• Mon 7 Nov 2022 21:25
    18287 visningar
    12 svar
    12
    18287

    "Allgerivänliga" stora hundraser

    Hej!
    Har någon tips på stora hundraser med mindre allergener? 


    Är allergisk men har tendens att vänja mig relativt snabbt om jag alltid är runt hunden (vilket jag kommer att vara).
    Är väldigt förtjust i just stora raser men har svårt att hitta vilka som finns och tips skulle vara väldigt uppskattat.


    Kanske någon annan som är allergisk och har egna upplevelser med någon speciell ras? Glad


    I like animals and nature and sometimes even people
  • Svar på tråden "Allgerivänliga" stora hundraser
  • Anonym (Samoj­ed)
    Mon 7 Nov 2022 22:29
    #1

    Min sambo är pälsdjurallergiker och vi har en samojed, funkar hur bra som helst :)

  • Anonym (Testa­t)
    Mon 7 Nov 2022 22:41
    #2

    Jag är väldigt allergisk mot hundar, men har träffat på tre raser jag tål. Eller åtminstone inte reagerade på öht på den tid jag träffade dom, inkl. klappade dom rejält. Det var lhasa apso, pudel och -ursäkta stavningen!- bichon frisset. Pudeln var ju den enda stora rasen av dom dock.

  • Mon 7 Nov 2022 22:45
    #3
    +1

    På skk:s hemsida har du presentation av alla raser. Den största allergivänliga jag kommer på på rak arm är riesenschnauzer. En brukshund som kräver mycket aktivering så det beror ju såklart på vad du vill göra med hunden också och vad som i övrigt är viktigt i hundägandet? 

    De som brukar kallas allergivänliga är raser som inte fäller. De kräver istället pälsvård. Men allergi är som du säkert vet individuellt. Jag har tex en kompis som bara tål långhåriga oavsett pälstyp (inkl samojed, som inte är en av de "klassiska" allergivänliga). Andra tål andra pälstyper bättre. 

  • Mon 7 Nov 2022 22:48
    #4

    Bearded collie tror jag förresten hör dit. 
    Beroende på vad du menar med stor finns ju även tex soft coated wheaten terrier, och storpudel. Inga jättar men inte småhundar. 

  • Anonym (Svant­e)
    Tue 8 Nov 2022 08:28
    #5

    Är labradoodle tillräckligt stor?

  • Tue 8 Nov 2022 16:19
    #6
    Anonym (Svante) skrev 2022-11-08 08:28:06 följande:

    Är labradoodle tillräckligt stor?


    Det är ingen ras, det är en blandras
  • LFF
    Wed 9 Nov 2022 10:09
    #7
    mandylikesanimals skrev 2022-11-07 21:25:10 följande:
    "Allgerivänliga" stora hundraser

    Hej!
    Har någon tips på stora hundraser med mindre allergener? 


    Är allergisk men har tendens att vänja mig relativt snabbt om jag alltid är runt hunden (vilket jag kommer att vara).
    Är väldigt förtjust i just stora raser men har svårt att hitta vilka som finns och tips skulle vara väldigt uppskattat.


    Kanske någon annan som är allergisk och har egna upplevelser med någon speciell ras? Glad


    Storpudel. Riesenschnauzer (behöver dock väldigt mycket aktivering då det är en bruksras). Polarhundarna brukar funka för många. 
  • Anonym (Svant­e)
    Wed 9 Nov 2022 14:33
    #8
    Deeru skrev 2022-11-08 16:19:05 följande:
    Det är ingen ras, det är en blandras
    Tror du TS misstycker?

    Populär och trevlig hund hur som helst, och hyfsat allergivänlig.


  • Wed 9 Nov 2022 15:26
    #9
    Anonym (Svante) skrev 2022-11-09 14:33:12 följande:
    Tror du TS misstycker?

    Populär och trevlig hund hur som helst, och hyfsat allergivänlig.
    Tycker inte att man ska uppmuntra till blandrasaveln, och kalla det inte för en ras när det är en blandras. Dessutom vad säger att en labradoodel är allergivängli och inte fäller som en pudel? Den kanske får labradorens fällande allergena päls i stället och så måste hunden omplaceras för att husse/matte blev för allergisk.
  • Anonym (Svant­e)
    Wed 21 Dec 2022 17:57
    #10
    Deeru skrev 2022-11-09 15:26:19 följande:
    Tycker inte att man ska uppmuntra till blandrasaveln, och kalla det inte för en ras när det är en blandras. Dessutom vad säger att en labradoodel är allergivängli och inte fäller som en pudel? Den kanske får labradorens fällande allergena päls i stället och så måste hunden omplaceras för att husse/matte blev för allergisk.
    En äkta labradoodle, avlad så i många generationer, är mer eller mindre "renrasig". en.wikipedia.org/wiki/Labradoodle

    Om man däremot korsar en pudel och en labrador kan första generationens avkomma bli lite olika.
  • Thu 22 Dec 2022 17:38
    #11
    Anonym (Svante) skrev 2022-12-21 17:57:19 följande:
    En äkta labradoodle, avlad så i många generationer, är mer eller mindre "renrasig". en.wikipedia.org/wiki/Labradoodle

    Om man däremot korsar en pudel och en labrador kan första generationens avkomma bli lite olika.
    Är den inte reggad i SKK så är det fortfarande en blandras. Finns ju inget som bevisar att det är 10onde "doodlen" i ledet det avlats på. Kan ju ha slunkit in vilken ras som helst där emellan tex
  • Thu 2 Mar 2023 14:03
    #12

    Min sambo är allergisk mot allt, björkpollen, häst, hö, katt, hund, äpplen etc etc. Katter går inte alls, inte ens de ?allergivänliga?. Två av våra hundar är små, den ene blandras av ?allergivänliga? tempelhundar men sambon reagerar med snuva när vi rakar hunden. Den stora hunden är mastiffras, sambon reagerade till en början, främst på valppälsen men efter cirka 14 dagar har allergin ?vant sig? och det blir lite sämre vid fällningssäsong bara. Enligt allergitest så är hund värre än katt men ändå reagerar allergin tvärtom 🤷🏻?♀️


    Skaffa inte bara hund utifrån vad du kan tänka dig tåla. Skaffa också en ras som passar ditt liv och vad för intressen du har jämfört rasens egenskaper. Jag tycker du ska läsa på SKK på raser som verkar intressanta och kolla om du kan få besöka uppfödare av rasen och testa på allergin. Lycka till med allt! Hoppas du finner din framtida bästa vän :)

Svar på tråden "Allgerivänliga" stora hundraser