• Sun 16 Oct 2022 16:30
    1598 visningar
    4 svar
    4
    1598

    Samling med klassiska julsagor?

    Hej!

    Jag vill börja med en ny jultradition för vår familj, nämligen att läsa en mysig klassisk julsaga för hela familjen framför öppna spisen på julafton ☺️  Har ni något tips på någon mysig bok med samlade julsagor? De får gärna vara korta och stämningsfulla? 

    God jul på förhand 😅

  • Svar på tråden Samling med klassiska julsagor?
  • Tue 22 Nov 2022 14:43
    #1
    Hej!

    Våra småbarn (3 år, 6 år och 9 år) älskar karaktären Humlan Djojj - finns både supermysiga vaggvisor och spännande godnattsagor. Fick upp på Spotify att de ska släppa en julkalender i år - kanske kan vara något? Kan verkligen tipsa om Humlan Djojj oavsett!

    https://open.spotify.com/playlist/6eYQHPv4Oa4X8mLcIhCf9O?si=fbeb8b988e45409e
  • Thu 24 Nov 2022 02:53
    #2

    Åh, ja, men det har vi också gjort. Kör En julsaga med Charles Dickens (det finns olika versioner) Den körde vi under flera år, med med svårare och svårare text (När han var 6 år gammal kunde vi köra originalöversättningen). När min son var 7 år gammal så läste vi Sunes jul. När han var riktigt liten så läste vi "Titta Madicken det snöar" samt "Jul i Bullerbyn." (Dessa funkar faktiskt för äldre barn med, även om man läser ut dessa på ett lästillfälle, men det vet du nog.)


    Jag vill gärna höra fler exempel, eftersom min son nu är 8,5 år gammal och vi har inte hittat någon bra bok.

  • Thu 24 Nov 2022 02:56
    #3

    Annars: kör klassiska sagor helt enkelt: Flickan med Svavelstickorna, Bröderna Grimms sagor (alltså de riktiga, men läs igenom dem först, alla är inte för barnöron) och andra folksagor. Låna boken "Sagor att läsa och berätta" på biblioteket. Den publicerades på slutet av 80-talet/början av 90-talet men håller ännu eftersom det är lagom korta högläsningssagor.

  • Thu 24 Nov 2022 02:58
    #4

    Nötknäpparen är också en klassiker.

Svar på tråden Samling med klassiska julsagor?