• Anonym (Npf)
    Thu 24 Nov 2022 11:51
    4082 visningar
    29 svar
    29
    4082

    Arbetsliv och diagnos

    Är det någon här som har tex Adhd eller autism eller känner någon som upplever svårigheter i arbetslivet? Både att hitta ett jobb Men även prestera bra på arbetet
    vad jobbar ni isåfall med och har ni fått någon hjälp eller stöd?

  • Svar på tråden Arbetsliv och diagnos
  • Fri 25 Nov 2022 07:04
    #11
    Anonym (Npf) skrev 2022-11-24 11:51:18 följande:
    Arbetsliv och diagnos

    Är det någon här som har tex Adhd eller autism eller känner någon som upplever svårigheter i arbetslivet? Både att hitta ett jobb Men även prestera bra på arbetet
    vad jobbar ni isåfall med och har ni fått någon hjälp eller stöd?


    Även en människa utan lämplig högskoleutbildning eller yrkeshögskoleutbildning kommer ha svårt att hitta ett någorlunda jobb. 

    Så mitt råd är att hitta en sådan utbildning som du känner passar dig. Gymnasieexamen räcker ingenstans längre,  det blir mer o mer krav på kompetens därav varför det kommer mer o mer utbildningar på högskolor o yrkeshögskolor
  • Anonym (Kfnf)
    Fri 25 Nov 2022 13:08
    #12

    Det bästa är nog att du hittar något du tycker är roligt. Fast det gäller ju alla.

  • Anonym (Npf) Trådstartaren
    Fri 25 Nov 2022 13:16
    #13

    Fast nu undrar jag andras erfarenheter med diagnos i arbetslivet och inte tips till mig

  • Anonym (Kfnf)
    Fri 25 Nov 2022 13:33
    #14

    Ja jag har själv provlem.

  • Anonym (Kfnf)
    Fri 25 Nov 2022 13:34
    #15

    Inte npf men andra psykiska problem som gör att jag fick anpassa mig efter 

  • Anonym (Kfnf)
    Fri 25 Nov 2022 13:35
    #16

    Pandas är ju inte npf men ändå diagnos så det kvittar väl. Däeför skrev jag så. För att berätta hur jag gjort. Ursäkta då.

  • Anonym (Npf) Trådstartaren
    Fri 9 Dec 2022 14:30
    #17

    Någon mer?

  • Anonym (Uu)
    Fri 9 Dec 2022 14:58
    #18

    Har en på jobbet med det som förr hette Aspergers. Hur han upplever jobbet vet jag så klart inte men han är en del av arbetslaget och ger intryck av att trivas. Får lönebidrag. Kan fastna i vissa uppgifter och bli ineffektiv, men det är ju det bidraget ska täcka upp för. Det jobb han utför blir bra (Bokföring). 


    Vi har några på jobbet som är svåra att samarbeta med. Med dem funkar han inte alls. Både han och de behöver fingertoppskänsla och ingen av dem har det. Vad jag vet fick han jobbet med hjälp av kommunen. 


    Jobbade på ett annat ställe med en annan med Asperger och lönebidrag. Känns taskigt att säga, men den intelligens som killen på mitt nuvarande jobb har, som gör att han funkar, fanns inte riktigt hos den här andra. Det krävdes ganska mycket ledning och anpassningar för att han skulle funka på jobbet, även med ganska enkla praktiska uppgifter. Han kunde göra det men hade svårt att förstå och komma ihåg instruktioner. Men jag tror att han hade andra diagnoser också och hade svårt att ha ett fungerande privatliv också. Han blev anställd genom att han kände en på det stället.

  • Anonym (Npf) Trådstartaren
    Fri 9 Dec 2022 17:56
    #19
    Anonym (Uu) skrev 2022-12-09 14:58:21 följande:

    Har en på jobbet med det som förr hette Aspergers. Hur han upplever jobbet vet jag så klart inte men han är en del av arbetslaget och ger intryck av att trivas. Får lönebidrag. Kan fastna i vissa uppgifter och bli ineffektiv, men det är ju det bidraget ska täcka upp för. Det jobb han utför blir bra (Bokföring). 


    Vi har några på jobbet som är svåra att samarbeta med. Med dem funkar han inte alls. Både han och de behöver fingertoppskänsla och ingen av dem har det. Vad jag vet fick han jobbet med hjälp av kommunen. 


    Jobbade på ett annat ställe med en annan med Asperger och lönebidrag. Känns taskigt att säga, men den intelligens som killen på mitt nuvarande jobb har, som gör att han funkar, fanns inte riktigt hos den här andra. Det krävdes ganska mycket ledning och anpassningar för att han skulle funka på jobbet, även med ganska enkla praktiska uppgifter. Han kunde göra det men hade svårt att förstå och komma ihåg instruktioner. Men jag tror att han hade andra diagnoser också och hade svårt att ha ett fungerande privatliv också. Han blev anställd genom att han kände en på det stället.


    Jobbade dem kvar länge och var det något ni andra stördeS av i ert arbete eller accepterade ni bara det?
  • Anonym (Autis­m o adhd)
    Fri 9 Dec 2022 18:15
    #20
    +1

    Jag har autism och adhd. Har stått utanför arbetsmarknaden i många år. Pluggat olika saker men aldrig blivit klar. Innan jag fick barn läste jag till webbutvecklare som var på 2 år och lyckades gå klart. Efter föräldraledighet fick jag anställning som kodare. Sökte jobbet på egen hand och trivs väldigt bra med både arbetsgivaren, kollegorna och mina uppgifter. Jobbar sedan sommaren bara deltid. Det funkar bäst för mig nu men planen är att på sikt komma tillbaka till heltid. 

  • Anonym (Uu)
    Fri 9 Dec 2022 18:53
    #21
    Anonym (Npf) skrev 2022-12-09 17:56:48 följande:
    Jobbade dem kvar länge och var det något ni andra stördeS av i ert arbete eller accepterade ni bara det?

    Den på mitt förra jobb, som hade lite större problem hade en kort anställning och kom inte tillbaka när den var avslutad. Jag vet att han aldrig har haft en fast anställning, är typ 35-40 år. Jag hade nog stört mig i längden tyvärr. Det blev fel lite för ofta för att man skulle orka med i längden. Jag tror han skulle behöva ett jobb där han gör exakt samma sak varje dag. 


    Den på mitt nuvarande jobb har varit hos oss över tio år. Är fast anställd. Några irriterar sig när han fastnar i detaljer och några kan fnissa lite bakom ryggen på honom eftersom han ibland beter sig lite okonventionellt (men aldrig otrevligt!). Men vi är många som gillar honom också. Jag skulle säga att vad folk tycker om honom beror på hur pass öppen man är inför personer som inte till 100% följer normen - om man kan se förbi det som kan verka lite ovanligt eller om man hakar upp sig på det. 

  • Anonym (Astri­d)
    Sat 10 Dec 2022 06:40
    #22
    +1

    Det är så individuellt beroende på grad. Bara för att personen har autism eller adhd innebär inte per automatik att personen har stora svårigheter och inte är självgående kapabel till att jobba. En vän till mig har autism dyslexi med två barn och ska börja plugga till polis utan stöd från samhället, visserligen får kämpa lite extra hårdare än andra blod svett och tårar. En annan väninna har autism adhd jobbar inom bilbranschen men har stöd via kommunen och vill helst jobba ensam och det funkar fin fint. En annan adhd med koncentrationssvårigheter praktiserat som målare fått stöttning via arbetsförmedlingen och är nu färdigutbildad målare med fast tjänst. De som behöver stöttning får det om de är i behov av det. Frågar du av egen orsak? Varför jag frågar är för att folk måste sluta googla sig fram för att sluta dra alla över en och samma kam pga etiketter. 

  • Anonym (Kansk­e)
    Sat 10 Dec 2022 07:26
    #23
    +1

    Jag har ett barn med autism, och känner igen många av barnets problemområden från min egen uppväxt, men jag har ingen egen diagnos. Jag har funderat på att begära utredning men det är personalbrist inom psykiatrin så det har inte känts angeläget nog.
    Jag jobbade nästan 18 år på ett ställe innan de lade ner av ekonomiska orsaker under pandemin. Det var ironiskt nog inom e-handelsbranschen som blomstrade, men kunderna flyttade för att de fick lägre pris på andra ställen. Jsg trivdes bra med de flesta av mina arbetskamrater, även om de som blev långvariga sällan var de som inte riktigt passade "normen" på olika sätt. Jobbet varierade mellan kontorssyslor, lagerarbete och arbete med maskiner.
    I ca ett halvår var jag arbetslös och pluggade komvux medan jag sökte alla jobb jag hade utbildning nog för. Blev kallad på några intervjuer med inget hände. Fick jättejobbiga besked runt jul och crashade mentalt. Fick hjälp av ett ombud att ordna upp det mest akuta, vilket resulterade i att ombudet rekommenderade mig gör ett vikariat på sitt kontor. Satt i deras reception ett halvår och fick så mycket positiv feedback, men valde endå att sluta när jag fick erbjudande om ett årslångt vikariat. Orsaken var att det fanns en massa förväntningar på att jag skulle göra saker som inte fanns i arbetsbeskrivningen, för det hade den utbrända receptionisten aaaaalltid gjort. Ja, det hade hon, och se vart det ledde...
    Nu är jag administratör för en ideell förening och känner mig ute på gansk djupt vatten. Jag slipper stressande människorelationer, det är bara att stänga dörren, men har inte riktigt någon att fråga om kniviga frågor som givetvis kom fram min första vecka ensam där.

  • Anonym (Npf) Trådstartaren
    Sat 10 Dec 2022 12:51
    #24
    Anonym (Astrid) skrev 2022-12-10 06:40:05 följande:

    Det är så individuellt beroende på grad. Bara för att personen har autism eller adhd innebär inte per automatik att personen har stora svårigheter och inte är självgående kapabel till att jobba. En vän till mig har autism dyslexi med två barn och ska börja plugga till polis utan stöd från samhället, visserligen får kämpa lite extra hårdare än andra blod svett och tårar. En annan väninna har autism adhd jobbar inom bilbranschen men har stöd via kommunen och vill helst jobba ensam och det funkar fin fint. En annan adhd med koncentrationssvårigheter praktiserat som målare fått stöttning via arbetsförmedlingen och är nu färdigutbildad målare med fast tjänst. De som behöver stöttning får det om de är i behov av det. Frågar du av egen orsak? Varför jag frågar är för att folk måste sluta googla sig fram för att sluta dra alla över en och samma kam pga etiketter. 


    Har själv flera kompisar med diagnos autism då och vi alla tog studenten i somras och dem har inte haft jobb på hela hösten och tar hjälp av arbetsförmedlingen. Jag själv har också en diagnos men har ett jobb inom det jag är utbildad i Utan stöd.  har tagit längre tid för mig att komma in i arbetet men nu går det okej
  • Anonym (Npf) Trådstartaren
    Sat 10 Dec 2022 12:57
    #25

    Vill bara veta om folk med diagnos brukar ha problem 

  • Anonym (Astri­d)
    Sat 10 Dec 2022 13:38
    #26
    Anonym (Npf) skrev 2022-12-10 12:57:32 följande:

    Vill bara veta om folk med diagnos brukar ha problem 


    Ok såg nu vad du svarat parallellt till de andra, du är med andra ord en statistik hobby fiskare. Alla har väl problem svårigheter styrkor vem är normal, hög IQ har många beroende på vilken grad av svårigheter med sin diagnos de har självklart så googla på det om du vill få bra info. De med rätt stöttning kan vinna nobelpris bli akademiker forskare NASA det är på den nivån vi pratar om när de kommer till vilket arbete de kan genomföra, får de fokusera på sina specialintressen så heter det the sky has no limit hur långt de kan nå.

  • Anonym (Astri­d)
    Sat 10 Dec 2022 13:51
    #27

    Nej förlåt såg inte det du skrev ovan om att du hade funderingar plus vänner med diagnos osv 💔 Skämmes på mig 🙈 Min lillasyster har autism då blir man tillslut överbeskyddande fast vi är vuxna idag, beror på att man tröttnat på att många googlar hennes diagnos och får fort fördomar att då är det svart och vitt då kan den personen inte göra ditt och datt, hon överpresterar bevisar och går mot motvind hela tiden och lyckas. Hon har sj barn och hennes ena har också autism men med svårare grad så det är så olika fast de har samma diagnos, för en funkar vissa jobb och för andra inte.

  • Sat 10 Dec 2022 23:45
    #28
    -1
    Anonym (Astrid) skrev 2022-12-10 06:40:05 följande:

    Det är så individuellt beroende på grad. Bara för att personen har autism eller adhd innebär inte per automatik att personen har stora svårigheter och inte är självgående kapabel till att jobba. En vän till mig har autism dyslexi med två barn och ska börja plugga till polis utan stöd från samhället, visserligen får kämpa lite extra hårdare än andra blod svett och tårar. En annan väninna har autism adhd jobbar inom bilbranschen men har stöd via kommunen och vill helst jobba ensam och det funkar fin fint. En annan adhd med koncentrationssvårigheter praktiserat som målare fått stöttning via arbetsförmedlingen och är nu färdigutbildad målare med fast tjänst. De som behöver stöttning får det om de är i behov av det. Frågar du av egen orsak? Varför jag frågar är för att folk måste sluta googla sig fram för att sluta dra alla över en och samma kam pga etiketter. 


    Får man plugga till polis som autist? Jag är rätt säker på att det inte är tillåtet. Man kan i och för sig ljuga men det kan bli stora problem om det kommer fram. 
  • Anonym (Astri­d)
    Sun 11 Dec 2022 01:13
    #29
    Citronella skrev 2022-12-10 23:45:23 följande:
    Får man plugga till polis som autist? Jag är rätt säker på att det inte är tillåtet. Man kan i och för sig ljuga men det kan bli stora problem om det kommer fram. 
    Kolla upp sj. Svaret är ja om de klarar testerna med position inre befäl inte yttre.
Svar på tråden Arbetsliv och diagnos