• Anonym (Ts)
    Sat 24 Sep 2022 04:57
    67480 visningar
    90 svar
    90
    67480

    Mår dåligt

    Hej, behöver skriva av mig lite och prata med nån som har upplevt liknande.

    Jag har svårt att fokusera, jobbigt bara att sitta och skriva det här. Känner mig förvirrad, frånvarande, oro för att bli tokig, synen försämras, känns som att jag har problem att gå samt annorlunda känsel i lemmarna och rörelser. Är så jäkla orolig att jag är döende eller har nån hemsk sjukdom... 

    Det jag nämnde nu är bara en liten del av det jag upplever, och nu undrar jag om det är någon annan som haft det så här?

    Jag är under 30 och håller på bli galen/döende.

  • Svar på tråden Mår dåligt
  • Anonym (Jag)
    Sat 24 Sep 2022 05:01
    #1

    Hur länge har du känt såhär?

  • Anonym (H)
    Sat 24 Sep 2022 05:14
    #2
    -2

    Hur är det relevant att du är under 30
    Man dör när man är ca 80  

  • Anonym (Ts) Trådstartaren
    Sat 24 Sep 2022 05:19
    #3

    Har nog känt det lite fram och tillbaka senaste två åren ungefär. Men nu har jag det för det mesta. Vet inte om jag kanske borde gå och prata ut med någon på psykiatrin. Tänker att detta kanske kan bero på att jag håller allt inom mig och aldrig släpper ut känslor osv. Men samtidigt tänker jag dagligen på sjukdomar...

  • Anonym (Jag)
    Sat 24 Sep 2022 05:29
    #4
    -1
    Anonym (Ts) skrev 2022-09-24 05:19:38 följande:

    Har nog känt det lite fram och tillbaka senaste två åren ungefär. Men nu har jag det för det mesta. Vet inte om jag kanske borde gå och prata ut med någon på psykiatrin. Tänker att detta kanske kan bero på att jag håller allt inom mig och aldrig släpper ut känslor osv. Men samtidigt tänker jag dagligen på sjukdomar...


    Jag kan nästan lova dig att du inte är sjuk. Du har ångest och den eskalerar när du tänker att du är döende eller håller på att bli galen. Ta kontakt med psykiatrin och be om hjälp. Eller vårdcentralen och be om samtalsstöd. 
  • Sat 24 Sep 2022 05:31
    #5

    Psykiatrin finns inte på kartan i nulägen om du inte varit där innan. Är 1 års väntetid för att ens träffa läkare. du kan däremot gå till Vårdcentralen eller söka vård online via mindler appen eller liknande

  • Anonym (Ts) Trådstartaren
    Sat 24 Sep 2022 05:32
    #6
    Anonym (Jag) skrev 2022-09-24 05:29:56 följande:
    Jag kan nästan lova dig att du inte är sjuk. Du har ångest och den eskalerar när du tänker att du är döende eller håller på att bli galen. Ta kontakt med psykiatrin och be om hjälp. Eller vårdcentralen och be om samtalsstöd. 
    Ja, förhoppningsvis men tänker alltid på det här med min motorik som är påverkad och fumlig. Känns hemskt.
  • Anonym (Ts) Trådstartaren
    Sat 24 Sep 2022 05:33
    #7
    Sanna43 skrev 2022-09-24 05:31:05 följande:

    Psykiatrin finns inte på kartan i nulägen om du inte varit där innan. Är 1 års väntetid för att ens träffa läkare. du kan däremot gå till Vårdcentralen eller söka vård online via mindler appen eller liknande


    Jagär skriven på en mottagning inom psykiatrin så jag kan få kontakt.
  • Anonym (Haj)
    Sat 24 Sep 2022 08:06
    #8
    Anonym (Ts) skrev 2022-09-24 05:33:30 följande:
    Jagär skriven på en mottagning inom psykiatrin så jag kan få kontakt.
    Jag känner igen mig i det du skriver och för mig är det hjärnspöken som framkallar det. Det är så märkligt hur tankar kan få en att uppleva både psykiska och fysiska sensationer.. Men när jag INTE tänker på det, är distraherad av annat så finns det ju inte.

    Jag kan oroa mig för att jag tänker mig sjuk, att jag är fullt frisk men att mina tankar gör mig sjuk. 
    Jag vet om det här nu och brukar distrahera mig när tankarna kommer, eller acceptera att dom är där och bara låta dom finnas. Ju mer man motar bort desto intensivare blir dom.
  • Anonym (Nfnf)
    Sat 24 Sep 2022 09:15
    #9
    Sanna43 skrev 2022-09-24 05:31:05 följande:

    Psykiatrin finns inte på kartan i nulägen om du inte varit där innan. Är 1 års väntetid för att ens träffa läkare. du kan däremot gå till Vårdcentralen eller söka vård online via mindler appen eller liknande


    Så är det inte alls. 
  • Anonym (Nfnf)
    Sat 24 Sep 2022 09:16
    #10

    Gå till vårdcentralen först och kolla så det inte är något kroppsligt. Därefter prata med någon. Förmodligen kommer läkarna ändå göra så.

    psykiska besvär kan bero på kroppsliga besvär också och det ska alltid kollas först. Folk går fort på att alla skulle ha ångest men det behöver inte vara så. Eller så är det så. Men man måste kolla det först.

Svar på tråden Mår dåligt