• Thu 13 Oct 2022 20:31
    6111 visningar
    5 svar
    5
    6111

    Ingen mens på 1 år - trots normala provsvar

    Hej! Jag är desperat. 


    under 1 år har jag ingen cykel. Jag har alltid haft en normal cykel bortsett från när jag tagit minipiller. Alla provsvar är normala och mensen slutade efter dagen efter piller. Vaginalt ultraljud UA. Amh, TSH prolaktin normala. Inte gått ner i vikt utan varit på samma vikt hela tiden. är överviktig. slutade med minipiller mars 2021, mensen kom tillbaka i september. fick 2 normala cykler sedan kom en kraftig blödning efter dagen efter piller sen försvann den bara. 


    läkaren hör aldrig av sig. någon mer som haft det såhär? 

  • Svar på tråden Ingen mens på 1 år - trots normala provsvar
  • Thu 13 Oct 2022 21:17
    #1

    Om du tagit alla prover som ska tas hade läkaren sett direkt att nåt var fel. Du verkar inte ha tagit FSH, LH och progesteron. De hade ju visat att du inte har äl och därmed ingen mens. Vad det i sin tur beror på ska en läkare kunna utreda. Gå till en annan gynekolog.

  • Thu 13 Oct 2022 21:37
    #2

    Läkaren jag går hos är överläkare inom gynokologi, det är givetvis inte så lätt som att gå till en annan bara. Jag har ju helt klart ingen ägglossning eftersom jag inte har mens - vad är de proverna bra för om vi redan konstaterat det? Jag har ju ägglossat tidigare

  • Thu 13 Oct 2022 21:43
    #3
    Pitkänenvaara skrev 2022-10-13 21:37:14 följande:
    Läkaren jag går hos är överläkare inom gynokologi, det är givetvis inte så lätt som att gå till en annan bara. Jag har ju helt klart ingen ägglossning eftersom jag inte har mens - vad är de proverna bra för om vi redan konstaterat det? Jag har ju ägglossat tidigare
    De proverna ska tas i en utredning helt enkelt. Då hade läkaren garanterat inte svarat att alla prover ser bra ut och sen avfärdat dig. Och bara för att nån är överläkare behöver det verkligen inte innebära att de är kunniga, tillmötesgående eller behjälpliga. Jag antar att du gått inom regionen och då är jag inte förvånad alls att du inte fått hjälp. Det är mer regel än undantag att man inte får hjälp. Om du vill ha svar och hjälp borde du gå privat.
  • Wed 26 Oct 2022 09:54
    #4

    Uppdatering: Började med inositol och mensen kom tillbaks redan efter första dygnet (hur det nu är möjligt) och har varit helt som vanligt. Ska fortsätta med detta och hoppas det hjälper till med en regelbunden ägglossning igen! 


     

  • Anonym (pcosh­jälp)
    Tue 24 Jan 2023 11:06
    #5
    Vill bara tipsa till alla som har PCOS att ladda ner Ovulai PCOS-app som har hjälpt mig massor med att förstå min PCOS och livsstilsråd för att få regelbunden cykel(och deras instagram är jätteinformativt också) - så tips tips!!
Svar på tråden Ingen mens på 1 år - trots normala provsvar