ex barnaga) och anser det vara fel och därför förbjuder det, än att som du skrev bara tillåta för att det finns kriminella människor som inte följer lagen.
    Det är då som att skriva att barnaga borde vara tillåtet, eftersom det finns människor som gör det trots att det är olagligt. Kanske skulle man ordna någon träff en gång i veckan hos någon myndighet där alla föräldrar kunde aga sina barn inför anställda på ett "säkert" sätt, så slipper övervåld osv ske hemma. Eller varför inte tillåta kvinnlig könsstympning nu när vi ändå är i gång, så kan det ske säkert på BVC istället. :)
  • Fri 23 Sep 2022 15:02
    #24
    Anonym (S) skrev 2022-09-23 14:52:57 följande:

    Precis som du så skriver jag mina personlig åsikter, och du och jag har säkert olika uppfattning om vad som är "många". För mig krävs det inte många för att det ska vara för många, eftersom varje kvinna som dör eller blir stympad i underlivet pga en illegal abort, är en kvinna för mycket.

    Hur många kvinnor tycker du det är ok att förlora i illegala aborter? 
    Det där är en fråga som används bara för att misstänkliggöra och illegitimera meningsmotstånd. För inte tror du väl på fullaste allvar att jag tycker det är okej att kvinnor får men för livet eller dör?
  • Fri 23 Sep 2022 15:04
    #25
    Anonym (Ping) skrev 2022-09-23 14:50:05 följande:
    Njaooo. Din fråga var om många ändå gör abort. I USA skulle jag vilja påstå att det är så. 

    Medelklassen fortsätter göra abort som att (nästan) inget hänt. Gissningsvis är det _någon_ som väljer att ändå få barnet, men då är det ett val. De resurssvaga tvingas föda barn de inte vill ha, eller försöka sig på farliga hemmarborter.
    Fast nej. De som kan, de åker till en annan stat för att det är lagligt där. Frågan var om "många" gör det trots att de inte har möjlighet att göra det lagligt.
  • Mascar­aklump­ar
    Fri 23 Sep 2022 15:18
    #26

    Det kan påstås vara så att abortförbud leder inte till färre aborter, men hur?



    "3. Restriktiv abortlagstiftning minskar inte antalet aborter

    Studier från bland annat WHO visar att en strikt abortlag inte hänger samman med låga aborttal. Aborter genomförs ändå, men under osäkra former."
    Citat Rfsu


    ***

    Det står inte i detta citat att det inte leder till färre aborter, utan det det står är att det inte leder till ?låga aborttal?. Hur man definierar ?låga? framgår inte, inte heller hur många aborter som utförs ändå. 


    Förmodligen skulle siffrorna variera extremt från land till land. Desto sämre skyddsnät ett land har, desto mer förödande blir en oönskad graviditet i genomsnitt (för den enskilda individen kan den förstås vara förödande även om de praktiska förutsättningarna att ta hand om ett barn finns). Vad ett abortförbud skulle få för exakta konsekvenser i just Sverige är nog väldigt svårt att veta i förväg. 

  • Anonym (S)
    Fri 23 Sep 2022 15:27
    #27
    -1
    Gullvivor skrev 2022-09-23 14:59:04 följande:
    Det är dock skillnad när man ändrar synen (t.ex barnaga) och anser det vara fel och därför förbjuder det, än att som du skrev bara tillåta för att det finns kriminella människor som inte följer lagen.
    Det är då som att skriva att barnaga borde vara tillåtet, eftersom det finns människor som gör det trots att det är olagligt. Kanske skulle man ordna någon träff en gång i veckan hos någon myndighet där alla föräldrar kunde aga sina barn inför anställda på ett "säkert" sätt, så slipper övervåld osv ske hemma. Eller varför inte tillåta kvinnlig könsstympning nu när vi ändå är i gång, så kan det ske säkert på BVC istället. :)
    Fast nu skrev jag inte så, att det ska vara lagligt för att vissa bryter mot lagen. jag skrev att det ska vara lagligt för kvinnornas skull, för att kvinnor inte ska riskera att dö när de gör en illegal abort. 
  • Anonym (Baude­laire)
    Fri 23 Sep 2022 15:27
    #28
    -1
    Embla twopointoh skrev 2022-09-23 15:02:17 följande:
    Det där är en fråga som används bara för att misstänkliggöra och illegitimera meningsmotstånd. För inte tror du väl på fullaste allvar att jag tycker det är okej att kvinnor får men för livet eller dör?
    Fast hur tänker du nu?

    Det är ju det som är följden av att göra abort olagligt! Följden av att göra  abort olagligt är att kvinna dör i olagliga aborter!
  • Anonym (S)
    Fri 23 Sep 2022 15:31
    #29
    Embla twopointoh skrev 2022-09-23 15:02:17 följande:
    Det där är en fråga som används bara för att misstänkliggöra och illegitimera meningsmotstånd. För inte tror du väl på fullaste allvar att jag tycker det är okej att kvinnor får men för livet eller dör?
    Om man inte är för legala aborter, så måste man ju inse att det ändå utförs illegala aborter och att kvinnor dör av dom. Och att då ändå vara emot legala abort är ju att tycka att det är ett ok pris att betala. Hur ska man annars tolka det? Jag har aldrig sett en abortmotståndare ha en lösning på det problemet. 
    Man kan inte bara ta bort en konsekvens av ens åsikt och låtsat att det aldrig händer. Det är en verklig konsekvens av abortförbud. 
  • Anonym (iope)
    Fri 23 Sep 2022 16:08
    #30
    Anonym (oplanerade barn) skrev 2022-09-23 14:17:02 följande:
    Jag tycker argumentet är konstigt.
    På vilket sätt är det relevant? Jag lutar nog åt att en skärpt lagstiftning de facto minskar antalet i viss utsträckning.
    Dock, oavsett, kan det anses vara ett rimligt pris att betala med ökning(i Sverige i princip uppkomst) av antal osäkra aborter med påföljande skador/dödsfall)
Svar på tråden Abortförbud ska inte påverka antalet aborter?