• Anonym (Nycke­l)
    Fri 2 Dec 2022 19:15
    5077 visningar
    34 svar
    34
    5077

    Extranyckel till vem?

    Jag undrar hur man gör om man behöver ge extranyckel till någon, ifall man skulle bli utelåst? Har inte många kontakter o varit sjukskriven länge. Min familj har jag tagit avstånd från o de litar jag inte helt på att de inte klampar in och inkräktar på mitt privatliv om de får extranyckel (de ville ha nyckel och blev arga när jag sa att tyvärr).
    Kan bostöd eller kontaktperson ta hand om extranyckel?
    Någon som har råd att ge mig?

  • Svar på tråden Extranyckel till vem?
  • Anonym (Tveks­am)
    Fri 2 Dec 2022 19:20
    #1

    Du väljer själv vem du vill ska ha en extranyckel till ditt boende. Tänk på att boendestöd och kontaktperson får lön för att vara din kontakt, dom är inte din vän för att dom vill det, då hade dom vart det oavsett och helt ideellt. Varför har du ett behov att lämna en nyckel till någon? Går någon in i din bostad med nyckel så gäller inte försäkring om något händer då, för det räknas som ditt ansvar, för du har gett dom tillåtelse. Jag skulle aldrig lita mer på dom än min egen familj, men det är jag det.

  • Anonym (Nycke­l) Trådstartaren
    Fri 2 Dec 2022 19:37
    #2
    Anonym (Tveksam) skrev 2022-12-02 19:20:57 följande:

    Du väljer själv vem du vill ska ha en extranyckel till ditt boende. Tänk på att boendestöd och kontaktperson får lön för att vara din kontakt, dom är inte din vän för att dom vill det, då hade dom vart det oavsett och helt ideellt. Varför har du ett behov att lämna en nyckel till någon? Går någon in i din bostad med nyckel så gäller inte försäkring om något händer då, för det räknas som ditt ansvar, för du har gett dom tillåtelse. Jag skulle aldrig lita mer på dom än min egen familj, men det är jag det.


    Man kan bli utelåst? Något kan hända? Jag har utmattning o har varit sjukskriven länge. 
    Min familj låter mig inte leva som jag vill, och jag vill inte ge dem nyckel. Så har jag något val?
  • Anonym (Tveks­am)
    Fri 2 Dec 2022 19:50
    #3

    Klart du har ett val. Extranyckel är ditt ansvar så valet är ditt. Vad är det för typ av bostad du har? Bor du i lägenhet kan du ha en extranyckel i tuben, den kan fastighetsägaren låsa upp så du kommer in om du blir utelåst. Inte ofta låset krånglar att du blir utelåst, då är det troligare att du själv tappat nyckeln, då måste låset bytas iallafall, för det finns risk att en obehörig kan använda nyckeln. Om det skulle hända dig något, säg att du ramlar och bryter benet, ringer du inte ambulans då än din boendestödjare? Kan du inte själv öppna dörren så bryter polisen upp dörren. En boendestödjare jobbar inte jour, du kan inte kräva att den personen ska komma och hjälpa dig när du vill och behöver, arbetstider och avtal styr sådant.

  • Anonym (qqq)
    Fri 2 Dec 2022 21:29
    #4

    Det är väl rätt vanligt att man gör upp med en granne, att man tex kan ha nyckel till varandras lägenheter (om man bor i lägenhet)
    Bor du i hus kanske du kan hitta ett bra gömställe ute i trädgården. 

  • Anonym (S)
    Fri 2 Dec 2022 21:40
    #5

    Du måste inte lämna extranyckel till någon.
    Blir du utelåst så kan du ringa din hyresvärd, de brukar ha nyckel som går in, eller en låssmed.

    Om du har koll på din nyckel så är risken väldigt liten att du ska bli utelåst. Du kan också lägga en extranyckel i en väska eller jackficka om du har en väska/jacka du alltid tar med dig. Glömmer du då din vanliga nyckel så har du ändå alltid en med dig.

  • Fri 2 Dec 2022 21:49
    #6
    -1

    Hyresvärden har huvudnyckel.

    Händer det ofta att du blir utelåst?

  • Anonym (Frida­)
    Fri 2 Dec 2022 23:41
    #7

    Du kan ha en extranyckel i tex. en nyckelgömma med kod, som du ber någon att förvara åt dig. Då kan personen inte använda din nyckel, för de kan inte koden.

  • Fri 2 Dec 2022 23:51
    #8

    En kontaktperson bör inte ta emot en nyckel. Kolla om boendestödet tar emot nycklar. Men då är det inte din boendedtödjare som har nyckeln utan den kommer låsas in i nyckelskåpet på kontoret. 

  • Sat 3 Dec 2022 00:20
    #9

    Vet inte hur din ekonomin är eller hur du bor. Men ett digitalt lås är inte så extremt dyrt i dag att byta till. Då kan du ha både nyckeltaggar, som du själv kan blockera om du ändrar dig. Men också styra låset med koder digitalt. Access vissa tider, datum, eller helt öppet. 

  • Sat 3 Dec 2022 15:46
    #10

    Det är inte säkert att boendestöd får ta emot nyckeln, de har inget ansvar om något skulle hända dig och kan inte mata djur mm Däremot finns Lex Maja finns så de måste kontakta någon anhörig om du t.ex hamnar på sjukhus. 


    Vi har en kedja vi kan hänga nyckeln på om värden behöver komma in, har du det är det ett bra alternativ. 


    Kontaktpersonen är inte din kompis, det är en volontärarbetare som får sitt uppdrag från kommunen, självklart kan du fråga men var beredd på ett nej, jag vet inte vilka regler de följer. 


    Har du kontakt med någon granne? Min granne har nyckel till mig, hon brukar passa mina katter. Sen har en kompis en nyckel också, min familj bor för långt bort. 

Svar på tråden Extranyckel till vem?