• Sun 20 Nov 2022 18:13
    3800 visningar
    10 svar
    10
    3800

    Energi och att inte orka

    Som rubriken lyder. Jag är 40 år, och visst, ett sk prestationsjobb som tar mkt energi, men lever utan barn och har goda relationer runt om mig, tränar och tar hand om mig. Har tid för återhämtnin. men-upplever att vissa dagar tar energin bara slut. Som idag. fick boka av träningspass, samt en promenad med en kompis som jag verklgien ville gå på . Jag kommer bara inte ur soffan. Är inte ledsen eller nedstämd, men har bara noll kraft och energi Och har slappat  hela dagen. de tär så svårt att förutse sådanadär dagar, men är noga med att planera in dagar då jag inte gör eller presterar så mkt, men detta känns lite jobbigt/konstigt ändå. Dricker jag minsta lilla är det kört. Ett glas vin en dag tex (dricker inte mer än så) och dagen efter blir förstörd. Hur kan man vara såhär känslig? Någon som känner igen sig?

  • Svar på tråden Energi och att inte orka
  • Anonym (Jo)
    Sun 20 Nov 2022 19:01
    #1

    Som svärmor brukar säga, en dag blir man äldre också.

  • Sun 20 Nov 2022 19:02
    #2
    +1

    Hmm...å ena sidan är det nog normalt att bli rejält trött ibland men att knappt orka upp ur soffan är en annan sak. Har du kollat upp järnvärden och sådant? Sover du ordentligt? Äter du bra? Hoppas du blir piggare snart.

  • Anonym (Mörke­r)
    Sun 20 Nov 2022 20:34
    #3

    Lätt höstdepression?

  • Sun 20 Nov 2022 20:47
    #4
    Anonym (Mörker) skrev 2022-11-20 20:34:35 följande:

    Lätt höstdepression?


    Alltså, känner ring inte nere/deppig.
    däremot märker jag att de få ggr jag dricker ett glas vin-totalt däckad dagen efter. Mer än så borde man tåla tycker jag, när det handlar om 1-2 glas / vecka...
  • Sun 20 Nov 2022 22:06
    #5

    Gå på en allmän hälsokoll, ta lite blodprover, ät d-vitamin och sluta drick det där vinet om du blir så däckad.

  • Sun 20 Nov 2022 22:13
    #6

    Känner delvis igen mig. 

    En början kan vara att, som någon nämner, att boka tid till hälsokontroll för att kolla hur det ligger till med Hb, levervärden osv.

    Kan vara bra att få det på pränt.

  • Anonym (Mörke­r)
    Mon 21 Nov 2022 09:11
    #7
    +1
    Aurora h skrev 2022-11-20 20:47:57 följande:
    Alltså, känner ring inte nere/deppig.
    däremot märker jag att de få ggr jag dricker ett glas vin-totalt däckad dagen efter. Mer än så borde man tåla tycker jag, när det handlar om 1-2 glas / vecka...
    Ett tips att kolla druvorna i vinet, är själv superkänslig för vissa druvor. Det kan ha kommit nånstans runt 40.
  • Anonym (prest­ations­inrikt­ad)
    Mon 21 Nov 2022 10:25
    #8

    TS, du låter väldigt prestationsinriktad. Det kan vara så enkelt att du vanligtvis inte lyssnar på din kropps mer subtila signaler om att du behöver vila, dra dig undan och bara vara istället för att ta hand om dig som också ofta innebär prestationstänk. 

  • Mon 21 Nov 2022 19:52
    #9
    +2
    Anonym (prestationsinriktad) skrev 2022-11-21 10:25:30 följande:

    TS, du låter väldigt prestationsinriktad. Det kan vara så enkelt att du vanligtvis inte lyssnar på din kropps mer subtila signaler om att du behöver vila, dra dig undan och bara vara istället för att ta hand om dig som också ofta innebär prestationstänk. 


    Ligger nog mkt i det...tack för era inlägg... vitaminer är inköpta  och tar det mer lugnt .... börjar där :)
Svar på tråden Energi och att inte orka