• Anonym (Inte bipolä­r)
    Thu 24 Nov 2022 15:51
    1900 visningar
    13 svar
    13
    1900

    Hur få läkare att förstå att jag inte är bipolär?

    Just nu har jag diagnosen bipolär 2, en diagnos jag själv insisterat på att jag har. Jag började medicinera för det och det blev en total katastrof. Två av medicinerna slutade med att jag blev inlagd. (Det blev bra efter jag slutat med dem så det är definitivt medicinerna) Alla andra mediciner gav bara biverkningar. Nu har jag börjat med ADHD medicin (Strattera/Atomoxetin) och såhär bra har jag aldrig mått jag känner mig så lugn tidigare jag hyper och kunde aldrig slappna av. Jag kunde sätta ut Lyrica (narkotikaklassad ångestdämpande medicin) och efter en 8 års sjukskrivning kan jag jobba. Jag mår lite bättre för varje dag och det har hållit i sig i 6 månader så jag tvivlar på att det är en hypomani. Det är svårt att få en fast vårdkontakt så alla jag träffar tror att jag saknar sjukdomsinsikt vilket får mig att må dåligt jag är rädd att få fel behandling. Skulle egentligen behöva CS eftersom Strattera ger mig sömnstörningar. Vad ska jag göra? 


    Kan tillägga att jag också har autism (blev diagnosticerad för många år sedan) 

  • Svar på tråden Hur få läkare att förstå att jag inte är bipolär?
  • Fröken Allvar
    Thu 24 Nov 2022 16:02
    #1

    Du får mig se tiden an. Som du säger känner de inte dig och du har en bipolär diagnos. Därför arbetar de efter hypotesen att du är hypoman. Men eftersom du äter Adhd-medicin måste de ha lyssnat på dig efter att de andra medicinerna inte hjälpte dig. Ha tålamod. Har du inte tålamod lär du inte bli av med diagnosen. Fokusera på att jobba och må bra. Överdriv inget. 

  • Thu 24 Nov 2022 16:43
    #2

    Samsjuklighet är ju mycket vanligt. ADHD och bipolaritet, exempelvis. Hur som helst, bra att du svarar på Atomoxetin.

  • Anonym (Inte bipolä­r) Trådstartaren
    Thu 24 Nov 2022 17:07
    #3
    Fröken Allvar skrev 2022-11-24 16:02:50 följande:

    Du får mig se tiden an. Som du säger känner de inte dig och du har en bipolär diagnos. Därför arbetar de efter hypotesen att du är hypoman. Men eftersom du äter Adhd-medicin måste de ha lyssnat på dig efter att de andra medicinerna inte hjälpte dig. Ha tålamod. Har du inte tålamod lär du inte bli av med diagnosen. Fokusera på att jobba och må bra. Överdriv inget. 


    De borde kunna se att jag inte är hypoman när de träffar mig och höra det när jag berättar hur jag mår och vad jag gör om dagarna, hur mycket jag sover mm Jag har inte överdrivit något. 


    FtS70 skrev 2022-11-24 16:43:07 följande:

    Samsjuklighet är ju mycket vanligt. ADHD och bipolaritet, exempelvis. Hur som helst, bra att du svarar på Atomoxetin.


    Så är det men inte för mig. Jag är inte bipolär, antigen så har jag bara ADD eller så ligger jag på gränsen till en diagnos. Bipolär behandling fungerar inte alls för mig. 

  • Anonym (F)
    Thu 24 Nov 2022 17:11
    #4

    Eftersom läkare konstaterat att du är bipolär (nej, de sätter inte diagnos bara för att man tjatar) så måste du förstå att det är så. Medicinen var däremot fel för dig, då måste man prova andra vägar.

  • Anonym (Inte bipolä­r) Trådstartaren
    Thu 24 Nov 2022 17:17
    #5
    Anonym (F) skrev 2022-11-24 17:11:40 följande:

    Eftersom läkare konstaterat att du är bipolär (nej, de sätter inte diagnos bara för att man tjatar) så måste du förstå att det är så. Medicinen var däremot fel för dig, då måste man prova andra vägar.


    Även läkare kan göra fel. Strattera (ADHD) medicin hjälper mot alla ?bipolära? symtom. 
  • Anonym (F)
    Thu 24 Nov 2022 17:18
    #6
    Anonym (Inte bipolär) skrev 2022-11-24 17:17:22 följande:
    Även läkare kan göra fel. Strattera (ADHD) medicin hjälper mot alla ?bipolära? symtom. 
    Ja, men extremt sällan. Som nämnts kan du ha samsjuklighet. Varför trodde du först att du var bipolär då?
  • Anonym (Inte bipolä­r) Trådstartaren
    Thu 24 Nov 2022 17:29
    #7
    Anonym (F) skrev 2022-11-24 17:18:52 följande:
    Ja, men extremt sällan. Som nämnts kan du ha samsjuklighet. Varför trodde du först att du var bipolär då?

    Nej, det händer då och då, läkare är inte gudar och man kan inte ta ett blodprov eller liknande för psykiska sjukdomar. 


    Jag tyckte att jag pendlade om en bipolär. För 8 år sedan gick jag in i väggen och lyckades aldrig komma tillbaka hur mycket jag än försökte. Först trodde jag att jag var lat eller inte tillräckligt disciplinerad. Jag kan aldrig göra lagom, jag fastnar lätt i saker och är extremt fokuserad på just den grejen under sådana perioder kan jag glömma bort att äta helt plötsligt är klockan två på natten och jag vet inte vad tiden tagit vägen. Jag är också extremt ostrukturerad, ska jag städa kan jag t.ex börja med att plocka ur diskmaskinen för att upptäcka att hyllan där glasen står är smutsig så jag börjar rengöra den, då hittar jag udda koppar och helt plötsligt är jag på väg till Myrorna. Hela tiden har jag en enorm stress i kroppen och det slutar med att jag kraschar och bara blir sittande och inte orkar någonting. 

  • Anonym (J)
    Thu 24 Nov 2022 17:38
    #8
    +1
    Anonym (F) skrev 2022-11-24 17:11:40 följande:

    Eftersom läkare konstaterat att du är bipolär (nej, de sätter inte diagnos bara för att man tjatar) så måste du förstå att det är så. Medicinen var däremot fel för dig, då måste man prova andra vägar.


    Hade en läkare som började sväva iväg om att jag var bipolär. Psykologen fick intyga att jag verkligen inte har några sådana tendenser. Fick höra att den läkaren överdiagnosticerade just bipolär sjukdom och att de märkt det på mottagningen. 

    Det var verkligen helt bisarrt för jag har inte de tendenserna alls. Så visst kan det bli fel. 
  • Anonym (F)
    Thu 24 Nov 2022 18:28
    #9
    Anonym (J) skrev 2022-11-24 17:38:36 följande:
    Hade en läkare som började sväva iväg om att jag var bipolär. Psykologen fick intyga att jag verkligen inte har några sådana tendenser. Fick höra att den läkaren överdiagnosticerade just bipolär sjukdom och att de märkt det på mottagningen. 

    Det var verkligen helt bisarrt för jag har inte de tendenserna alls. Så visst kan det bli fel. 
    Skillnad på läkare och psykologer.....
  • Anonym (Jag)
    Thu 24 Nov 2022 18:34
    #10

    Jag trodde länge jag var bipolär, visade sig också vara adhd.

  • Anonym (Inte bipolä­r) Trådstartaren
    Thu 24 Nov 2022 19:29
    #11
    Anonym (Jag) skrev 2022-11-24 18:34:45 följande:

    Jag trodde länge jag var bipolär, visade sig också vara adhd.


    Jag har förstått att det är ganska vanligt, vad skönt att du fick rätt diagnos tillsist. 
  • Anonym (Inte bipolä­r) Trådstartaren
    Thu 24 Nov 2022 20:16
    #12
    Anonym (F) skrev 2022-11-24 18:28:25 följande:
    Skillnad på läkare och psykologer.....
    Psykologer kan också ställa diagnos. 
  • Anonym (Inte bipolä­r) Trådstartaren
    Fri 25 Nov 2022 18:58
    #13

    Puff

Svar på tråden Hur få läkare att förstå att jag inte är bipolär?