• Tue 1 Nov 2022 20:10
    6020 visningar
    13 svar
    +2
    13
    6020

    32årig ensamstående, första mötet om två månader

    Efter att ha dejtat i flera år utan att ha hittat rätt man har nu min barnlängtan nått nya höjder. Man blir inte yngre och kärleken kan man hitta när som hälls men fönstret för barn är tyvärr begränsar så nu har jag tagit saken i egna händer och har kontaktat min barnmorskemottagning och fåt en tid om två månader för att påbörja resan att bli mamma. Men nu har ja ju då två månader på mig att grotta ner mig i all information och tankarna snurrar konstant! Cool


    Hur startade ni eran resa som ensamstående? Hur gick processen till? Hur lång tid gick det? 

  • Svar på tråden 32årig ensamstående, första mötet om två månader
  • Anonym (S)
    Tue 1 Nov 2022 22:50
    #1
    +2

    Jag har tyvärr inga erfarenheter att dela med mig av, men har samma planer som du. Jag är också 32. Har lite mer än ett år kvar på min utbildning, efter det planerar jag att skaffa barn på egen hand. Du får gärna uppdatera hur det går framöver, skulle gärna få höra om erfarenheter från andra i samma situation! Stort lycka till! 😀 

  • Antigo­ne
    Tue 1 Nov 2022 23:10
    #2
    +1

    Grattis! Vad roligt att du tagit beslutet att bli mamma på egen hand! Precis som du skriver är ju tiden när man kan skaffa barn begränsad och jag går i liknande tankar själv, men har redan hunnit fylla 35 år 😊


    Man kan inte somna död och vakna upp levande!
  • Tue 1 Nov 2022 23:22
    #3
    +1

    Antigone, ja, tiden rinner iväg ibland. Helt plötsligt vaknar man upp och har åldrats 10 år. 
    inte för att stressa men om jag vore du så skulle jag nog börja med processen ändå så fort som möjligt, speciellt om du ska göra med regionsbetald behandling. Väntetiderna kan vara ganska långs har jag läst, och det är ju inte säker att det blir något på första försöket häller. Så det kan mycket väll bli så att du hinner bli klar med studierna innan du plussat. Som sakt, jag fick vänta 2 månader bara att få börja prata med någon o sen ska det utredas och massa sånt.

  • Tue 1 Nov 2022 23:28
    #4

    Oj, blev lite fel i mitt svar.. och så kan man inte redigera?..?
    svaret skulle vara till både Antigone och Anonym
    Sorry, ny på denna sida och lite att fundera ut 

  • Antigo­ne
    Tue 1 Nov 2022 23:36
    #5
    +1
    Carina90 skrev 2022-11-01 23:28:56 följande:

    Oj, blev lite fel i mitt svar.. och så kan man inte redigera?..?
    svaret skulle vara till både Antigone och Anonym
    Sorry, ny på denna sida och lite att fundera ut 


    Nej, det kan man tyvärr inte! Men jag förstod vad som var riktat till vem. Jag har ju lite mer bråttom än er andra, i och med att jag är äldre, men har nyligen gått igenom en separation och är inte redo att ta ett så stort beslut än. Först måste jag landa lite i mig själv, men inte för länge förstås. Hur som helst är jag glad för din skull och du har säkert en alldeles underbar resa framför dig, även om den är jobbig! Tror jag kommer satsa på insemination i Danmark om jag bestämmer mig för att skaffa barn på egen hand, så jag är inte orolig för långa väntetider. Tack för omtanken!
    Man kan inte somna död och vakna upp levande!
  • Wed 2 Nov 2022 00:09
    #6
    +1
    Antigone skrev 2022-11-01 23:36:39 följande:
    Nej, det kan man tyvärr inte! Men jag förstod vad som var riktat till vem. Jag har ju lite mer bråttom än er andra, i och med att jag är äldre, men har nyligen gått igenom en separation och är inte redo att ta ett så stort beslut än. Först måste jag landa lite i mig själv, men inte för länge förstås. Hur som helst är jag glad för din skull och du har säkert en alldeles underbar resa framför dig, även om den är jobbig! Tror jag kommer satsa på insemination i Danmark om jag bestämmer mig för att skaffa barn på egen hand, så jag är inte orolig för långa väntetider. Tack för omtanken!
    Jag lyssnar på podden Jag vill ha barn, där pratar de om massor av rellaterade ämnen, därbland danmark och äggdonation i ryssland. Nu är ju podden några år gammal så vissa saker har ju ändrats rent lagmässigt och sådant men de berättar om deras resor. Härligt tjejsnack om inte annat😉
  • Antigo­ne
    Wed 2 Nov 2022 01:10
    #7
    +1
    Carina90 skrev 2022-11-02 00:09:01 följande:
    Jag lyssnar på podden Jag vill ha barn, där pratar de om massor av rellaterade ämnen, därbland danmark och äggdonation i ryssland. Nu är ju podden några år gammal så vissa saker har ju ändrats rent lagmässigt och sådant men de berättar om deras resor. Härligt tjejsnack om inte annat😉
    Åh! Tack för tipset! Den får jag gå in och lyssna på 😃
    Man kan inte somna död och vakna upp levande!
  • Wed 2 Nov 2022 15:07
    #8
    Carina90 skrev 2022-11-01 20:10:21 följande:
    Efter att ha dejtat i flera år utan att ha hittat rätt man har nu min barnlängtan nått nya höjder. Man blir inte yngre och kärleken kan man hitta när som hälls men fönstret för barn är tyvärr begränsar så nu har jag tagit saken i egna händer och har kontaktat min barnmorskemottagning och fåt en tid om två månader för att påbörja resan att bli mamma. 
    Jag tycker du gör helt rätt som redan nu tar tag i frågan. Det kan ta år att utveckla en relation till punkten då barnfrågan ens kommer på bordet. Det är också runt mitten av 30-års-åldern det blir vanligare att framtida kärlekspartners redan har barn sedan innan och känner sig klara med den biten. I vart fall var det min erfarenhet som man.

    Det är svårt att säga hur lång tid det kommer ta. Det är olika från region till region. Västra Götaland hade väldigt långa köer sist jag hörde, upp till fyra år (!). Skåne stängde ner helt förra året för de fick slut på donatorsperma, men det berodde på pandemin så de är förmodligen igång igen. En del tar kontakt direkt med donatorer och då är det ju ingen väntetid på så sätt. Det är ett bra alternativ även på en del andra sätt, t.ex att en på förhand kan bilda sig en uppfattning om donatorn. Insemination på klinik har andra fördelar, t.ex om kvinnans fertilitet inte är på topp eller resväg om det råkar finnas en klinik i samma stad. Så det är olika vad som funkar bäst :) 
  • Fri 11 Nov 2022 22:25
    #9
    +1

    Hur gick det? Är själv inne på samma spår. 

  • Thu 17 Nov 2022 21:27
    #10
    Kitty8888 skrev 2022-11-11 22:25:09 följande:

    Hur gick det? Är själv inne på samma spår. 


    Har inte varit ännu, min tid är den 29/12 så får gå o rulla tummarna o binga bebisar på youtube så länge😂
  • Thu 29 Dec 2022 18:36
    #11
    Kitty8888 skrev 2022-11-11 22:25:09 följande:

    Hur gick det? Är själv inne på samma spår. 


    Hej. Kommer här med en uppdatering.


     


    Var på första mötet och undersökning i dag. 


     


    Först gick vi igenom min medicinska historia och hur jag har det runt om mig tex stöd av nära och kära, alkohol och nikotin. Sedan gjordes ett ultraljud av livmoder och äggstockar. 


    Eftersom jag precis fått en mensblödning så får jag åka in igen redan i morgon (dag 3) för provtagning av hormoner.


     


    Sedan har jag fått en spolning av äggledare inbokat i början av februari och sedan skickas remiss till fertilitetsclinik.

    Nu känns det som resan har börjat, hoppas bara slutdestinationen är önskvärd!

  • Anonym (B)
    Thu 29 Dec 2022 22:19
    #12

    Jag går i samma planer. Följer gärna tråden och era resor. 

  • Thu 29 Dec 2022 22:27
    #13

    Vill bara önska er alla lycka till och tipsa om föreningen "Femmis", där fick en god vän till mig mycket bra stöd och tips på resan till att bli förälder.

    www.femmis.se/

    Femmis är föreningen för frivilligt ensamstående föräldrar med donation är en ideell och partipolitiskt obunden förening. Föreningen består av personer i olika faser av processen att bli föräldrar som ensamstående med hjälp av assisterad befruktning med donator på eller från klinik.

Svar på tråden 32årig ensamstående, första mötet om två månader