• Wed 30 Nov 2022 19:39
    11763 visningar
    7 svar
    -1
    7
    11763

    Förlorade pass

    Jag har arbetat mycket under sommaren och inte kunnat ta semester under sommaren, jag lovade sonen att vi skulle göra resan till Australien vi skulle vara där i 3 veckor,. Sonen är 12 år jag är ensamstående med honom jag har hela vårdnaden. Jag pratade med skolan om vår resa och lyckades utverka ledig het i 34 dagar för sonen på grund utav situationen. Jag bestämde med skolan att han skulle gå i sommarskolan, enligt lärarna så ligger han långt före dom andra barnen. Sagt och gjort, vi reste i Söndags 27/11. När vi landat i Sydney och passerat tull och passkontroll samt hämtat ut vårt bagage skulle jag boka uber för transport till det hotellet Jag satte ner väskan med våra pass och liknande och bokade en uber. jag kollade lite i mobilen, när jag sedan skulle ta min väska var den borta!! Som var hade jag min börs i fickan med bank och kreditkort. Så det blev en panik situation. Fick hjälp att kontakta polisen samt att ringa Svensk plis och spärra våra pass. Samt få en kopia på vår anmälan, som tur är har jag alltid passnumren uppskrivet i mobilen samt foton på passen.. På ambassaden i Canberra kan man beställa nya pass. Jag fick en chock boka tid. Det fanns en lediga tider först i Mars nästa år. Så det blev till att ringa  föräldrarna, arbetet och sonens skola. Som tur är jag min dator och sonen har sin ipad med sig jag ska arbeta på distans, sonen kommer att få uppgifter som han kan gör i sin ipad. Han ska bland annat skriva en uppsats om Australien och maila in. Mina föräldrar min syster och hennes man och 2 barn, har hört av sig och sagt att dom firar jul och nyår med oss i Australien. men sonen är jätteglad bra jobbat mamma vilken lång skön varm semester vi får. Hur kan han ta det så iskallt även om han är ett barn.
  • Svar på tråden Förlorade pass
  • Kodia
    Wed 30 Nov 2022 21:51
    #1
    +2

    Kul skämt! Eller tror du att folk i Sverige går på den storyn?
    Det är ju bara att fixa provisoriska pass, så kan ni åka hem utan problem som planerat! (om det inte var så att du planerade att stanna i fyra månader från början...)
    www.swedenabroad.se/sv/om-utlandet-f%C3%B6r-svenska-medborgare/hj%C3%A4lp-till-svenskar-utomlands/pass-utomlands/provisoriskt-pass/

  • Wed 30 Nov 2022 22:16
    #2
    +1

    Ja verkligen så det funkar. Hur är det med visumet då?  Du lär ju bli olaglig i landet.

  • Wed 30 Nov 2022 22:17
    #3

    "Även om"....? Just för att han är ett barn tar han det med en klackspark, med all rätt. Det ordnar sig ju som det verkar, och även om det inte gör det finns ingen anledning att gå upp i spinn för det gör inte saken bättre.

  • Fri 2 Dec 2022 18:15
    #4

    Det står ingenting om provisoriska pass på ambassadens hemsida men jag jag ska ringa dom. På måndag, men tar det lång tid innan vi får tid så kan vi lika bra vänta på våra riktiga pass. Vad gäller visionen då överförs dom till våra nya pass, sa dom på polisen, dom vet om att vi har visum. Visionen är kopplade till våra pass vi är inte i landet olagligt.

  • Fri 2 Dec 2022 18:21
    #5

    En del konsulat kan utfärda provisoriska pass. Se t ex konsulatet i Sidney:

    www.swedenabroad.se/sv/utlandsmyndigheter/australien-canberra/aktuellt/nyheter/du-kan-nu-boka-din-passtid-online/

  • Sat 3 Dec 2022 19:50
    #6
    JessicAnderss skrev 2022-12-02 18:15:15 följande:

    Det står ingenting om provisoriska pass på ambassadens hemsida men jag jag ska ringa dom. På måndag, men tar det lång tid innan vi får tid så kan vi lika bra vänta på våra riktiga pass. Vad gäller visionen då överförs dom till våra nya pass, sa dom på polisen, dom vet om att vi har visum. Visionen är kopplade till våra pass vi är inte i landet olagligt.


    Ja fast en visum är ju tidsbegränsat. Vad har ni för visum? Och hur tror duballa som blir rånade eller tappat passen utomlands gör? Bara stannar kvar?
  • Wed 7 Dec 2022 00:37
    #7

    Det gick bra på konsulatet att få provisoriska pass så att vi kan komma hem till Sverige. Det ser ut som en a4 sida. Han frågade vilket land vi skulle mellanlanda i Singapore sa jag, vi ska byta flyg där. Inga problem sa han, men ni kommer inte in i landet, då ska man ha det rosa provisoriska passet som man bara kan få i Sverige. Han tipsade mig ochså om att alltid ta en kopia på passet och fotografera det med mobilen. Det kan räcka för att du ska komma hem till Sverige. I morgon vi flyger vi till Cairns, nu kan vi fortsätta vår semester. Hotells.com var mycket vänliga och hjälpte till att ändra datum på våra hotell. Flygen var heller inga problem. Visumet gäller ett år för EU länder. Vi ska Uppge våra passnummer på dom spärrade passen, samt vissa upp ett papper som vi har fått utav gränspolisen. Skönt att det löste sig. Så vi kan fira jul hemma. Dom har konstiga regler vad gäller restauranger som driver nattklubb, vi kan äta där men vi mås te e lämna stället mellan 20,00-22,00 det gäller deras licenser säger dom. Jag tycker kan han sitta där och äta och lyssna på musik fram till 20,00-22,00 mm en inte senare det är lite löjligt. Vi tycker om att äta sent när vi har semester, men vi är har hittat en trevlig pub med god mat som vi tycker om.

Svar på tråden Förlorade pass