• Tue 8 Nov 2022 18:56
    2042 visningar
    5 svar
    5
    2042

    Skjuter upp saker

    Jag är en person som gärna skjuter upp saker som är jobbiga att göra. Så länge jag inte gör dom så hänger det över mig. Det tar mental energi att göra sakerna tex söka jobb, men det tar också energi att ha dom hängande över sig....
    Jag skjuter upp saker för att jag tvivlar på att jag klarar dom. Jag märker mång gånger att det var väl inte så svårt eller det va svårt men det gick till sist iaf.... Att jag ofta överdriver o förstorar problemen och ser svårigheter hellre än lösningar. 
    Sedan så ger jag lätt upp om det kommer ngt hinder, tex teknik som strular när man ska fylla i en ansökan.
    En svårighet är att jag vill gärna göra rätt, om jag gör fel så känner jag mig dålig, att det är jag som är fel.....Jag är hård emot mig själv. Har ändå börjat och försöka berömma mig själv när jag fått klart saker eller försökt och göra saker...och det har bra effekt.
    Och så har jag svårt för att ta hjälp, för att jag skäms, jag tycker att jag borde klara av det själv. Fast ibland så skulle jag bara behöva lite rådgivning eller peppning men oftast inte att ngn gör det  åt mig. Det är mera att dagarna går och jag gör allt utom det vikigaste, utan gör mindre viktiga saker och nöjessaker istället... Men gör inte det som är allra viktigast.
    Det skulle ändå vara bra om jag hade en person och stå till svars för att jag fått gjort det som jag planerat för dagen och inte bara slappat och glott på tvprogram eller facebook etc. Oftast blir det mer stress, ännu mera att göra om man inte gör saker i god tid...
    Jag är en motivationsstyrd person och att känna gemenskap och göra saker med andra är det som får mig att göra saker och då känns det tungt att ensam
    fixa 


    Har ni några tips?
  • Svar på tråden Skjuter upp saker
  • Tue 8 Nov 2022 19:13
    #1

    Vi är nog många som ibland skjuter upp att göra vissa saker för att det är tråkigt eller av någon annan anledning.

    Jag borde göra mig av med en pryl som hamnat på mitt kontor, men har nu skjutit upp det så länge att jag bett en kollega att tjata på mig med jämna mellanrum om att ta itu med detta. Nästa gång hon kommer och skäller på mig kanske jag faktiskt agerar hahaha! Detta är inte viktigt eller bråttom på något sätt, men kanske just därför händer det aldrig. Har du ingen som kan hjälpa till att gnälla på dig? 

    Har även en kompis som ibland textar och frågar om mitt projekt X (för att jag har bett henne att fråga om det), och då känns det skönt att kunna rapportera om framsteg, även om hon egentligen struntar fullständigt i hur det går med X men jag låtsas att hon tycker att det är viktigt hahaha, jättelöjligt, men hjälper lite av någon konstig anledning. Annars kör jag ibland med att om jag bara skärper mig och fixar X nu, så får jag ta ett glas vin sen.

    Fast oftast tänker jag bara, åh så skönt det ska bli när jag fixat detta och slipper tänka på det längre, och jag bara gör det. 

  • Anonym (Mindl­er)
    Tue 8 Nov 2022 19:21
    #2

    Du prokrastinerar helt enkelt. Eller? För det är inte så att du inte vet vad du har att lösa och vad som behöver utan du väljer aktivt att göra annat eller i alla fall inte göra det du själv känner att du borde?
    Vad är prokrastinering, och hur slutar jag med det? (teraply.se)

  • Sat 12 Nov 2022 01:45
    #3

    Tack Mindler, det var en jättebra länk, jag kände verkligen igen mig. Stämmer in på i princip allt prokrastering.... så ska ta till tipsen....=)

  • Anonym (Mindl­er)
    Sat 12 Nov 2022 07:06
    #4
    +1
    Earlgrey skrev 2022-11-12 01:45:47 följande:

    Tack Mindler, det var en jättebra länk, jag kände verkligen igen mig. Stämmer in på i princip allt prokrastering.... så ska ta till tipsen....=)


    Ingen orsak! Och det är inget ovanligt att ha den sortens beteendemönster. Däremot om man "fastnar", har extremt svårt för till och med den enklaste sortens beslutsfattande och förmåga att prioritera så kanske man behöver hjälp med att skapa struktur. Eller bestämma sig för att skapa en struktur. Sen om det är ett schema på kylskåpet där man delar in sin dag i block, om man börjar skriva listor, om man behöver stöd utifrån får vara beroende på nivån och vad man behöver. Lycka till!
  • Tue 22 Nov 2022 19:47
    #5

    Tack Mindler, det är verkligen ett stort problem för mig och listor är något jag brukar skriva men det är mera för att kunna bocka av... jag sätter inte någon deadline.... men vissa saker har ju deadline i sig själv men jag skriver inte ner en specifik dagsplanering....  det skulle jag behöva bli bättre på.... har i alla fall försökt börja dagen efter frukost och påklädning etc med att göra några viktiga saker sen pausa efter en stund.

Svar på tråden Skjuter upp saker