• Thu 24 Nov 2022 21:15
    1204 visningar
    7 svar
    7
    1204

    Håravfall

    Hej!
    som rubriken lyder så undrar jag över håravfall. Jag har under dryga sex månader tappat massor av hår  Från att ha haft ett tjockt hår är det nu tunt och platt. Jag är ganska säker på att det beror på stress så jag är inte rädd för någon sjukdom. Det jag undrar är nu hur länge kan det pågå tills håret börjar växa tillbaka igen?
    tacksam för svar utifrån eran erfarenhet och kunskap. 

  • Svar på tråden Håravfall
  • Thu 24 Nov 2022 23:14
    #1

    Är du kvinna, har du nyligt varit gravid?

  • Thu 24 Nov 2022 23:21
    #2

    Är det fläckvis (kan vara alopesia) eller jämnt?

  • Fri 25 Nov 2022 04:29
    #3

    Jag är kvinna! 


    Inte nyligen gravid!
    Tappar jämnt över hela håret!

  • Fri 25 Nov 2022 07:49
    #4

    Om du inte har andra besvär, som otillräcklig kost där näringsbrist är orsaken eller andra hudproblem som t.ex svamp så kan stress vara orsak till att du tappar håret, då återgår håret till tillväxtfas när du mår bättre, du behöver först ändra det som utlöser stress.

  • Fri 25 Nov 2022 14:07
    #5

    När du mår bättre kommer håret växa ut igen.

  • Sat 10 Dec 2022 07:10
    #6

    Tack för alla svar!
    Jag visste redan att håret växer ut igen när det handlar om stress, det jag är undrande om är hur länge det kan hålla på! Hur länge efter stressen fortsätter jag att tappa hår?

  • Sat 10 Dec 2022 09:58
    #7
    Kit83 skrev 2022-12-10 07:10:10 följande:

    Tack för alla svar!
    Jag visste redan att håret växer ut igen när det handlar om stress, det jag är undrande om är hur länge det kan hålla på! Hur länge efter stressen fortsätter jag att tappa hår?


    Det finns inget riktigt svar på den frågan, stressorsakat håravfall återgår i tillväxtfas när du mår bättre. Förhoppningsvis ser du en skillnad efter 6 månader, 6 månader är en generell tid man brukar säga när håravfall orsakas av otillräcklig kosthållning men det kan lika gärna ta längre tid än så.
Svar på tråden Håravfall