• Wed 23 Nov 2022 10:53
    1568 visningar
    5 svar
    5
    1568

    Upprepade missfall och IVF

    Hej! Jag och min sambo började våran resa januri 2019 och blev snabbt gravida. Har sen dess haft 3 middfall/ma aldrig sett hjärta på ultraljud och max 3 mån mellan varje graviditet.
    Senaste var förra året och sen dess inte ett plus i sikte trots fertilitetsudredning som säger det inte är något fel.

    Eftersom vi inte plussat på över ett år kommer vi nu få göra IVF.
    Finns det någon som varit med om liknande?

  • Svar på tråden Upprepade missfall och IVF
  • Wed 23 Nov 2022 14:30
    #1

    Har du inte fått nån medicin som kan hjälpa? Annars kommer inte IVF hjälpa heller. Du kan ju bli spontant gravid så felet ligger ju inte där. Hoppas verkligen du får en tillmötesgående klinik som skriver ut medicin som kan förhindra m.f. Du måste även kolla ditt TSH. Det bör absolut ligga under max 2 även om vården säger att ända upp till 3,5 är okey.

  • Wed 23 Nov 2022 14:43
    #2
    Jag är bara jag skrev 2022-11-23 14:30:25 följande:

    Har du inte fått nån medicin som kan hjälpa? Annars kommer inte IVF hjälpa heller. Du kan ju bli spontant gravid så felet ligger ju inte där. Hoppas verkligen du får en tillmötesgående klinik som skriver ut medicin som kan förhindra m.f. Du måste även kolla ditt TSH. Det bör absolut ligga under max 2 även om vården säger att ända upp till 3,5 är okey.


    Nej ingen medicin eftersom allt ser bra ut. Så vet inte vad det skulle vara för medicin. IVF får vi göra eftersom det gått över ett år sen vi plussade och inget händer. Men såklart kommer det inte garantera att det inte blir fler missfall
  • Wed 23 Nov 2022 15:05
    #3
    Anna7 skrev 2022-11-23 14:43:45 följande:
    Nej ingen medicin eftersom allt ser bra ut. Så vet inte vad det skulle vara för medicin. IVF får vi göra eftersom det gått över ett år sen vi plussade och inget händer. Men såklart kommer det inte garantera att det inte blir fler missfall
    Vid 3 eller fler missfall är det alltid nåt fel och det vanligaste är nåt fel hos kvinnan. Jag är så less på svensk offentlig sjukvård vad gäller det! Så få som får en ordentlig utredning och medicin. Jag hade själv aldrig fått barn om jag inte fått rätt medicin i rätt dos. Som minimum bör du få Levaxin om ditt TSH överstiger 2 och Trombyl och extra hög dos progesteron. 
  • Wed 23 Nov 2022 15:49
    #4
    Jag är bara jag skrev 2022-11-23 15:05:27 följande:
    Vid 3 eller fler missfall är det alltid nåt fel och det vanligaste är nåt fel hos kvinnan. Jag är så less på svensk offentlig sjukvård vad gäller det! Så få som får en ordentlig utredning och medicin. Jag hade själv aldrig fått barn om jag inte fått rätt medicin i rätt dos. Som minimum bör du få Levaxin om ditt TSH överstiger 2 och Trombyl och extra hög dos progesteron. 
    Min tsh va på 1,6 och progesteron prov visade ingenting.
    Visade din utredning nånting? Eftersom du fick medicin? 
  • Wed 23 Nov 2022 16:18
    #5
    Anna7 skrev 2022-11-23 15:49:03 följande:
    Min tsh va på 1,6 och progesteron prov visade ingenting.
    Visade din utredning nånting? Eftersom du fick medicin? 
    Jag hade inte rätt till utredning, men hade haft 2 m.f med egna ägg och 2 med donatorembryon så då förstod läkarna att nåt var fel. Nåt som är ganska vanligt är överaktivt immunförsvar. Dvs kvinnans kropp angriper embryot i tron att det är nåt främmande skadligt. Jag fick redan Prednisolon  pga ÄD, men de dubblade dosen efter mitt andra m.f och då fick jag barn. Svenska läkare tror dock inte på detta alls om man inte råkar träffa på en privat läkare som skriver ut Prednisolon. Men Trombyl eller andra blodförtunnande brukar man få efter upprepade m.f eftersom en orsak kan bara blodproppar i moderkakan. Extra progesteron får många också. Det kommer du få efter IVF hur som helst, men det skulle inte skada med extra. Jag tex krävde dubbel dos progesteron för att ens bli gravid.
    Tsh 1,6 är godkänt, men bör tas om. Vid graviditet stiger ofta värdet också så det får man hålla koll på.
Svar på tråden Upprepade missfall och IVF