• Torna
    Wed 26 Oct 2022 07:27
    10624 visningar
    23 svar
    23
    10624

    Barnets pappa stressar ihjäl mig

    Vi har äntligen fått vår efterlängtade lilla pojke som nu är dryga 3 veckor. Alltså är allt fortfarande ganska nytt för oss som föräldrar. Men jag håller på att bli galen på bebisens pappa, vi har båda kontrollbehov och är rädda att något ska hända. Men han verkar ha fått för sig att jag inte bryr mig och vill bestämma hur och när jag ska göra saker. Nätterna är värst. Jag ställer larm var tredje timme för att amma om sonen inte vaknat och sagt till själv att han vill äta innan dess. Såklart vaknar jag ju till och från hela natten av alla små ljud han gör, samt bara för att kolla till honom. Hans pappa har börjat jobba igen och jag begär absolut ingenting från honom på nätterna just av anledningen att han jobbar. Sen vaknar ju han också ändå, men han tror att när han vaknar så är det för att jag inte gör det "för att jag inte bryr mig". Jag kan ha varit vaken i en timme, ammat, bytt blöja, suttit med lillen i famnen för att han ska sova. Sen precis lagt ifrån mig honom och han gör små ljud i sömnen var på pappan vaknar och väcker mig som precis börjat somna för att han tror att bebis är hungrig eller inte mår bra och att jag inte märker. Så här håller det på... Har förklarat för honom men han blir bara sur och säger att han måste sova för att orka jobba (och jag har aldrig begärt att han ska göra något på natten), samt att jag måste bortprioritera min egen sömn - vilket jag självklart gör!! Men jag är människa, jag måste sova några stunder för att kunna vara en bra mamma dagtid också. Det fungerar inte att han väcker mig så fort jag lyckats somna. Är inte bebisen som är jobbig, det är pappan... Försöker hinna med så mycket som möjligt dagtid, men han tycker inte om att jag åker iväg själv och gör saker. Typ handlar, hälsar på mor/farföräldrar osv. Jag fattar att det är jobbigt för honom att vara ifrån sonen hela dagarna och att inte ha kontroll, men resultatet blir att han stressar sönder mig och får mig att känna mig helt instängd och otroligt ensam. Har inte heller några vänner att prata av mig med, och hade jag haft det hade han garanterat inte uppskattat om jag träffade dem. Jag älskar vår son mer än något annat och är själv livrädd att något ska hända. Vi har för övrigt alltid haft en stabil relation, lite småtjafs då och då, men vi bråkar inte och har överlag samma värderingar kring det mesta. Så vi trivs ju ihop, men håller på att bli totalt galen på det han håller på med nu. Är det normalt? Går det över? Tips på vad jag ska göra? 

  • Svar på tråden Barnets pappa stressar ihjäl mig
  • Wed 26 Oct 2022 07:50
    #1
    +5

    Det låter inte alls normalt. Och vilket kontrollbehov han har över dig. Väldigt osunt.
    Just nu skulle jag rekommendera att du sover själv med bebisen så att du slipper stressen från din sambo. 
    Och så måste ni ju prata om den övriga stressen han lägger på dig. Fixar ni inte det sjölva så ta hjälp. 
    Det finns ju familjerådgivning men jag tror även bvc har hjälp 

  • Wed 26 Oct 2022 07:59
    #2
    +2

    Oj, vad jobbigt för dig. Du ska inte behöva känna dig instängd och kontrollerad. Du har rätt att träffa familj och vänner, de ger dig energi och stöd att orka med denna tuffa tid. Det kommer inte hända barnet något för det, även fast jag känner igen er oro. Sedan behöver du inte klara av allt själv, det du behöver från din man är stöd och att ni är ett team, jag hoppas att han avlastar dig med bebis på kvällar och helgerna så att du får lite återhämtning, du ska orka med denna situation under en lång tid framöver. Jag känner igen mig i det du beskriver. Jag blev väckt och fick hela tiden till mig att jag inte gjorde rätt med bebis även fast jag gjorde allt, han inget. Han behövde sin sömn, men ni är två föräldrar i detta lika mycket som din situation har förändras har även hans och han får inse att han är förälder och kan bli störd på natten. Det ni kan göra är att sova i skilda rum, då får han sova mer ostört och du får också sova mer ostört och slippa bli väckt av honom. Han kan även skaffa sig öronproppar. Sedan måste han börja lita på dig. Egentligen bör han vara vaken med dig en natt och se vad du gör men det bästa är nog att du pratar med BVC om att ni behöver stöd kring kontrollbehov, de kanske kan låta er prata med en psykolog på vårdcentralen. Eller så kanske ni båda skulle gå med i någon mamma och pappa grupp där ni kan dela er oro med andra. Om han blir värre i sitt kontrollbehov vilket jag egentligen tycker att ganska redan verkar vara kan du ta kontakt med vålds och relationsvåldsteamet i din kommun så att du kan få hjälp och stöd för det är inte sunt för dig eller barnet att bli kontrollerade. Du behöver ett socialt stöd för att orka med.

  • Wed 26 Oct 2022 08:01
    #3
    +4

    Finns det någon särskild anledning till att du bestämt dig för att amma honom var tredje timme? Om inte så tycker jag att du ska slopa larmen och sova tills dess att han vaknar själv.

  • Torna
    Wed 26 Oct 2022 08:34
    #4
    Pope Joan II skrev 2022-10-26 08:01:59 följande:

    Finns det någon särskild anledning till att du bestämt dig för att amma honom var tredje timme? Om inte så tycker jag att du ska slopa larmen och sova tills dess att han vaknar själv.


    Ja, han vägde enligt vården för lite när han föddes och behöver extra tillmatning tills han kommit upp i vikt. Aptit har han och vi har precis fått gå över från varannan till var tredje timme, så förhoppningsvis får han börja styra detta själv snart.
  • Wed 26 Oct 2022 08:59
    #5

    Eftersom jag inte är människa om jag inte får sova och min man har lätt för att somna om löste vi det så här när barnen var nyfödda och jag vaknade av varje liten fnysning. På helspänn som man är.
    Bebisen fick sova bredvid honom istället för emellan oss och när de vaknade för att äta väckte han mig och lyfte över barnet. När de ätit klart lades de tillbaka bredvid honom. Då kunde jag slappna av och sova trots småljuden i trygg förvissning om att min man hade koll. 

    Nu har vi alltid hjälpts åt på nätterna även den som jobbar. Har aldrig förstått det där att den som jobbar skall få sova ostört. Den som är hemma "jobbar" ju också och tar hand om det mest värdefulla som finns och behöver vara pigg och alert. Så pigg och alert man nu är när man blir väckt om och om igen.

  • Wed 26 Oct 2022 09:21
    #6
    +1

    Kan ni ha en lista vid sängen? Du skriver klockslag och en förkortning för vad du gjort. B = blöja. A=amma osv. Det är inte en långsiktig lösning, men kanske nödvändigt för att du ska få sova. 


    Sen beror det väl på vad anledningen till hans beteende är - om han vill kontrollera dig eller om han får ångest av att tänka på att något dåligt kan hända ert barn. Vill han kontrollera dig behöver ni parterapi och/eller separation snabbt.  Sånt eskalerar. 


    Får han ångest/oro över barnet behöver han jobba med det. Om man gör som ångesten/oron säger genom att väcka dig eller ha en sån där lista jag skrev om blir ångesten bara värre och värre. Genom att möta ångesten/oron och gå emot den kommer den successivt att krympa. Så då behöver han öva sig på att inte väcka dig på natten utan istället själv bedöma om barnet mår bra eller inte och själv göra det som kanske behövs. Och om barnet är ok måste han lita på att du har matat som det är sagt, möta de obehagskänslor det innebär att inte kunna kontrollera det och låta dem lägga sig och somna om. Lättare sagt än gjort, men det är det som måste göras. 


    En lista vid sängen kan vara en akut hjälp för att du ska få sova, men den måste på sikt bort, för alla flyktbeteenden från oro/ångest göder den. 


    Jag tänker att det inte är konstigt om det här oroar honom enormt. Basen i att sköta bebisar är att ge dem mat. Det har inte funkat och han står helt maktlös vad gäller ert barns överlevnad. Det viktigaste i hans liv ligger helt i andras händer. Det är tufft. I synnerhet för någon med kontrollbehov. 

  • Wed 26 Oct 2022 09:31
    #7
    +3

    Har pappan alltid haft kontrollbehov och velat kontrollera dig, eller har det kommit nu? Om det kommit nu efter barnet, rekommenderar jag ett pappa-samtal på BVC snarast!

  • Wed 26 Oct 2022 10:23
    #8
    +1

    Lägg dig och sov i ett annat rum och gör som du vill.

    När han är föräldraledig får han ta alla nätter och göra som han vill. 

  • GGN
    Wed 26 Oct 2022 19:32
    #9
    +1

    Du kanske ska prata med någon på BVC om detta. De har väl kuratorer eller liknande som kan hjälpa?

  • Torna
    Fri 4 Nov 2022 08:23
    #10
    GGN skrev 2022-10-26 19:32:31 följande:

    Du kanske ska prata med någon på BVC om detta. De har väl kuratorer eller liknande som kan hjälpa?


    Jo jag har tänkt på det.. Nämnt det lite vid senaste besöket men kanske får ta upp det igen vid nästa besök.
Svar på tråden Barnets pappa stressar ihjäl mig