• Wed 23 Nov 2022 19:33
    1913 visningar
    8 svar
    8
    1913

    Tål inte deodorant

    För något år sedan började jag få kliande/ svidande utslag under armarna. Jag provade flera olika deodoranter men inget hjälpte och till sist gav jag upp.

    Numera tvättar jag mig under armarna ett par gånger under dagen samt att jag duschar på kvällen. Det fungerar ju men är lite knöligt att behöva ta av sig på överkroppen, det är ju inte alltid det finns bra förutsättningar.

    Min fråga är därför om ni har några tips att ge mig? Jag vet att man ska kunna göra egen deo med kokosolja mm men jag tycker att det verkar krångligt och kladdigt. Har jag fel?

    Finns det något som är effektivt men snällt mot huden? Alla tips mottages tacksamt.

  • Svar på tråden Tål inte deodorant
  • Wed 23 Nov 2022 19:40
    #1

    Jag kände någon som svor på att Thai-deon var bra i det syftet.

  • Wed 23 Nov 2022 19:55
    #2

    Tack för tipset!

  • Kockob­ello
    Wed 23 Nov 2022 20:01
    #3

    Dr Hauschka brukar ha bra produkter.

    www.apotea.se/dr-hauschka-sage-deodorant-50-ml

  • Wed 23 Nov 2022 20:10
    #4

    Tack!

  • Wed 23 Nov 2022 23:16
    #5

    Sluta raka

  • Thu 24 Nov 2022 11:18
    #6
    Drottningen1970 skrev 2022-11-23 23:16:17 följande:

    Sluta raka


    Jag slutade raka direkt när jag fick besvären i hopp om att det skulle hjälpa, men det har det tyvärr inte gjort.
  • Thu 24 Nov 2022 12:09
    #7

    Har en känslig hud som ibland reagerar på olika saker och ibland blir det extrem klåda och svid i armhålorna och trodde också att det var att jag inte tålde deon, men det har visat sig att det inte var riktigt så svart eller vitt. Utan det var mer lite på samma sätt som huden i ansiktet ibland också blir överkänslig och nästan "inflammerad" och inte ens tål vatten. Visst var det deon som den reagerade på när det blev för mycket, men precis som jag inte i allmänhet behöver utesluta vatten på huden alltid har jag inte behövt sluta med deo. Det som fungerar för mig när det börjar klia i armhålorna är något så enkelt som att duscha på kvällen och se till att smörja in armhålorna med en riktigt vårdande och för känslig hud och parfymfri hudkräm (Cetaphil's olika för extra känslig hud brukar min gilla) och tillfälligt byta till en oparfymerad extra mild deo (de är inte alls lika effektiva men mycket bättre än inget) - men det allra viktigaste är hudkrämen, gör jag inte det steget hjälper inte deo bytet. Det är också det viktiga när annan hud får spel, men när det är ansiktet är det lite tvärt om - rejäl och extra vårdande nattkräm på kvällen och dusch på morgonen. Apoteket har en deo som varken innehåller parfym, aluminium eller alkohol något som de flesta brukar innehålla (från Apoliva, den de har från ACO som heter extra sensitiv skulle jag inte tåla i känsligt läge då den innehåller både parfym och rapsolja medans den från Apoliva är parfymfri och med sheasmör - så ibland är det väldigt specifikt). Så väldigt effektiv är den inte naturligtvis men mycket mer än att inte använda någon alls. Att hålla på och tvätta av sig flera gånger om dagen låter ju ganska jobbigt och kan även förvärra om man har känslig hud. 

    Det kan vara värt att prova, men det gäller naturligtvis att hitta en hudkräm som funkar för ens hud, det finns många som bara gör det värre för mig trots att de ska vara milda och för känslig hud osv, själv fungerar det inte med sådant som innehåller rapsolja eller lanolin, de får heller inte vara för feta. Kokosolja tål jag heller inte på huden, den blir irriterad och uttorkad. Brukar tyvärr inte tåla det mesta som säljs inom hälsokosten när det gäller hudvård. 

  • Torna
    Thu 24 Nov 2022 16:48
    #8

    Jag får så av alla deos förutom en - Rexona black/white i sprayform. Vet inte om den är extra mild eller något, men det är den enda jag inte får utslag av. Annars körde jag babypuder, det gjorde att jag inte svettades om jag inte ansträngde mig väldigt mycket, och gjorde huden mjukare.

Svar på tråden Tål inte deodorant