• Olga Stevens Barnmorska Kry

    Kvinnans underliv - barnmorskan Olga svarar på alla dina frågor fram till 9/12 2022.

    De flesta kvinnor har någon gång upplevt obehag eller symptom som klåda, flytningar, irriterade slemhinnor eller obekväma lukter i underlivet. Men varför, vad är förväntat, vad är normalt eller avvikande? Och vad beror det på?
    Fram till den 9/12 kommer Krys barnmorska Olga Stevens svara på alla dina frågor om just detta! 
     
    Olga har tidigare jobbat på gynakuten, barnmorskemottagning och inom förlossningen. Hon har med andra ord en gedigen erfarenhet när det kommer till kvinnans underliv. 
    Passa på att få svar på din fråga!
     
    ______________
     
    Läs mer om kvinnohälsa: www.kry.se/kvinnohalsa/
     
    Behöver du vård? Träffa erfaren vårdpersonal direkt i Kryappen: app.kry.se/login
     
    I annonssamarbete med Kry
  • Svar på tråden Kvinnans underliv - barnmorskan Olga svarar på alla dina frågor fram till 9/12 2022.
  • Anonym (Svider)

    Jag födde vaginalt för 12 veckor sedan, fick grad 3 bristning och ända sedan dess så tycker jag att det svider i vulvan i ?vecken? mellan inre och yttre blygdläppar. Det har svidit olika mycket sen förlossningen och just nu svider det mer. Det är värst direkt efter jag duschat ( duschar max 1 gång/ dag och då är jag noga med att inte ha duschstrålen direkt på underlivet.  Jag smörjer in med intimolja innan varje duschning och direkt efter duschen smörjer in med DR Warming feta intimkräm som rekom. av min gynekolog. Min gynekolog ser inte svamp i underlivet + svampodling kommit tillbaka negativt. Slemhinnorna ser fina ut och bristningen har läkt fint säger min gynekolog.

    Nu undrar jag hur länge det brukar svida i vulvan efter förlossning? Jag fick inga stygn i vulvan där det svider utan endast nedre delen av slidöppningen och mellangård/sfinkter. Är det vanligt? jag ammade endast första 2 veckorna efter förlossning men gav upp efter det då bebis sög aldrig utan amningsnapp och han slog bort den med huvudet flera gånger per amningsförsök. 

    Avslaget försvann helt efter 5 veckor och har sedan dess haft min andra mens så hormonerna borde vara hyfsad bra nivå?? Det svider som sagt flera gånger under dagen och svider jättemycket i ca 15 min efter varje duschning. 
    Har du varit med om patienter som upplevt sveda så lång tid efter förlossning trots att de inte ammar?

  • Anonym (....)

    Jag har några gånger fått som en böld innanför de yttre blygdläpparna, på sidan. De har gått att klämma, som en finne, men det har gjort galet ont. Denna gång har jag fått en som inte försvinner, har nog haft den i två veckor. När jag försöker klämma den kan det ibland komma blod. Den ömmar när jag trycker på den men i övrigt känner jag inte av den. Bör jag kolla upp det?

  • Anonym (Jag)

    Har kopparspiral sen två år men vill ta ut den, kan jag göra det själv?

  • Anonym (Kvinnafödd85)

    Jag har haft fast förhållande sedan snart 15 år. Vi har haft ett bra sexliv hela tiden medans nu snart ett år har vi inte kunnat ha vaginalsex utan att det gör ont. Dom senaste månaderna har det inte gått alls och inte iheller med fingrarna trots att jag är upphetsad och våt eller att jag kan få in en tampong. Vad skall vi göra. Jag börjar bli frustrerad att det inte fungerar.

  • Anonym (L)

    Hej!
    För ett år sedan gjorde jag en medicinsk abort (då 21 år) och i samband med detta genomförde barnmorskan ett vaginalt ultraljud, där hon sa att jag hade en vätskefylld cysta på ena äggstocken. Hon sa att det var helt ofarligt och att jag inte behövde göra någonting åt det. Jag har inte känt av detta eller haft några problem med cystan. Fick inte reda på hur stor den var.


    Innan jag blev gravid åt jag p-piller, blev gravid för att jag hoppade av pillerna i några veckor-en månad. 


    Sedan började jag googla och oroa mig för äggstockscancer. Tror du att jag kan lita på barnmorskan? Hon var ganska gammal, över 50 år, så jag antar att hon arbetat länge inom yrket men kan ändå inte låta bli att noja över detta. 

  • MagganTop

    Jag födde mitt första barn (vaginalt) i oktober 2021. En drömförlossning som gick fort och utan smärtlindring eller komplikationer. nu väntar jag mitt andra barn som är beräknad i januari. 

    jag har mer oro denna gång och är rädd för hur kroppen klarar en ny förlossning såpass tätt inpå. vilka risker finns med att föda tätt? 


     

  • Anonym (Ida)

    Hej!
    Jag har väldigt länge (sedan 25-års åldern, är 35 idag) börjat känna att jag luktar otroligt mycket mellan benen. Har haft BV för 15 år sedan och doften påminner inte om det, utan det luktar mer STARKT. Mina flytningar är rätt tjocka och vita och luktar typ stark filmjölk. Har ingen klåda, och tvättar mig en gång om dagen. Måste använda intimtvål, intimolja tar inte bort doften. Har gått perioder där jag bara tvättat mig med ljummet vatten men har inte hjälpt utan bara gjort att doften aldrig försvunnit. Har testat lactal balans i perioder men hjälper inte, för jag förstår heller inte vad som är fel. Det luktar inte fisk utan mer en stark doft av kön och underliv, så pass att luktar igenom byxorna. och att byxorna luktar illa efteråt. Snälla, jag börjar bli desperat för jag skäms ju. Vad kan vara fel?

  • Anonym (Anonym)

    hej,
    Jag har i flera år kämpat med Bartolonit.. den är återkommande i olika intervall. Nu senast bara 1 månad efter varandra. Mitt senaste ingrepp gick inte att göra under lokal bedövning utan läkaren ville hellre tömma bölden under sövning. Då jag nu är gravid i v. 32 togs beslutet att istället göra det under spinal. Jag har just nu en word-kateter som gör superont. Den ska sitta i 10 dagar.
    - kommer min kropp någonsin läka från det här?
    - hur är mina chanser att det inte ska komma tillbaka innan förlossningen om ca 8 veckor? Livrädd för detta. 
    - vad kan jag själv göra för att hjälpa kroppen/undvika liknande utfall?
    - Nu när man skurit i området, sytt, etc kommer kroppen själv någonsin skapa en egen utväg för körteln? Jag tänker på om man nu förstört den 'naturliga' utvägen för ansamlingarna genom dem tidigare ingreppen som gjorts.
    Tacksam för ditt svar.

  • Anonym (flytningar)

    Hej!
    Jag tycker mina flytningar är jobbiga. Det är mycket och luktar mycket så som någon skrev. Nej, ingen svamp eller så, utan jag är en sån som har sådana med lute starkare lukt. Märks av mer när jag har byxor som sitter åt mer. 

    Jag undrar kan jag använda menskopp för flytningarna? Eller ska menskoppen bara användas för mens? Varför i så fall? Vilka nackdelar kan det finnas? 

    Tampong känns inte bra att använda för flytningar för det torkar ut. Trosskydd funkar inte så bra det heller. 

  • Anonym (Tätt)
    MagganTop skrev 2022-11-09 15:28:35 följande:

    Jag födde mitt första barn (vaginalt) i oktober 2021. En drömförlossning som gick fort och utan smärtlindring eller komplikationer. nu väntar jag mitt andra barn som är beräknad i januari. 

    jag har mer oro denna gång och är rädd för hur kroppen klarar en ny förlossning såpass tätt inpå. vilka risker finns med att föda tätt? 


     


    Jag har 14 mån mellan mina första och det var för mig inga problem men båda förlossningarna var komplikationsfria. Bm påpekade aldrig att det skulle vara något speciellt med den intervallen. 
    Förlossningar är  så olika och att ha flera år mellan behöver inte betyda att det blir bättre med nummer två. 
    Du behöver inte oroa dig i onödan, det går nog bra. Men andra ggn minns man plötsligt att jaa just det var så här ont det gjorde! Men man klarar det ändå. 
    .. 
Svar på tråden Kvinnans underliv - barnmorskan Olga svarar på alla dina frågor fram till 9/12 2022.