• Anonym (?)
    Fri 23 Sep 2022 14:18
    3726 visningar
    27 svar
    27
    3726

    Hur mycket välling, 2-åring?

    Min 2 åring älskar välling. Till frukost och innan läggdags vill hon ha en flaska, och gärna en mitt på dagen som mellanmål. Hon äter lunch och kvällsmat(ibland hoppar hon den om hon är för trött). Brukar även kunna bli frukt eller knäckebröd till mellanmål om det inte blir välling. 

    Min fundering är om det är dåligt att ge så mycket välling? Vet ju att det är mycket näring och energi så jag har bara glatt gett henne sina vällingflaskor, hon har gått upp dåligt i vikt och jag vill försöka ge henne allt hon faktiskt vill ta emot. Har försökt att göra annan frukost, som gröt eller yoghurt med smörgås. Men hon mest petar i maten då och därför har jag tillslut gett upp och gett välling för att hon ska få något i sig.. Är även själv med henne och en nyfödd på dagarna och välling blir underlättande att ge henne när jag samtidigt ska ta hand om den nyfödda.. 

    hur äter era välling? 

  • Svar på tråden Hur mycket välling, 2-åring?
  • Anonym (mycke­t)
    Fri 23 Sep 2022 14:21
    #1
    Anonym (?) skrev 2022-09-23 14:18:11 följande:
    Hur mycket välling, 2-åring?

    Min 2 åring älskar välling. Till frukost och innan läggdags vill hon ha en flaska, och gärna en mitt på dagen som mellanmål. Hon äter lunch och kvällsmat(ibland hoppar hon den om hon är för trött). Brukar även kunna bli frukt eller knäckebröd till mellanmål om det inte blir välling. 

    Min fundering är om det är dåligt att ge så mycket välling? Vet ju att det är mycket näring och energi så jag har bara glatt gett henne sina vällingflaskor, hon har gått upp dåligt i vikt och jag vill försöka ge henne allt hon faktiskt vill ta emot. Har försökt att göra annan frukost, som gröt eller yoghurt med smörgås. Men hon mest petar i maten då och därför har jag tillslut gett upp och gett välling för att hon ska få något i sig.. Är även själv med henne och en nyfödd på dagarna och välling blir underlättande att ge henne när jag samtidigt ska ta hand om den nyfödda.. 

    hur äter era välling? 


    Det är kanske inte optimalt för barn att bara dricka en massa välling och inte äta mat. Men om alternativet är att barnet inte äter alls så är vällingen ändå bättre.

    Min ena hade svårt att börja äta och livnärde sig på välling och små mängder mat som hon plockade i sig. Med åren började hon äta mer och mer och fasade ut vällingen själv. Från ca 4-5 års ålder var det bara mat och ingen välling. Vi gjorde aldrig maten till en kamp, utan hon fick äta det hon ville av mat och fylla på med välling för att få näring och bli mätt. 

    Idag är hon 14 år, äter all sort mat, växer normalt och mår hur bra som helst.  
  • Anonym (Xxx)
    Fri 23 Sep 2022 14:32
    #2

    Ingen alls. Gröt en gång om dagen. 


    Jag hade slutat med frukostvällingen. det är ju myset och suget hon gillar. På morgonen finns helt enkelt ingen välling. Friska barn svälter inte. Hon kommer äta annat när hon inser att det inte blir någon välling. 

  • Anonym (mycke­t)
    Fri 23 Sep 2022 14:41
    #3
    Anonym (Xxx) skrev 2022-09-23 14:32:16 följande:

    Ingen alls. Gröt en gång om dagen. 


    Jag hade slutat med frukostvällingen. det är ju myset och suget hon gillar. På morgonen finns helt enkelt ingen välling. Friska barn svälter inte. Hon kommer äta annat när hon inser att det inte blir någon välling. 


    Du har uppenbarligen ingen aning om vad du pratar om. Inte heller vet du om TS barn är friskt. 
  • Anonym (Onytt­igt.)
    Fri 23 Sep 2022 15:00
    #4
    -1

    Välling är ju inga nyttigheter direkt? Så se det som något som du möjligtvis ger för att det är bekvämt och hon tycker det är gott, alltså som att köpa hämtmat. Men inte för att det är nyttigt och bra. 

  • Anonym (mycke­t)
    Fri 23 Sep 2022 15:02
    #5
    Anonym (Onyttigt.) skrev 2022-09-23 15:00:58 följande:

    Välling är ju inga nyttigheter direkt? Så se det som något som du möjligtvis ger för att det är bekvämt och hon tycker det är gott, alltså som att köpa hämtmat. Men inte för att det är nyttigt och bra. 


    Vad är det som är onyttigt med välling menar du? Och är all hämtmat onyttig alltså?
  • Fri 23 Sep 2022 15:15
    #6
    +1
    Anonym (mycket) skrev 2022-09-23 15:02:51 följande:
    Vad är det som är onyttigt med välling menar du? Och är all hämtmat onyttig alltså?
    Vä, välling är nyttigt. Självklart är det ju ändå bra med att lära sig äta mat också.

    Varit blandat hos mina barn. En del vill ha välling, andra inte. Yngsta grabben vill ha två stora flaskor efter maten innan han går och lägger sig. En 2-åring som är hyfsat lång för sin ålder, men inte överviktig, han behöver all energi han kan få.
  • Anonym (Annat­)
    Fri 23 Sep 2022 15:27
    #7

    Välling är flytande gröt näringsmässigt så inte optimalt i stora mängder. Vi gav det till vår äldsta eftersom vi inte visste att barn med anlag för fetma löper ännu större risk att utveckla fetma om de får välling och mycket riktigt led han av grav fetma redan vid ett års ålder. Inte ärvt av oss utan hans genetiska föräldrar. Vår andra fick aldrig välling utan ammades mycket längre och är väldigt smal.

  • Anonym (Xxx)
    Fri 23 Sep 2022 22:16
    #8
    Anonym (mycket) skrev 2022-09-23 14:41:20 följande:
    Du har uppenbarligen ingen aning om vad du pratar om. Inte heller vet du om TS barn är friskt. 

    Du menar att det är vanligt att friska barn föredrar att dö av svält framför att äta det som bjuds? säkert. 


    Nej precis. Just därför skrev jag friska barn svälter inte istället för ts barn svälter inte. 

  • Anonym (BB)
    Sat 24 Sep 2022 00:41
    #9

    Har ingen koll på näringsvärdet på välling, men låt barnet få det om det vill ha det och komplettera med andra saker barnet behöver näringsmässigt, kanske små skinkbitar, ärtor, små äppelbitar etc 

  • Anonym (Onytt­igt.)
    Sat 24 Sep 2022 08:13
    #10
    Friger skrev 2022-09-23 15:15:06 följande:
    Vä, välling är nyttigt. Självklart är det ju ändå bra med att lära sig äta mat också.

    Varit blandat hos mina barn. En del vill ha välling, andra inte. Yngsta grabben vill ha två stora flaskor efter maten innan han går och lägger sig. En 2-åring som är hyfsat lång för sin ålder, men inte överviktig, han behöver all energi han kan få.
    Välling är väldigt mycket mat som är lätt att hälla i sig. Väldigt mycket kolhydrater och gluten. Det tränger lätt undan hunger på mer näringsrik mat. Och sabbar lite hunger- och mättnadskänslorna vilket sannolikt är det som gjort att barn som fått mycket välling i studier visat högre risk för överviktsproblem senare.
Svar på tråden Hur mycket välling, 2-åring?